Gå til innhold

Hjemmekino / underholdningssenter bygd rundt PC

Anbefalte innlegg

Var i tvil om hvilken kategori som passet best, men kom frem til at ekspertisen jeg trenger er konsentrert her. PC biten har jeg god kontroll på :)

Har bra PC med bra skjermkort og bra separat Asus lydkort (7.1) som ikke støyer. Nå har jeg lyst på hjemmekino & underholdningssenter i ett som tar utgangspunkt i PC'en. PC'en brukes hovedsakelig til spill og TV/film i form av streaming og on-demand.

TV - Trenger ikke 3D (satser heller på Occulus Rift etterhvert), trenger ikke smart. Trenger ikke ambilight, eller innebygde høyttalere. Det jeg ønsker meg er størst mulig skjerm av god bildekvalitet og minst mulig input lag og ghosting eller innbrenning, om det fremdeles er et problem (så utdatert er jeg ;) ). Ser at mange her sikler på en 60" Sharp som er pent priset, men jeg har ingen erfaring med merket, eller LED skjermer. Budsjett er inntil 10K, vil helst ikke over.

Anlegg - Her er jeg virkelig blank. Er det bare å koble HDMI ifra skjermkortet eller må jeg dra kabel ifra lydkortet for å få 7.1? Eller må jeg innom en receiver med begge deler? Bluray trenger jeg ikke. Jeg har god plass til høytalere og bakhøytalere. Rommet er betong og tre, 5x5 meter (25kvm), ikke for mye møbler. Jeg liker bass. I like bass a LOT :) Budsjett... tja... helst nærmere 5k enn 10k, men et sted imellom er greit (7-8k).

Når det gjelder kildene så tenker jeg at jeg finner ut det etterhvert med codecer, filtre osv.?

På forhånd en stor takk. Trenger som dere sikkert skjønner litt hjelp med dette. Håper jeg har inkludert all relevant informasjon. Hvis ikke, bare spør :)

Endret av Sectoid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyd fra PC så holder det med HDMI via forsterkeren for lyd ja.

Når det kommer til input lag for TVer så må du google godt. Ikke så veldig mye som nevnes rundt dette i normale tester. Men faktisk så vil jeg tro en billigere TV har lavere lag enn en dyr en, da de dyre normalt har mye mer elektronikk som lager bedre bilde. Samt husk å skru av så mye hjelpemiddler du får lov til i TVen, alt det lage lag.

Å anbefale noe innen anlegg er litt vanskelig, men sjekk ut pakkene som surround.no har. Veldig mye å velge i til forskjellige priser. Sats på de med Dynavoice M65 i, så får du gode lyd til billig penge. Siden du liker mye bass, og har god plass. Sats gjerne på 2 suber (du kan legge til en senere hvis du ikke har råd nå). Sats kun på XTZ subene de har både 10" og 12" versjonene funker bra, men ta helst 12", og supler med en 12" til senere for ekstra mye bass.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lyd fra PC så holder det med HDMI via forsterkeren for lyd ja.

Heisann, takker for svar :)

Så rett og slett HDMI ifra skjermkortet -> Receiver -> Anlegg/TV ? Ikke optisk?

Tror du det er noen vesentlig forskjell på 50hz og 100hz paneler for spilling? 30 FPS virker ganske flytende for min del. Om det er 50 FPS eller 100 FPS virker ikke så viktig. I så fall kan jeg jo fort spare 5 lapper på TV også... og legge mer penger i anlegg :)

Lyd er jeg helt blank på, så der setter jeg stor pris på tips. Takk!

Hvis man har to subs, hvor bør de plasseres? På hver sin side eller foran og bak?

Lenke til kommentar

Eneste du må huske på med HDMIen er å velge den utgangen i lyddriveren på PCen. Fordelen med HDMI fremfor optisk er at du får surroundlyd i HD, altså PCM, Dolby TrueHD og DTS Master Audio fra kilder som har det, helt opp til 7.1 kanaler. Optisk støtter kun lossy Dolby Digital og DTS, samt Stereo PCM. HDMI er milevis bedre.

Får man tak i 50Hz paneler? Ved 100Hz så vil man uansett ha elektronikk som kopierer opp ett ekstra bilde pr bilde for å skape 100Hz, så teoretisk så skal 50 Hz ha mindre lag, Men vil nesten garantere at selv om de er billige, så er bilde nokså råttent. Du går uansett ikke mer en 50-60 Hz fra HDMIen, og ingen TVer i dag støtter høyere Hz inn heller, de kommer snart, men ikke noe i din pris klasse.

Ved 2 suber, så ville jeg plassert dem til høyre og venstre foran, da får du nok ett jevnere trykk med bass. Har du muligheten til å ha suben ca i miditen foran, så kan du supplere med en bak, som gir en mer helhetlig bass i rommet. Jeg har selv kun 1 sub, og dens står på høyre siden. Jeg hører lett at høyre side har mer bass, selv om de lave frekvensene ikke er like lette å plassere som de høye som høyttalerene tar seg av. Skal snart flytte, og da har jeg mulighet til å få suben i senter foran, og da kan jeg slippe unna med kun 1 (eventuelt 2 for moroskyld).

Hvis du har mulighet, så ville jeg testet for å finne ut hva som passer best. Mange har kun 1 sub, og har den bak lytte posisjon også. Man får også suber som man kan legge under sofaen (hvis det er plass der)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg kan ta HDMI lyd rett ifra skjermkortet, ikke sant? :O Da blir det plutselig lite vits med ekstra lydkort... :)

Var ikke klar over at man kunne koble til mer enn én sub faktisk *kremt*, det høres konge ut. Sofasub høres best ut for min del, da jeg har sofa stående langs bakveggen.

Takker for hjelp. Har litt å tenke på. Jeg har ikke noe kjempehastverk så jeg smører meg med litt tålmodighet og leser litt & titter på tilbud og anbefalinger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...