mandela Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 jeg tror man kan kjøre de fleste linux programmer på mac, er ikke sikker dog Lenke til kommentar
larseko Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Her har dere en "norsk" beskrivelse av denne begivenheten: http://cl.no/ex (Oversettelse av artikkel i PC World.) Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Klart det! Eller kanskje ikke.. Har dekning for leketøy opptil ca. 25000,-, men bruker jo pcen kun til internett, mail, word, p2p, msn i 99% av tiden!! Og til det så holder jo den minste iBook'en (med 640MB, BT osv..) i massevis?? Nå ble det veldig vanskelig her.. Det å definere behov og velge ut i fra dette og ikke "leketøylysten" er vanskelig.. Kjøp en powerbook. På den måten er du sikker på at du ikke vil "angre" senere. Powerbook'ene leveres dessuten med bluetooth innebygd. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Klart det! Eller kanskje ikke.. Har dekning for leketøy opptil ca. 25000,-, men bruker jo pcen kun til internett, mail, word, p2p, msn i 99% av tiden!! Og til det så holder jo den minste iBook'en (med 640MB, BT osv..) i massevis?? Den held nok til det meste, ja. 12" iBook med maks disk, maks RAM, flyplass og blåtann kostar berre 14.000,-. Ein omtrent lik 12" Powerbook kostar 3.000 kr meir. Vanskeleg å velja, men det blir nok ein av dei før jul! Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Powerbook'ene leveres dessuten med bluetooth innebygd. Det gjer nye-iBook-en òg. (Ja, det er tilleggsutstyr, men det er innebygd.) Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 jeg tror man kan kjøre de fleste linux programmer på mac, er ikke sikker dog Stemmer. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Her har dere en "norsk" beskrivelse av denne begivenheten: http://cl.no/ex (Oversettelse av artikkel i PC World.) «Eple Gynge Ut G4 iBooks Pumpe- opp transportable pc'er bli ny prosessorer, CD-RW/DVD kjører, og Pese.» «Alle enheter komme utstyrt med med sprekk- lessing» Trur eg ville føretrekt originalen... ;-) Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg også anbefaler Powerbook...ibook er bra mye for penga, men det er IKKE en powerbook. Er som i bilverden. En Skoda er en meget bra bil, til en MEGET bra pris, men en Audi. Det er noe helt annet Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Nei ser man det. Da er det bare å vente på G5 powerbook. Tenkt også det med en gang. Jeg tror aldri Apple ville oppgradert iBooken til G4 hvis de ikke hadde en G5 rundt hjörnet/nyttår. Ingen tvil om at iBook salget kommer til å få en oppsving, noe prisen gjorde også. Gikk vel opp ca 1000. Ser ut som om maskinene har fått seg en liten oppfriskning på design også i tillegg til slot-in spillere. Jeg er ikke så sikker på at Apple kommer til å putte inn en G5-prosessor inn i noen laptops med det første. Etter hva jeg har skjønt så produserer G5ene veldig mye mer varme enn G4ene. Det er ikke dermed sagt at det er umulig å putte inn en G5 i en bærbar, men det vil i såfall koste mer enn det smaker. -Q G5 produserer mindre varme p/MHz enn hva G4 gjör! Det er nok dyrere å ha to cpu leverandörer (Motorola og IBM) enn bare en (IBM). Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Ingen tvil om at iBook salget kommer til å få en oppsving, noe prisen gjorde også. Gikk vel opp ca 1000. Kommer an på hvordan en ser det. Den rimeligste modellen gikk opp 1000, men den inneholdt også før CD-rom og bare 128 MB ram. Den dyrere versjonen av 12" gikk heller ned 1000-1500. Slik liker jeg å se det i alle fall :-) Ja, men den billigste iBooken koster allikevel 1000,- mere enn den gjorde for en uke siden . . Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 • 800MHz PowerPC G4• 256MB DDR266 SDRAM - 2 SO-DIMMs • 40GB Ultra ATA drive • DVD/CD-RW • Bluetooth Module • AirPort Extreme Card • Keyboard & Mac OS • 12-inch TFT display • ATI Mobility Radeon 9200 with 32MB DDR • 56K internal modem • Power Adapter • Battery Subtotal NOK 12.079,00 • 1GHz PowerPC G4• 256MB DDR266 SDRAM - 1 SO-DIMM • 40GB Ultra ATA drive (4200rpm) • DVD/CD-RW • Bluetooth Module • AirPort Extreme Card • Keyboard & Mac OS • 12,1-inch TFT display • NVIDIA GeForce FX Go 5200 - 32MB DDR • 56K internal modem • Power Adapter • Battery Subtotal NOK 15.889,00 Jeg synes det er farlig liten forskjell på disse, 4000,- mere for PB er alt for mye! Mulighet for 1256MB RAM i 12"PB er det vel så og si ingen som utnytter seg av uansett? Hos Apple koster det over 7000,- og kanskje 3000-4000 hos komplett for den brikka på 1GB. Da kan man jo like gjerne kjöpe en 15". Mulighet for dualview med max opplösning fikses på iBook med en liten software hack. 200MHz og 256 mere i L2 cache er ikke värdt 4000,-! En annen ting som er litt merkverdig er at ved non-alvitech supported operasjoner så vil mest kanskje den gamle G3 900MHz väre raskere enn denne 800MHz G4. Lenke til kommentar
larseko Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Om alvitech og G3. Nå er i alle fall iBook endelig i stand å kjøre OS X tilfredsstillende, vil jeg tro. På min G3 kjører jeg helst Linux, som går som en drøm, men OS X synes jeg blir litt for tregt. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Om alvitech og G3. Nå er i alle fall iBook endelig i stand å kjøre OS X tilfredsstillende, vil jeg tro. På min G3 kjører jeg helst Linux, som går som en drøm, men OS X synes jeg blir litt for tregt. Panther funker veldig bra på min iBook 500MHz uten stötte for Quartz Extreme. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Skulle jeg kjøpt en 12" og måtte velge mellom iBook og Powerbook tror eg at det hadde blitt en Powerbook. I tillegg til det som allerede er nevnt om hva som er bedre med denne: -Powerbook har DVI utgang. -Større HD -Superdrive -Maks RAM 1,25GB mot 620MB på iBook -Blåtann Men kanskje viktigst er det at Powerbook har en 167 MHz bus og 512K L2 cache mot bare 133 MHz bus og 256 K L2 cache på iBook'en. Dette betyr ganske mye for ytelsen. Vil tippe at Powerbook har en ytelse som er 20% bedre en iBook. Men så var det dette med pris da.. Powerbook'en er jo ganske dyr. Lenke til kommentar
quezaar Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Jeg er ikke så sikker på at Apple kommer til å putte inn en G5-prosessor inn i noen laptops med det første. Etter hva jeg har skjønt så produserer G5ene veldig mye mer varme enn G4ene. Det er ikke dermed sagt at det er umulig å putte inn en G5 i en bærbar, men det vil i såfall koste mer enn det smaker. -Q G5 produserer mindre varme p/MHz enn hva G4 gjör! Det er nok dyrere å ha to cpu leverandörer (Motorola og IBM) enn bare en (IBM). Hmm, da må jeg kanskje revurdere utsagnet mitt, da.. Jeg har undersøkt litt mer også i forhold til når man kan vente en oppgradering av PB. Jeg sa opprinnelig at over nyttår var usannsynlig.. Men etter å ha sjekket litt ser jeg at PBene har blitt oppgradert gjennomsnittlig hver 163. dag, hvilket jo er rett under et halvt år. Så da er det vel meget mulig at det kommer noe i mars/april. Spørsmålet er vel om Apple klarer å skvise inn en G5 på denne tiden. *Edit: MCDr: vet du noe om ytelsesøkningen fra G4 til G5. Hva kan vi forvente? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå