geir__hk Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Hei. Har et vindu i første etasje som det er mye midd i og rundt. Vet ikke om kilden til midden er inni selve vinduet, men etter å ha støvsugd området fritt for midd, så er det tilnærmet like mye midd som kravler omkring bare timer etterpå. Mulig jeg har søkt på feile ord, men alle tips jeg har funnet på nettet så langt har vært begrenset til midd i sengetøy og råteskader. Huset er forøvrig fra 50 tallet og vinduet er ikke av nyere dato. Bortsett fra å bytte vindu - er det andre ting jeg kan foreta meg for å utrydde midden i og rundt vinduet? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Tenker kjemikalier da, må vel være den naturlige måten å bekjempe slikt med? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 TS. Tror du tar litt feil nå. Midd og råteskader har ikke noe med hverandre å gjøre. Det er nok noe annet du har i vinduet ditt. Ta noen brukbare bilder og legg det ut her, så kanskje vi kan hjelpe. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Skal se om jeg får tatt noen brukbare bilder i morgen. Tviler egentlig på at bildene blir særlig brukbare pga dyrenes størrelse. Jeg mener de må være under 1 mm lange (eller brede) og farget oransje. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Hei igjen. Da har jeg brukt super macro -funksjonen på kameraet til det den var god for. Dette er to bilder jeg klarte å få klare (dog kraftig beskjært). Håper dette kan identifisere dyrene. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Kvaliteten på bildet ditt og forstørrelsen, er noe dårlig for å gjennkjenne individet på bildet. Men du kan sjekke litt selv, blandt biller og skadedyr. Bl.a. her: http://www.skadedyr.no/biller Vær litt obs på at hvis du støvsuger skadedyr, uten å fjerne støvsugerposen, kan du spre skadlige insekter rundt i huset. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2014 Takk for linken. For meg ser det ut som type myk borebille, og det er heller ingen andre arter som ligner utseendemessig. Dvs denne (bilde hentet fra siden jeg lenket til): Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 (endret) TS. Jeg synes ikke den ligner så mye, men bildet ditt kan lyve litt. Hvis det er denne, så er den avhengig av bark (på trær, eller trelast) for å formere seg. Hus fra den tidsperioden, KAN ha konstruksjonsvirke med noe bark i kantene. Normalt skjært på bygdesager og det er ok, men barken skulle vært fjernet. Har likevel oppdaget bark på hus fra 40 og 50-tallet. Som oftest på bjelker, men også på stendere (stolper), losholter, m.m. Uten at jeg er spesialist på dette, så tror jeg "Myk borebille" trenger relativt frisk bark for å formere seg. I alle fall fukt, i barken. Hvis du har bark på noe av trevirket i huset, burde problemet ha vært større like etter at huset ble bygget. Men er det mye fukt i dette treverket (eller ved siden av), kan det likevel ha blitt et problem i ettertid, grunnet mer fukt. Eks, lekasjer, eller dårlig vedlikehold over tid. De fleste typer biller (og stokkmauer), som er et problem for huset (les: treverket), trenger fuktig miljø. Så råte i treverk, eller treverk med en RF over ca 40 prosent, er et problem og plass slike kryp trives. Helst bør treverk ha en RF under 15 - 17 %. Andre biller, kakkerlakker skader ikke treverket, men kan være ufyselig. Noen går også i matvarer (tørrvarer), som eks. mel, korn, hundefor, m.m. Og noen går etter gamle matrester, bl.a. div kakkerlakker. Du må trolig ha hjelp at et firma, som driver med skadedyrsbekjempelse. men du sparer nok en del penger ved å finne ut hva dette er selv. Er du heldig, er dette bare i karmen, men da er det ikke den billen du tenker på. Jeg har ikke sett bilde av vinduet, med vegg. Men trolig er problemet, i veggen. Skyldes fuktproblemet lekasjer, kan dette være et lokalt problem. Skyldes dette gennerelt for høy fuktighet i dette rommet, eller vegger/tak her, er det et større problem. Da kan du ha, eller få mer av dette, andre steder. Eller andre biller/stokkmauer, som også kommer på besøk. Og glem ikke muggproblemer, som kan oppstå. Har ikke sjekket på nettet hvor store disse (myk borebille) er i virkeligheten, det overlater jeg til deg. Prøv også å få målt billene, ved å legge noe med en kjent størrelse der de er. Eks, linjal, eller en utslått tommestokk. Der har du millimeter mål. Ta så bilde av en stor bille og tommestokken samtidig. Da er det lettere å vurdere størrelsen. Det er en ting som likevel KAN tyde på at dette kan være en slik bille. Jeg har aldri sett dem selv. Men jeg har sett der de har vært, under bark. Hullene i treverket har vært små hull, antar ca 1,5 - 2 mm. i dim. Og treverket de har gravd ut, er ganske fint, neste som mjøl. Trolig har du et fuktproblem, som må ordnes opp i! Og får du fjernet alt treverk som er infisert av disse billene, kan dette gå bra. Hvis ikke, må deler av bygget "gasses" av proffe. Endret 9. juli 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2014 Det er forøvrig mye av disse på veggen utafor vinduet, så det er jo en liten sjanse for at problemet ikke er selve vinduet. Planen er forøvrig å få vinduet skiftet ut. Da får jeg jo også sett hva som faktisk befinner seg i veggen. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) TS. Du bør kanskje bekjempe insektene utvendig. Mulig problemet er løst. Men hvis vinduet er tett når det er lukket, burde også dette hindre insektene å komme inn. Forutsatt at de kommer inn ved lufting. Men så små insekter, kan være vanskelig å stoppe fysisk. Og hvis de kommer utenifra og er på vandring frem og tilbake, så er det noe de kommer for. I så tilflelle - hva? Er det noe interessant for dem, på innsiden? Hvis ikke, KAN det hende de har bygget en bolig i veggen. Du ser noe, ved å ta ut vinduet. Men kunn rammen (losholter og stolper) rundt vinduert. Tviler på, at insktene har bolg der. Har de bolig i isolasjon, eller i treverk, må du trolig åpne veggen for å se. Men uansett - så tror jeg det er best du kontakter proffe, for å avgjøre hvilke insekter dette er. Og for å få råd (eller hjelp) til å fjerne dem. Er ikke sikkert du må betale for en besiktigelse. Endret 17. juli 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 17. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2014 Tviler på at de kommer inn fordi det er noe de lukter. Det er meget skjeldent at jeg finner dyr som har gått lenger unna vinduet enn til vinduskarmen, og det er veldig mange flere individer på utsiden enn innsiden. Og ja, krypene kommer seg frem og tilbake mellom ut og innsiden selv når vinduet er lukket. Har forøvrig gjort et par tiltak for å dempe populasjonen: Papiret på støvruller (klesruller) er klippet av og lagt i vinduskarmen med limsiden opp. Har på noen dager samlet opp kanskje så mye som 150 individer. På murvegg under vindu har jeg påsmurt et tynt lag med gris langs hele vinduets lengde og enda litt til. Dyrene kan ikke krysse denne linja fysisk og jeg vil anta at det nå ligger kanskje oppmot 3-400 individer som står fast, eller er daua. Men jeg tror at eneste løsning på sikt er å bytte vinduet og få det tetta. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 31. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2014 Liten oppdatering følger: Nå har vinduets innside vært nærmest minelagt med klisterpapir (fra klesrulle med limsiden opp) i nesten en måned nå samtidig med sperre i form av gris under vinduet på utsiden. Nå er det så å si ingen levende kryp igjen, og det kommer heller ingen nye ut fra vinduet. I tillegg så har jeg registrert at det utendørs er en betydelig mengde av disse dyrene, jeg finner dem på hagemøbler og andre vegger og overflater også. Det har vært et tre i hagen som er fjernet og bare stubben står igjen. Lurer på om det kan være her dyrene har yngleplassen sin. For meg virker det altså usannsynlig at yngleplassen er inne i vindu eller vegg, da ville jeg ha forventet at de fortsatte å yngle og komme ut fra vinduskarmen. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. september 2014 Forfatter Del Skrevet 13. september 2014 (endret) Liten oppdatering. Har merket meg at det er generelt mye av disse krypa utendørs sommerstid. Har en misstanke om at de kan komme fra den gammle trestubbe som står i hagen. Da har vel saken gått fra å handlke om skadedyr til hvordan røske opp en rot (trengs sikkert noen tonns trekk-kraft eller andre ekstreme virkemidler). Endret 13. september 2014 av geir__hk Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Lute stubben så forsvinner nok problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå