YpsiNine Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg la ut en annonse her på bruktmarkedet på et par minnebrikker for en ukes tid siden, og har fått noen bud. Det morsomme her er at han som gav det høyeste budet nekter å ta i mot postoppkrav. Han vil heller at jeg skal sende de også at han betaler inn pengene til en konto jeg har. Selvfølgelig sa jeg nei da jeg ikke er så idiot at jeg sender ting utenom oppkrav. Det ville jo vært som å gi bilnøklene til en fremmed på gata og bedt han eller hun om å være så snill og parkere bilen for meg. Uansett, etter litt mailing frem-og-tilbake så fikk jeg tilslutt dette svaret: > Hei! > Ok beklager, jeg kan desverre ikke godta postoppkrav slik at du kan sende > meg avispapir innpakket i en eske som jeg må betale for og ikke ha sjangs > til å kontakte deg eller finne deg etterpå. Så du kan svindle neste på lista > de i stede. > Jeg sender alltid ting uten oppkrav hvis kjøperen vil, forhåndsbetaling er > jo MYE bedre enn oppkrav, tenk hvis jeg ikke henter pakke? Da vil den ligge > på postkontoret i 4 uker og så blir den sendt tilbake, da er utgifter til > dobbel frakt det eneste du har oppnådd. Men hvis det er sånn du ser det, så > er jo det din mening. Ække så smart du. > Hejdå Ja, tenk om du ikke henter den da må jeg jo betale en frakt for en femtilapp! Huff! Det er jo mye bedre at jeg bare sender deg hele greia og at jeg risikerer at du ikke betaler meg noenting, hihi! Jeg svarte bare at det er jo faktisk han som ikke er så smart i og med at han ikke benytter seg av sjansen til å skaffe seg et par billige minnebrikker. Av respekt for folk så nevner jeg ikke navn eller slikt her. Har funnet ut at det er svært lite som skal til for å bringe frem et lite smil nå om dagen, haha. 8) Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 > Hei! > Ok beklager, jeg kan desverre ikke godta postoppkrav slik at du kan sende > meg avispapir innpakket i en eske som jeg må betale for og ikke ha sjangs > til å kontakte deg eller finne deg etterpå. Så du kan svindle neste på lista > de i stede. > Jeg sender alltid ting uten oppkrav hvis kjøperen vil, forhåndsbetaling er > jo MYE bedre enn oppkrav, tenk hvis jeg ikke henter pakke? Da vil den ligge > på postkontoret i 4 uker og så blir den sendt tilbake, da er utgifter til > dobbel frakt det eneste du har oppnådd. Men hvis det er sånn du ser det, så > er jo det din mening. Ække så smart du. > Hejdå Er vel heller HAN som ikke er så smart! Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 er det en bruker på forumet her?? omfg! :o Lenke til kommentar
Teddy KGB Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Han har jo helt rett.. Forhåndsbetaling ER mye bedre enn postoppkrav. Forhåndsbetaling betyr jo at han først betaler penger til din konto. Når du ser pengene er kommet, sender du ham varen. Ikke før. For deg som selger er det den desidert tryggeste (og billigste) måten å selge varer.. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Ja, jeg forstår han godt. Hva er egentlig problemet med å få pengene før du sender de avgårde? Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2003 Han har jo helt rett.. Forhåndsbetaling ER mye bedre enn postoppkrav. Forhåndsbetaling betyr jo at han først betaler penger til din konto. Når du ser pengene er kommet, sender du ham varen. Ikke før. For deg som selger er det den desidert tryggeste (og billigste) måten å selge varer.. Hihi, og forskjellen for han som skal kjøpe varen blir da absolutt ingen! Setter man penger inn på en konto - så har man jo overhodet ingen garanti for at han som selger sender noen varer i hele tatt! Får man derimot en lapp i postkassa om at det ligger en pakke på postkontoret og den koster så og så mye for å hente ut så vet man jo i hvertfall at han som selger har sendt pakka! Og ikke nok med det, han som ville kjøpe brikkene ville betale halvparten på forskudd og halvparten etterpå. Nei takk, meg lurer man ikke. Ja, jeg forstår han godt. Hva er egentlig problemet med å få pengene før du sender de avgårde? For min del er det jo ikke noe problem så lenge kjøper vil overføre hele beløpet. Men han her nekter jo det - han ville overføre halvparten først og halvparten etterpå. Ingen vil vel overføre et helt beløp uten noen som helst garantier når man ikke engang godtar postoppkrav! Lenke til kommentar
Teddy KGB Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Han har jo helt rett.. Forhåndsbetaling ER mye bedre enn postoppkrav. Forhåndsbetaling betyr jo at han først betaler penger til din konto. Når du ser pengene er kommet, sender du ham varen. Ikke før. For deg som selger er det den desidert tryggeste (og billigste) måten å selge varer.. Hihi, og forskjellen for han som skal kjøpe varen blir da absolutt ingen! Setter man penger inn på en konto - så har man jo overhodet ingen garanti for at han som selger sender noen varer i hele tatt! Får man derimot en lapp i postkassa om at det ligger en pakke på postkontoret og den koster så og så mye for å hente ut så vet man jo i hvertfall at han som selger har sendt pakka! Og ikke nok med det, han som ville kjøpe brikkene ville betale halvparten på forskudd og halvparten etterpå. Nei takk, meg lurer man ikke. Ja, jeg forstår han godt. Hva er egentlig problemet med å få pengene før du sender de avgårde? For min del er det jo ikke noe problem så lenge kjøper vil overføre hele beløpet. Men han her nekter jo det - han ville overføre halvparten først og halvparten etterpå. Ingen vil vel overføre et helt beløp uten noen som helst garantier når man ikke engang godtar postoppkrav! Såvidt jeg ser det, skrev du ingenting om at han bare ville betale halve beløpet før. Derav min "misforståelse".. Er enig med deg gitt at han bare ville betale halve beløpet. Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2003 Såvidt jeg ser det, skrev du ingenting om at han bare ville betale halve beløpet før. Derav min "misforståelse".. Er enig med deg gitt at han bare ville betale halve beløpet. Nei beklager det, nå så jeg at jeg ikke hadde skrevet det i min originale post. Men sånn er ståa iallefall. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 All slik handel krever en minimum av tillit ifra begge parter ellers så er det helt umulig å gjennomføre en slik transaksjon. Som jeg ser det er postoppkrav den muligheten som ihvertfall gir et snev av trygghet, sålenge selger er ærlig og sender rett vare som avtalt. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Merkelig logikk på noen her. Kanskje det er jeg som misforstår? [*]Scenario 1, postoppkrav: Selger kan fint svindle kjøper uten å frykte større repsalier. Kjøper har problemer med bevisbyrde, spore faktiske selger etc. [*]Scenario 2, full forskuddsbetaling: Selger kan fremdeles svindle kjøper, men kjøper har fordelen med sporing av selger + balltre / bensinflaske. [*]Scenario 3, halv forskuddsbetaling: Risikoen for tap deles mellom selger og kjøper, begge kan oppspore hverandre for å løse eventuelle tvister. Så fra en kjøper sitt synspunkt, ville 3 vært å foretrekke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå