Simen1 Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Hva var tingen med de der helium høytalerene? Synes de knitret ganske bra... Trodde sånn ekstra støy var fyfy, jeg Har nettopp sett programmet jeg også. Lurte litt på hva som var fuksjonen til helium-plasmaet, og hvordan det fungerer rent teknisk. Jeg og en til satt å lo store deler av programmet da det virket ganske ekstremt, og folka virket noe rare. Det relativt unge paret som satt og loddet litt virket dog lykkelige og ikke så sprø som resten. (Kanskje det har noe med at jeg ikke oppfattet verdien på det anlegget) Synd vi ikke fikk noe mer teknisk vinkling på programmet. Dvs. et forsøk på avmystifisering og bekreftelser og avkreftelser av diverse HiFi-myter. Var det noen som fikk med seg rulleteksten? Jeg byttet litt mellom kanalene og fikk bare med meg at huset til "Arne" brant ned, og ikke om han ble skadd osv. Tenkte bare stakkars.. Mistet anlegget til en million osv. Fyren må jo være knust. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Har nå sett programmet, og fikk veldig lyst på ett av de rør-byggesettene. Noen som vet hvor en kan kjøpe disse, og hvor mye de koster? Her har de noe: http://www.norskaudioteknikk.no/ Etter det jeg kan se er det bare transistor-basert her... Jeg vil ha rør. Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Se etter forhandler av vellemann kit, de selger for/effekt forsterker kits med rør. Men det er ganske dyrt. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Etter det jeg kan se er det bare transistor-basert her... Jeg vil ha rør. Ja, jeg blandet litt, de har klasse A men ikke noe rør nei... Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Swappa tilfeldig innom programmet i kveld ja, var bra underholdning!!! Syns det var skikkelig bra...! Enn han gærningen som hadde anlegg til en mill da.. ..og så brann hele huset hans ned med anlegg og platesamlinga opp i røyk - snakk om uflaks! Lenke til kommentar
bruno Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Har nå sett programmet, og fikk veldig lyst på ett av de rør-byggesettene. Noen som vet hvor en kan kjøpe disse, og hvor mye de koster? Her har de noe: http://www.norskaudioteknikk.no/ Etter det jeg kan se er det bare transistor-basert her... Jeg vil ha rør. Cayin og Spark som Norsk Audioteknikk selger er rørforsterkere, på http://www.audioart.no finner du noe, men ingen av dem har byggesett. Vellemann har noen byggesett som tidligere ble solgt av Clas Olson, men om de har dem nå vet jeg ikke. Har adressen til noen noen engelske leverandører, bare jeg finner dem igjen. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Forskjellen mellom 995 kr og 100000 kr er en ting, det er jo en del forskjell i lyd, men likevel er det usikkert om kvalitetsforskjellen rettferdigjør den mye høyere prisen. Og når man ser på et annlegg til 20000 og sammenligner med et til 100000 så vil jeg si at det ikke er mulig å rettferdiggjøre den økte prisen. Nå er det sikert de som er mer musikalske en meg og det har sikert en del med interesse, men regner meg selv som intressert i lyd. Likevel har jeg store problemer med å se at den marginalt bedre lyden fra et annlegg som koster 80000 mer skal kunne rettferdiggjøre prisen. Man får mye lyd for 20000 kr dersom man er nøye på hvilken komponenter man velger. En god forsterker, en god CD-spiler, noen gode høytalere og brukbare kabler. Det er ikke akkurat noe hokus-pokus. Dersom man skal ha markant bedre lyd enn hva man får for 20000 må man betale mye mer. Har en kompis som har et annlegg til rundt 100000 (litt usikker på hvor mye det er verdt ettersom han aldri har det samme annlegget i mer enn et par måneder får han bytter noe..) og selv om det er mer trøkk i annlegget hans ved noen typer musikk og selv om annlegget hans spiller renere selv når han spiller høyt så er forskjellen ganske liten sammenlignet med mitt annlegg til 12000 med tanke på at prisen er åtte ganger høyere. (Nå har han riktignok et mye større rom å ha annlegget i, og som han må fylle med lyd, men likevel.) Litt av grunnen til at mange av disse komponentene er så dyre er jo at de blir produsert i så få ekemplarer, ikke nødhvendighvis at de er så mye mye mer avanserte en "standardkomponenter". Var på en audio-messe i Bergen for en stund siden, og forskjellen mellom annlegg til 100000 og 250000 er utrolig liten. Var bare enkelte ganger eg klarte å høre forskjell. Men for all del, folk må gjerne bruke pengene sine på det dersom man syns det er verdt det. Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 ok, her er det kanskje tid for litt selvinnsikt folk. på forumet her brukes det tid til å diskutere forskjellen på diverse kjølepastaer Lenke til kommentar
bruno Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 ok, her er det kanskje tid for litt selvinnsikt folk. på forumet her brukes det tid til å diskutere forskjellen på diverse kjølepastaer Hehe, endelig en som sa det *grin* Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 ok, her er det kanskje tid for litt selvinnsikt folk. på forumet her brukes det tid til å diskutere forskjellen på diverse kjølepastaer Hehe, endelig en som sa det *grin* Du har rett, men nå slipper man heldigvis å selge bilen for å få råd til den ypperste kjølepastaen. Da vil jeg heller fremheve SCSI-utstyr. Det koster ganske mye, harddiskene er gjerne sikrere og raskere, men er det verd prisforskjellen? Ja, sikkert for noen med helt spesielle behov, men det er nok en del som bare er SCSI-ofile også. Gass-kjøling er sikkert også litt sånn. Koster mange tusen, og gir litt mer å gå på i overklokking. Men trenger man det? Eller hva med Casemod's? Det er jo egentlig bare "pynt" for spesiellt interreserte. Ups, håper ikke jeg irriterte på meg for mage her nå.. Vil jo ikke ha drapstrussler fra de helfrelste heller. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 på forumet her brukes det tid til å diskutere forskjellen på diverse kjølepastaer Greitt nok. Men en kjølepasta koster mellom 39 og 99 kr. Og de fleste har vel deltat i en eller annen diskusjon om f. eks Grandiosa til 20 kr er bedre enn name-brand pizza'en til 15 kr. Blir likevel noe helt annet å kjøpe en stereo-annlegg til flere hundre tusen. Dersom noen hadde brukt over 1000 kr på goop hadde det vært i samme klasse. Ja, sikkert for noen med helt spesielle behov, men det er nok en del som bare er SCSI-ofile her også. Ok, eg står frem: Eg e SCSI-ofil, og tar en SCSI-disk heller enn en av disse nymotens Raptor-diskene any day. *grin* Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 ahhh...eg likte anlegget til han med overmadrassene og han med trekantet høyttalere. Han siste var jo gal, rive og bygge nytt hus for å få den beste akkustikken. :lol: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98123897187934 Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Det virker som om noen av folka i det programmet ikke helt viste hva de prata om. Mer på "herme etter andre"-nivået. Kanskje man blir litt barnslig av en slik hobby? Loddinga så litt suspekt ut, i tillegg til at det ikke ble brukt stativ til kretskort (som allerede var fullt av dyre komponenter). Prater om "volten" på kondensatorer, en kyndig ville selvfølgelig sagt spenningen. Helium-fyren pratet om selvmord hele tiden, hva slags folk gjør det på tv? Selv om programmet var ganske nøytralt vinklet, så gjør utvalget av intervju-objekter at den generelle folkemeningen om Hi-Fi interesserte blir uforandret. I mine øyne er det bare hjemekino-fyren som oppførte seg passe normalt, hva enn normen er... Lenke til kommentar
bruno Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Dette er heller ikke byggesett, men disse vet jeg er sendtt fraktfritt til Norge, og da blir det en billig rør-forsterker. Obs! La dere ikke lure av effekten, 9 watt på en rør-forsterker blir ikke helt det samme. http://www.norh.com Lenke til kommentar
espenf Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 ok, her er det kanskje tid for litt selvinnsikt folk. på forumet her brukes det tid til å diskutere forskjellen på diverse kjølepastaer Et forum som kanskje er mer passende, finnes her. Lenke til kommentar
Claus3000 Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 ALT har med interesser å gjøre!! Mine interesser i henhold til hi-fi tror jeg (håper jeg:)) stopper på kanskje 100-200.000. Elller synes folk at jeg er gal som har lyst på en motorsykkel til 120.000.- (som jeg synest er billig for en 2002 mod mod over 150hk på under 180 kg-har selv lyst på en mc til GODT over på 200.000.-) Alt handler om prioriteringer... Er du skikkelig audiofil så hvorfor ikke...? Dere så selv at guttene med stor-bra lyd bodde på begrensede boligarealer og syklet til jobb eller eide gammel BMW til en verdi til max 15.000-. Alt har med interesser og prioriteringer å gjøre... Folk flest har ikke råd til ALT. Og de som har råd til ALT har stort sett egentlig ikke DEN store interessen... Men di karan på NRK virket jo egentlig ganske eksentriske.... Lenke til kommentar
muffe Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Dette er heller ikke byggesett, men disse vet jeg er sendtt fraktfritt til Norge, og da blir det en billig rør-forsterker. Obs! La dere ikke lure av effekten, 9 watt på en rør-forsterker blir ikke helt det samme. http://www.norh.com ca 8500 for 2x18 awtt og en forforsterker? Det er da ikke så galt. Men hvordan blir outputen på denne? Jeg har to psb Image 1B stativhøyttalere, samt en 2x45 watt Bang&Olufsen stereoforsterker fra 1975. Hvordan vil rørforsterkeren bli sammenlignet med denne? At lydkvaliteten blir bedre tviler jeg ikke på, men vil jeg kunne spille høyere? All min fornuft tilsier at jeg ikke vil kunne det. Men det er jo egentlig ikke nødvendig.... Men lyden må ikke bli lavere! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Hva var tingen med de der helium høytalerene? Synes de knitret ganske bra... Trodde sånn ekstra støy var fyfy, jeg Har nettopp sett programmet jeg også. Lurte litt på hva som var fuksjonen til helium-plasmaet, og hvordan det fungerer rent teknisk. Google på Hill Plasmatronic så finner man en del info, f.eks: http://www.plasmatweeter.de/plasma.htm Saken er at dette er en høyttaler som ikke har membran eller andre bevegelige deler, dvs midt i blinken for perfeksjonister. Tannlege Solheim er jo en velkjent "gal" fyr, involvert i Oslo HiFi Center i Vika på 70-tallet. Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Når de tre kompisene klemte seg sammen i toseteren med øynene lukket så måtte jeg flire litt. Minnet meg mye om et par bekjente som ble vin eksperter over natten, stilte i smoking og hadde vinklub og greier.......... Vi fikk til slutt lurt dem med på en blindtest og ingen av dem kunne plukke ut en rosevin blant tre rødviner LMAO. To av de gutta bodde i leiligjhet, lurer på hva naboene synes........... Lenke til kommentar
JonV Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 hmm syntes han som skulle RIVE huset sitt for å få det Optimale lydrommet var fin jeg Da er du Audiofil og bør vurdere å legge seg inn på Psykriatisk avdeling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå