Gå til innhold

Har jeg rett på skolegang..?

Hevn

Anbefalte innlegg

Jeg blir 23 år i November og er uten jobb for tiden noe jeg har vært i et halvt år.
Jeg har VG1 Bygg og anleggsteknikk og VG2 Overflateteknikk men ble aldri lærling innen overflateteknikk fordi jeg ikke likte maleryrket.

Etter skolen var ferdig fikk jeg jobb i en butikk men mistet jobben når butikken la ned for et halvt år siden. Jeg har ikke lyst å fortsette i butikkbransjen og vil ha en utdanning innen noe jeg liker å jobbe med.

Jeg har lyst å gå VG2 Anleggsteknikk og bli lærling innen Fjell- og bergverksfaget. Jeg kan ikke gå skole i år siden jeg ikke søkte på skole i vår, i tillegg er det sjelden man kommer inn ved å stå på venteliste så jeg legger ikke sjebnen min i en venteliste hvor det sikkert er 20 stk som står i kø og håper på at èn dropper ut.

Derfor lurer jeg på om jeg har rett på skolegang til høsten neste år..(?)

Utifra det jeg forstår går ungdomsretten ut det året jeg fyller 24, altså neste år..

Så hva gjør jeg for å kunne gå VG2 Anleggsteknikk?

Hørt om noe sånt voksenopplæring, har jeg rett på det eller er jeg fucked?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den såkalte ungdomsretten, retten til tre års videregående opplæring (eller rett til å fullføre en læreplan, hvis læreplanen varer lengre enn tre år), må tas ut i løpet av en periode på seks sammenhengende år, og senest innen det året man fyller 24 etter opplæringslova § 3-1. Hvis du begynte på ditt løp da du fylte 16 vil dermed ungdomsretten din ha gått tapt da du fylte 22. Fylkeskommunen kan gi dispensasjon fra dette kravet, kontakt din fylkeskommunes utdanningskontor for mer informasjon og praksis rundt det.

En voksen som har fullført grunnskolen men ikke noe utdanningsprogram har rett til videregående opplæring organisert for voksne etter opplæringslova § 4A-3. "Voksen" er her en person som fyller 25 år i det aktuelle året.

Slik jeg ser det har du ikke rett til opplæring. I slike tilfeller slår det dårlig ut på hvordan du blir rangert ved inntak på videregående opplæring etter inntaksreglene i opplæringslovforskriften:

§ 6-49.Inntaksrekkjefølgje

Rangeringa av vaksne søkjarar når det er knapt om plassar:

a) Vaksne søkjarar med rett til vidaregåande opplæring. b) Vaksne søkjarar utan rett som har fullført, men ikkje bestått vidaregåande opplæring. c) Vaksne søkjarar utan rett som har studie- eller yrkeskompetanse.

Vaksne kan søkje om inntak til ordinær vidaregåande opplæring. Vaksne søkjarar skal da prioriterast etter ungdom med rett etter opplæringslova § 3-1.

Som du ser kan du søke på voksenopplæring uten å ha voksenrett, men du vil da prioriteres i gruppe B. Hvordan det konkret slår ut for deg er vanskelig å vite. Søker du på "ungdomsopplæring" vil du prioriteres under annen ungdom.

Jeg vil likevel anbefale at du søker om voksenopplæring. For voksenopplæringssøknader gjelder ikke søknadsfristene som gjelder for ungdom, og fylkeskommunen kan ikke ha ventelister - de skal innvilge eller avslå søknaden din. Da får du et svar. Du vil måtte betale for en eventuell realkompetansevurdering som gjennomføres som ledd i søknaden - det må ikke de som har voksenrett.

Lenke til kommentar

Ble egentlig bare mer forvirret. :p Hehe

Men det er ihvertfall rimelig klart at ungdomsretten er gått tapt. Lurer forøvrig på hvordan det fungerer i praksis å gå voksenopplæring. Må jeg gå en egen linje med andre voksne eller havner jeg i klasse med 16-18 åringer på VG2 Anleggsteknikk?

Er så kjipt at jeg ikke har tenkt lenger fremover enn dette. Skulle gått Anleggsteknikk med engang jeg var ferdig med Overflateteknikk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...