Gå til innhold

Flysimulator: Hva skal til av SW og HW for å få et bra oppsett?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en svigerfar som er levende opptatt av fly, og har snakket om å skaffe seg flysimulator de siste årene, mer eller mindre seriøst. Mulig han har lagt fra seg tanken, men jeg leker med tanken om å få satt opp noe bra en dag. Om det blir i år eller om 3 år vet jeg ikke.

Hva skal til for å få et greit realistisk oppsett med 2-3 skjermer (Er en stor skjerm 60" bedre enn å sette opp 3 stykk 24" f eks?), joystick og annet nødvendig flyutstyr og en PC som takler flysimulatoren greit?

Jeg er ikke ute etter noe perfekt oppsett til 50-100k +, men et oppsett han kan leve ut flyinteressen sin med.

Alle innspill om HW og SW mottas med takk! Hvor mye penger skal til for å lage et startoppsett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En oppsett på rundt 10-12k burde holde(pluss 3k-7k i sw-addons alt ettersom), men det kommer jo litt an på hvilket oppsett du tenker på. Om det er en straigt PC med keyboard og joystick/flighstick, så er det jo enkelt. Tenker du mer på å kjøpe et oppsett bestående av panel med brytere(av typen man finner her http://www.flightsim.no/shop/index.php?cPath=57) eller enda mer avansert og bygge en hjemmecockpit av en 737, så blir jo det straks mye dyrere. Normalt er det vel greit å begynne med det første alternativet, og kanskje kjøre 3 skjermer sammen med TrackIR. Jeg benytter kun en monitor til å fly på(sammen med TrackIR), og har en del addons kjørende på de to andre. Å kjøre en sim på tre skjermer er krevende men ikke umulig.

Mtp P3Dv2 så er det blitt litt enklere pga at denne er mer GPU avhengig enn det FSX er. På den andre siden, så finnes det et vell av addons til FSX som ikke (foreløpig) eksisterer på P3Dv2. Slik ståa er nå så ville jeg valgt P3Dv2 til GA flyging og FSX for jetlinere, selvsagt ikke noe problem å kjøre begge simmene på samme maskin:-)

Kan sikkert komme med et forslag på både HW og addons, men først greit å vite hva du hadde i tankene mtp hvilket oppsett du tenker på:-)

Lenke til kommentar

Mye å ta stilling skjønner jeg ;-)

Første mål er vel egentlig å få laget et startoppsett som kan trigge interessen til eventuelle senere oppgraderinger. Det vil si at det ikke må være et "tastatur-spill", men helst knapper på joystick og eventuelt et enkelt panel som kan styre mye.

Jeg kan lite om fly og simulatorer, så jeg kan ikke ta stilling på stående fot om hva som er best (er greit oppegående på PC generelt). Det viktigste er nok at det ikke er for vanskelig å komme i gang. Trenger forsåvidt heller ikke være siste skrik og beste HW fra 2014, men heller mye for pengene.

Viktig at det er stabilt, velprøvd og uten irritasjonsmomenter, han er ikke glad i PC-trøbbel... ;-)

Lenke til kommentar

Viktig at det er stabilt, velprøvd og uten irritasjonsmomenter, han er ikke glad i PC-trøbbel... ;-)

FSX er riktignok velprøvd, men er et de mest ustabile programmene jeg vet om og er smikk full av irritasjonsmomenter:-) P3D er litt bedre der, men det er bare å forberede seg på tuning, tuning og atter tuning:-)

Jeg tror det beste i ditt tilfelle ville vært å sette opp en standard pc med to skjermer og muligens TrackIR og heller bygge på dersom interessen får antenning.

I dag ville jeg bygget en maskin med tanke på både P3Dv2 og FSX. FSX er særdeles CPU avhengig og skalerer veldig bra i forhold til hvilke klokk man har på cpu'en, dvs at i FSX så er det varmt anbefalt å klokke prossessoren så høyt man kan. P3Dv2 er også CPU avhengig, men er også avhengig av en god GPU.(FSX støtter DX10 om man tilrettelegger for dette(helst ved hjelp av Steves DX10 Fixer til rundt 30 dollar, P3D er DX11). Det kjipe med begge simmene er at de er 32-bits programvare, noe som gjør at de har et tak på 4gb med tanke på VAS. Google FSX og OOM så skjønner du kan skje hva jeg mener).

Kort fortalt så ville jeg gått for noe ala dette:

CPU: 4790k

GPU: nVidia 780

Ram: 8gb 2133mhz+(FSX og P3D kan kun benytte 4, men flere addons har stor nytte av 8 eller mer)

HK: Et hvilke som helst Socket 1150 MB som er ok på overklokking

Kjøler: Noctua NH-D15 eller tilsvarende

Skjerm(er): 27"+

SSD: tjaaa...Samsung 840/850? Ha hvertfall OS og FSX/P3D på to forskjellige partisjoner. Min FSX installasjon er 120gb så beregn god plass til sim'ene.

TrackIR 5

Win 7, med mindre du har lyst til å kjøre en registrert versjon FSUIPC til Win 8

Jeg har brukt et 5 sifret beløp på addons til FSX opp gjennom årene, og spesielt de siste to-tre årene har det virkelig dukket opp en del gamechangere av noen addons.

Absolutte must haves er(personlig mening seff):

• FTX Global(FSX og P3Dv2) - nye bakketexturer til begge sim'ene som endrer utseende radikalt. Det finnes også egne regioner som er svært detajert og nær hva man ser i virkeligheten, og snart er ORBX Norway også på plass:-)
  • Active Sky Next(FSX og P3Dv2) - den absolutte beste vær addon'en som er på markedet,(jeg har alle untatt FSGRW)
  • REX4(FSX og P3Dv2) - texturer til skyer, himmel, sol, asfalt, runway markings og lignende
  • EZdok(FSX og P3Dv2) - kamera addon til FSX som også fungerer i P3D. Fungerer dårlig med Win 8
  • A2A Accufeel - påvirker hovrdan vær, vind og vann påvirker flyene(GA)
  • Majestic Q400(FSX) - beste addon flyet du får til FSX etter min mening
  • PMDG 737(FSX) - egentlig like bra som Q400 og uansett det bestekort/mellomdistanse jetlineren. Kommer snart til P3Dv2 også
  • PMDG 777(FSX) - den beste longhaul jet'en som er på markedet. Kommer snart til P3Dv2 også
  • A2A P180 Cherokee(FSX og P3Dv2) - den definitive GA opplevelsen og det nærmeste du kommer virkeligheten
  • A2A 172R(FSX) - helt oppe med Cherokee'en, men du merker at P180 er bygget på 172 og forbedret en del aspekter. Forsatt det neste beste du har innen GA
  • RealAir Duke B60 og Duke Turbo(FSX) - de to beste GA twin engine flyene

Noen av addon'ene har dual installers for begge simmene, mens andre må man betale egen lisens for FSX og en for P3D evt noen dollar for å utvide FSX til også å gjelde P3D.

F.eks PMDG flyene koster 90$ stykket og vil nok gå over 100$ for å kunne benyttes i P3D, så det er ikke så billig som man skulle ønske. De aller fleste av de nevnte tilleggene koster mellom 40 og 60 dollars, PMDG og Majestic litt mer, men dette er til gjengjeld komplette systemsimulasjoner innen alle aspekter av flyene. Majestic Q400 har f.eks snart enn Pro utgave til noen tusen kroner hvor alle systmemer kontrolleres av egne maskiner og folk, men disse er da også beregnet for flyskoler o.l.

Det finnes et hav av andre addons, men disse er de viktigste for meg og de som jeg benytter meg mest av.

Uansett, det er flott hobby og man velger selv hva man vil ha, men det kan fort balle på seg om man blir bitt a basillen:-)

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

Ikke gå helt overbord med dyre tekniske duppeditter, det er ikke sikkert karen bryr seg det spøtt etter å ha testa det noen ganger, tross alt. Hvis han har mistet interessen for å skaffe det selv.

Det blir som min onkel, han kjøpte alle Flight Simulator 20xx spillene, men når han endelig fikk seg en bra PC som ikke kjørte de nyere på 5 FPS, og en stor flightstick/lever controller, slutta han helt å spille, så nå står utstyret og støver ned på gjesterommet, nesten ubrukt.

Lenke til kommentar

Hvilke styringsenheter, joysticks, paneler og lignende vil dere anbefale? Det er her jeg er usikker på hva som gir mest glede for pengene. Som sagt, tror ikke en tastatur/mus-simulator vil være midt i blinken. Men trenger ikke noe komplett fly, bare noe som gir noe realisme og spilleglede. Ser at du, BioNor, har linket til en del, men jeg synes det er vanskelig å vite hva som er "best" å eie.

Gi gjerne direkte link til de aktuelle enhetene.

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvilke styringsenheter, joysticks, paneler og lignende vil dere anbefale? Det er her jeg er usikker på hva som gir mest glede for pengene. Som sagt, tror ikke en tastatur/mus-simulator vil være midt i blinken. Men trenger ikke noe komplett fly, bare noe som gir noe realisme og spilleglede. Ser at du, BioNor, har linket til en del, men jeg synes det er vanskelig å vite hva som er "best" å eie.

Gi gjerne direkte link til de aktuelle enhetene.

Hei!

Fikk ikke svart på denne pga ferie, men begynn i det små. Sett opp en PC og kjøp en ok flystikke. Hvilke type du bør kjøpe kommer som sagt an på flyet, men er det sivil luftfat, så vil gjerne noe fra Saitek være en ok investering, men det koster jo rundt 2000 for komplett sett med yoke og pedaler;

http://www.flightsim.no/shop/product_info.php?cPath=28&products_id=322

http://www.flightsim.no/shop/product_info.php?cPath=28&products_id=309

Jeg har klart meg i flere år med en vanlig flystikke med en del justeringsmuligheter og akkurat nå bruker jeg denne; http://www.flightsim.no/shop/product_info.php?cPath=28&products_id=673

Helt grei sak, men yoke og pedaler er på listen over fremtidig innkjøp.

Paneler og slikt er litt mer avansert og tror heller bør aventes inntil man ser om man blir bitt av basillen eller ikke:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Paneler med knapper og lamper er veldig overkill når du ikke vet om interessen tiltar eller ikke, så dropp hele den tanken foreløpig.

Kjøp en bra flightstick, og pedal/yoke sett. Da har han mere enn nok, så lenge PC'n er bra nok til å kjøre siste versjon av MS Flight Simulator.

Disse karene du ser som har bygget en hel cockpit i stua er ekstreminteresserte som gjør det for seg selv. Ikke noe man gir bort i gave.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, ja, da skal jeg legge panelene på hylla!

To skjermer er å anbefale? Vil det da være en skjerm som viser styrepaneler og annen info, og den andre viser utsikten fra cockpit, eller vil det være som en større skjerm delt på midten?

Lenke til kommentar

Ja, det er et alternativ, og det finnes nok av dem som foretrekker X-plane fremfor FSX/P3D. Et annet alternativ er nevnte P3Dv2. Det kan jo nevnes at Dovetail Games har kjøpt rettighetene til hele MS FS franchise, så kanskje vi snart ser en oppfølger til FSX? Det kan i samme sammenheng nevnes at FSX nylig er lagt ut på Steam som en del av DG avtalen og Flight1 har også ting på gang på Steam mtp addons som kommer/reselges fra dem

Når det er sagt, så foretrekker jeg helt klart FSX pga alt av addons som finnes til den platformen, både freeware og payware. Liker man å fly i Norge med realistiske flyplasser og geografi så er ikke X-plane per dags dato et alternativ. X-plane kan ha en fremtid, men foreløpig syntes det har altfor store mangler i forhold til FSX(det er ting X-plane er bedre enn FSX på, men det utveier ikke manglene etter min mening). Da hadde jeg heller foretrukket P3Dv2 som kan benytte mangen av de samme addonsene som FSX, men som forsatt er under aktiv utvikling av Lockheed Martin.

Til TS, to eller tre skjermer er å anbefale ja. Jeg benytter dem til styre addons jeg syntes er nyttig under flygingen som f.eks ATC-programmer, flyplassoversikter, væraddons og lignende, men de kan jo også brukes som surroundskjermer med for bedre sidesyn dersom man ønsker det.

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

De fleste fsx scenery kan konverteres til x-plane.

og dovetail har ikke lov til bygge på fsx etter det jeg ser

There seems to be a bit of confusion here. Hopefully this will clear the situation up

Dovetail Games has acquired the rights to distribute the multi-award winning Microsoft Flight Simulator X: Gold Edition via Valve’s popular digital retail channel, Steam, entitled Microsoft Flight Simulator X: Steam Edition. Box distribution remains in control of Microsoft and is unrelated to the announcement we have made. We will be acting as a publisher for Microsoft in relation to FSX. We have the license to re-release FSX on Steam and this does not extend to making product improvements. Ultimately overall direction for the product remains with Microsoft.

As stated we have also acquired a global licensing deal with Microsoft, granting us the rights to develop and publish all-new flight products based on Microsoft’s genre-defining flight technology. We are currently investigating new concepts in this area and is expecting to bring a release to market in 2015.

Lenke til kommentar

X-plane er mere bare en veldig avansert engine som du blir dumpet rett inn i. Men i FSX har du alt mulig av tutorials og greier som er greit for nybegynnere. Du kan ta diverse "sertifikater" på ulike flytyper og tilogmed printe dem ut og henge på veggen. Onkelen min er/var FS-freak. Han begynte å spille med spillerstyrte ATC også. Altså online spillere som "leker" tårnet på flyplasser og snakker til deg i headset i realtime.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Da jeg engang skulle finne ut om simulator var for noe for meg kjøpte jeg inn Logitech 3d-pro. Den gang på en råtten 19" skjerm.

post-210502-0-05624000-1406901426_thumb.png

Interessen var der så endte til slutt opp med dette oppsettet:Eyefinity(3 skjermer) samt TrackIr5.

post-210502-0-75887300-1406901742_thumb.jpg

Støtter råd du har fått av andre her om å starte smått, dette koster endel pæng..

Edit:

Disse joysticks er verdt å ta en titt på. Begge har HALL-sensors.

Denne har joystick twist som valg for rudder, så her sparer man fort 1000kr.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2511826

Denne har ikke twist på joystick, så her må du ha fotpedaler.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=762960

Edit 2:

Skal du gå et hakk opp for bedre realisme/spilleglede bør du ta en titt på disse:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=829013

http://www.flightsim.no/shop/product_info.php?products_id=517

Endret av jetzbullet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...