Gå til innhold

kan ikke ta knebøy pga skade - hjelp

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg begynte i februar med 5x5 stronglift, hvor knebøy er kanskje den viktigste øvelsen. Pga smerter i lysken (fotballskade) utgår nettopp den.

Hva bør jeg gjøre istedenfor? Lage et helt nytt program, eller trene 5x5 uten knebøy, men heller legge inn litt andre øvelser?

Min plan var iallefall det, hvor jeg legger inn en magedrill, noe for rygg (barbell row, og rygghev?) og noe annet for bein. For bein vil det nok være begrenset, og worst case er sykling og løping det eneste som går.

Har kun vært en gang på gymmen de siste to månedene, og da gikk knebøy fra vondt til verre. Ikke lurt, men vet derfor ikke hvilke andre beinøvelser jeg kan/kan ikke ta.

Hva sier ekspertene? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sikkert prøve noen uvektede knebøy, med redusert ROM og se hvordan det går først. Om du ikke kjenner noe smerte øke ROM gradvis til du er tilbake i full ROM. For så å øke vekten veldig forsiktig (ikke nødvendigvis samme dag!). Om du har tatt det rolig i to måneder som jeg ser fra posten og ikke kan ta redusert ROM knebøy uten smerte må du gå til legen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...