Gå til innhold

Krever 1,7 milliarder etter «spill-drap»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
("kaffesaken")

 

Dommen i denne saken var *riktig*. Samfunnet skal straffe bedrifter som prøver å spare penger på å innføre praksiser som de vet vil føre til skader på kundene.

 

Kan du forklare hvordan McDonalds kan spare penger ved å varme opp kaffen for mye? I tilfelle du ikke visste det - det må mer strøm til for å varme den opp til 87 grader enn til 75 grader.

Lenke til kommentar

Kan du forklare hvordan McDonalds kan spare penger ved å varme opp kaffen for mye? I tilfelle du ikke visste det - det må mer strøm til for å varme den opp til 87 grader enn til 75 grader.

 

Det er ikke det at de sparer noe særlig på strømmen. Grunnen til at de hadde lagt opp til å lage den så varm var at den da holdt seg lengre. Dette gjorde at de brukte mindre arbeidskraft på å koke ny kaffe ettersom de ikke trengte å koke ny kaffe så ofte.

Med andre ord de marginalt økte strømkostnadene ble tjent inn igjenn ved lavere arbeidskraftkostnader.

Lenke til kommentar

Kan du forklare hvordan McDonalds kan spare penger ved å varme opp kaffen for mye? I tilfelle du ikke visste det - det må mer strøm til for å varme den opp til 87 grader enn til 75 grader.

 

Det er ikke det at de sparer noe særlig på strømmen. Grunnen til at de hadde lagt opp til å lage den så varm var at den da holdt seg lengre. Dette gjorde at de brukte mindre arbeidskraft på å koke ny kaffe ettersom de ikke trengte å koke ny kaffe så ofte.

Med andre ord de marginalt økte strømkostnadene ble tjent inn igjenn ved lavere arbeidskraftkostnader.

 

Hvis jeg får en kaffekopp med kaffe jeg mener er for varm, venter jeg faktisk med å drikke den før den har en overkommelig temperatur. Logisk nok. :)

Lenke til kommentar

Kan du forklare hvordan McDonalds kan spare penger ved å varme opp kaffen for mye? I tilfelle du ikke visste det - det må mer strøm til for å varme den opp til 87 grader enn til 75 grader.

 

Det er ikke det at de sparer noe særlig på strømmen. Grunnen til at de hadde lagt opp til å lage den så varm var at den da holdt seg lengre. Dette gjorde at de brukte mindre arbeidskraft på å koke ny kaffe ettersom de ikke trengte å koke ny kaffe så ofte.

Med andre ord de marginalt økte strømkostnadene ble tjent inn igjenn ved lavere arbeidskraftkostnader.

 

Hallo termos er oppfunnet sier jeg bare.

Lenke til kommentar

Hallo termos er oppfunnet sier jeg bare.

 

Nå var det ikke jeg som kom opp med denne strategien men Mcdonalds...

 

Uansett, termos løser ingenting ettersom det økte arbeidet ved å putte all kaffe fra kaffemaskin over til termos gjør at vinningen går opp i spinningen. Igjenn ser man at arbeidskraftkostnadene er like store eller større enn energibruken.

Når da kostnadene ved noen hundretalls tusen termoser blir regnet inn så taper man på det.

Det var i alle fall slik Mcdonalds tenkte.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan opplegget på mcdonalds da er...

Kaffen blir da gjerne traktet på slike steder, trenger aldri koke noe som helst. Etter at den er ferdig traktet blir den holdt varm inne i en dispenser. Da bruker man mer energi på å holde den på 87 grader enn 75. Høres ut som du mener de tar seg arbeid med å helle all den nytraktede kaffen over i kopp og så la den stå og kjøles, og deretter kaste når den blir for kald.. (høres ikke smart ut)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...