Mikkel89 Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Hei! Jeg lurer på hvor raskt bredbånd vi trenger i kollektivet mitt. Vi er fire jenter og bruker internett til streaming, laste ned (lovlig såklart) og sånn vanlige ting som nettaviser etc. Hvor raskt internett trenger vi om alle skal drive med dette samtidig? Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Mikkel89 Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 (endret) Netflix og youtube for eksempel Endret 7. juli 2014 av Mikkel89 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Hvilke alternativer har dere? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Med youtube eller netflix i 4k regn med 30 Mbit per bruker ca, så det blir vel 120 Mbit. Men vil tro 100 mbit går også. Lenke til kommentar
Mikkel89 Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Ehm. Jeg vet ikke? Vi har netcom nå. Vi bor midt i oslo sentrum så de fleste kan vel levere til oss? Lenke til kommentar
Mikkel89 Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Med youtube eller netflix i 4k regn med 30 Mbit per bruker ca, så det blir vel 120 Mbit. Men vil tro 100 mbit går også. 120? Det raskeste jeg fant på telenor sine sider var 40/10 Med youtube eller netflix i 4k regn med 30 Mbit per bruker ca, så det blir vel 120 Mbit. Men vil tro 100 mbit går også. 120? Det raskeste jeg fant på telenor sine sider var 40/10 Lenke til kommentar
Mikkel89 Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Med youtube eller netflix i 4k regn med 30 Mbit per bruker ca, så det blir vel 120 Mbit. Men vil tro 100 mbit går også. 120? Det raskeste jeg fant på telenor sine sider var 40/10 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 (endret) Prøv lynet.no eller altibox ofte gir de veldig mye bredbånd for pengene, særlig når altibox vil endre prisene fra august, siden du bor i oslo om ingen av disse kan levere så er vel get.no antakelig siste mulighet. De har vertfall prøveperiode på 100 mbit til kr 100 for 100 dager som er veldig god tilbud, men muligens det er bindingstid i så fall da, men jeg tror man kan sette ned hastigheten om man ikke er fornøyd. Telenor, er ikke noe å satse på nei, heller ikke Canaldigital hvis man har andre muligheter. Endret 7. juli 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Kan aldri se for meg at de _trenger_ 100mbit. Siden det er ett kollektiv, ser jeg for meg at pris er av relevans. Det dere må finne ut først, er vel hvem som faktisk kan levere der dere bor? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 For å sitere Netflix 0,5 megabit per sekund – påkrevd tilkoblingshastighet for bredbånd 1,5 megabit per sekund – anbefalt tilkoblingshastighet for bredbånd 3,0 megabit per sekund – anbefalt for SD-kvalitet 5,0 megabit per sekund – anbefalt for HD-kvalitet 25 megabit per sekund – anbefalt for Ultra HD 4K-kvalitet Lenke til kommentar
Mikkel89 Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 (endret) Kan aldri se for meg at de _trenger_ 100mbit. Siden det er ett kollektiv, ser jeg for meg at pris er av relevans. Det dere må finne ut først, er vel hvem som faktisk kan levere der dere bor? Er det noen sider hvor man enkelt kan sjekke dette, eller må man sjekke det individuelt? Og tror du f.eks 50 mbit er raskt nok? Endret 7. juli 2014 av Mikkel89 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Jeg vil tro 50mbps burde holde ja. Kjenner egentlig ikke til noen sider, men etter en kjapp google runde fant jeg http://www.bredbandsguiden.no/ , kjenner ikke til siden, så kan ikke si noe om hvor god den er... Lenke til kommentar
Quote Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Seriøst folkens? 50 mbit for fire jenter med et helt normalt forbruk? Jeg er sikker på at de klarer seg med godt margin med halvparten. Det er forøvrig veldig unødvendig å regne med at alle 4 skal se Netflix i 4K når det er veldig få som faktisk har TV til dette. Da jeg bodde i kollektiv med 2 andre, så hadde vi 25/5. Fungerte ypperlig, og hadde fremdeles gått helt fint dersom vi hadde gått ned til kanskje 10/15. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Det var trådstarter som spurte om 50 mbps ville holde, til det spørsmålet er svaret. "Sannsynligvis". Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Direkte komisk enkelte av svarene som dukker opp her! 130mbit kreves? Seriøst, kom deg ut av gutterommet. Og ut i den virkelige verden. Dere vil nok helt fint klare dere med en 25\5 linje! Netflix\Youtube i Fullhd krever ikke allverden, og hvor ofte vil alle gjøre dette samtidig ? Skjeldent Ingen grunn å betale dyre dommer, fordi noen nerder hevder det fra gutterommet sitt. 1 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Det er jo bare å prøve med en linje og heller oppgradere om det viser seg at det ikke holder. Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Prøv med 25/5 eller noe lignende først. Hvis dere opplever at det går for sakte er dere en telefon ifra en oppgradering. Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 (endret) Prøv å unngå ADSL baserte løysingar. Kan garantere at det blir trøbbel om fleire er på samtidig. Om ein ser på Netflix og ein anna startar opp ein Youtube video så kan det fort ende med hakking. Ei fiber/kabel linje på ca 20/20 bør gå greit. Alternativet er vel tilsvarande linje baser på VDSL, og då er nok 25/5 alternativet å starte med. Problemet med VDSL er at svært få kan få dette då linja må vere svært kort. Spørsmålet er kor mykje samtidig bruk det vil vere. På slike linjer vil det kanskje gå med 2 stk Netflix samtidig, men samtidig bruk utover det vil nok lage problem. Om kvar person legg i 150kr/mnd så får de kjempe god linje som vil takle alt de vil ha bruk for. Prisen opp frå 20mbit til 100mbit er i dei fleste tilfelle ca 200kr/mnd, eller +50% for +400% linje kapasitet. Endret 7. juli 2014 av Gazer75 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå