Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samboerkontrakt, hvordan liste opp eiendeler?

Khaffner

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bor nå sammen med min storebror i en leilighet faren vår eier. Om ca to måneder flytter broren min ut, og kjæresten min inn.

Nå ser jeg litt på samboerkontrakter, og lurer på hvordan vi skal føre opp våre eiendeler. Det meste i leiligheten er eid 50-50 av min bror og meg. Noe tar han med seg i ny leilighet, noe blir hos meg, noe nytt kjøpes inn, etc. Og noe tar kjæresten min med seg inn.

Dette er altså veldig rotete og mye er sikkert irrelevant for samboerkontrakten jeg skal ha med min kjæreste. For å gjøre dette enklest mulig lurer jeg på om vi kun kan liste opp det hun tar med inn, og at hun da eier det 100%. Så kjøper vi deretter ting hver for oss, og det hun eier alene føres så fortløpene opp på lista over hennes eiendeler.

Er dette en ok måte å gjøre dette på? Eller må alt jeg eier helt og delvis i leiligheten også føres opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en ideell verden har man en liste som gjennomgås kvartalsvis, halvårlig, eller årlig der man ajourfører hvem som eier hva spesifikt. Vi lever ikke i en slik.

Rettslig sett er det ikke problematisk å ha en samboerkontrakt som mer eller mindre sier "Vi skal selv eie alene det vi erverver, og følgende liste bestemmer hva X eier eller som X og Y eier i sameie. Alt som ikke er ført opp eier Y alene."

Det åpner dog for en konfliktkilde den dagen dere glemmer å føre noe opp.

Lenke til kommentar

Kunne vi altså hatt en kontrakt som sier at liste A inneholder felles eiendeler (med prosentvis fordeling) og liste B inneholder hennes eiendeler? Holder dette, eller må alt annet i leiligheten også nevnes eller listes opp på noe vis?

Saken er at dersom det blir brudd, så skal ikke jeg eller noe som var i leiligheten fra før ut derfra. Kun hun og hennes (kommende) ting skal ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...