bureaucrator Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Hvis man har tre kabinettvifter: er det i å foretrekke med to inn og én ut, eller én inn og to ut? - Har et Chieftec Dragon Miditower Kan dette besvares i sin alminnelighet, eller avhenger det av spesielle forhold. For min del så trenger jeg begge deler: inn luft for å kjøle mitt overklokkede Abit Siluro 4200 Ti 64mB (@305/625) skjermkort, ut luft fra min overklokkede AMD Palamino XP 2000+ (@XP 2200) prosessor. (Strengt tatt er det selvfølgelig best med to av hver...) Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Hvis du har to vifter som suger inn og en som blåser ut blir det strengt tatt 2 mot 2 hvis du regner med strømforsyningen. Det beste er hvis det blåses mer luft inn i kabinettet enn hva som blåses ut slik at det blir overtrykk inni kabinettet. Da slipper du at støv suges inn i hver minste åpning i kabinettet. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg forstår. Hadde tidligere én vifte som blåste ut, og det var virkelig støvete der inne. Nå har jeg skiftet plassering, slik at den blåser inn, fordi jeg fryktet skjermkortet ble for varmt, men nå blir altså prosessoren veldig varm isteden. Holder seg på rundt 50 grader idle. Får skaffe et par til, slik at jeg har to inn og en ut. Bruker enermax' sine silent fan, med husterbar hastighet. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 2 inn 1 ut.. du kan jo lage et hull i døra slik at 1blåser ut bak, 1 inn fremme og 1 inn fra døra.. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2003 Du foreslår ut bak og inn foran. Burde jeg ikke egentlig gjøre omvendt, i og med at de som er bak en nede, og de som er foran er oppe - varmen går opp, og blåses ut oppe, så blåser jeg inne kulde nede...? Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vanligvis er inntaka framme nede og motsatt bak. Hvis ikke har du et ganske spesielt kabinett. Men sett selvfølgelig viften til å blåse inn der hvor inntaket er nede osv. Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 En ting har jeg alltid lurt på, hadde det ikke vært smart å montere en vifte som blåser inn luft oppe i "taket" på kabinettet, eller er det bare jeg som er dum? :oops: Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 En ting har jeg alltid lurt på, hadde det ikke vært smart å montere en vifte som blåser inn luft oppe i "taket" på kabinettet, eller er det bare jeg som er dum? Heller en som trekker ut heller da.... har selv vurdert det 2x 120*120mm som suger ut i toppen skulle holde case. temp. under kontroll LOZER Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2003 Vanligvis er inntaka framme nede og motsatt bak. Hvis ikke har du et ganske spesielt kabinett. Men sett selvfølgelig viften til å blåse inn der hvor inntaket er nede osv. Beklager, det var jeg som tenkte feil. :oops: Selvfølgelig - inn nede foran, og ut oppe bak. I et distré øyeblikk må jeg ha forestilt meg at kabinettet vendte samme vei som meg, med nesen samme vei så å si, selv om det selvfølgelig står ved siden av meg, og mot meg. Det ble kanskje for mye opp, ned og inn ut... Lenke til kommentar
ArcticRaider Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Hei, jeg har tenkt samme tanken. Jeg har i dag 1 80mm vifte bak i mitt Chieftec BX tower. Trenger mere kjøling. Spørsmålet er da: Bør jeg skaffe 2 stk 80mm foran eller er 1 stk 80mm foran og 1 stk 92mm i døra bedre med tanke på at jeg beholder kun 1 bak+PSU? Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Bør jeg skaffe 2 stk 80mm foran eller er 1 stk 80mm foran og 1 stk 92mm i døra bedre med tanke på at jeg beholder kun 1 bak+PSU? Hva med 2 stk foran, 1 stk 92 mm i døra og 1 bak? :wink: Når det gjelder den løsningen du har nå ville jeg heller har flyttet kabinettviften slik at den blåser inn luft fremme. Lenke til kommentar
ArcticRaider Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Hva med 2 stk foran, 1 stk 92 mm i døra og 1 bak? :wink: Jo, enda bedre idé. :smile: Da blir det Papst bestilling fra microplex. 2 stk 80mm 19dB foran og 1 stk 92mm 23dB i døra. Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Vifte i "taket" er en høydare. Har en Q-Tec 400W strømforsyning med to vifter. (en blåser bakover og en oppover) For å utnytte oppovervifta tok jeg vinkelsliperen fatt, og snittet litt aluminium. Med sølvfarget grill oppe på lokket ser det hele ganske så fortreffelig ut. Skal montere en til på toppen som lufter ut fra "hovedrommet" også. Kan vel ikke være tvil om at dette senker temperaturen kraftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå