ZeroHour Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg skal søke gjennom en todimensjonal array (for seter på et fly, 10 rader, 6 kolonner), til hver plass er det bundet ett personobjekt (med billettnr, navn og plass som variable i seg). Jeg skal oppgi ett billettnr og deretter få opp hvilken person som er knyttet til den billetten og hvilken plass det dreier seg om og navnet på personen. Hvordan får jeg tak i en variabel som ligger i et objekt som ligger i en todimensjonal array. Jeg må på en eller annen måte oppgi to tall [x][y] og samtidig få tak en variabel (billettnr) i objektet på denne plassen slik at jeg kan sjekke det opp mot billettnr.`et jeg har oppgitt. Lenke til kommentar
threiran Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Dersom arrayen består av Objects må du gjøre om det som er lagret på en plass til et Person objekt. Dette gjøres ved å "caste", og du finner det i koden nedenfor som (Person). Hvis flyseter er arrayen som gir oversikten i flyet kan ett sete hentes ut med flyseter[x][y]. Ett lite eksempel: //Opprette flysete array Object[] flyseter = new Object[10][6]; ... ... //Hente ut ett sete (3. rad, 2 kolonne): Person enPlass = (Person) flyseter[3][2]; //Hente billettnummeret //Dersom verdien en public variabel kalt billettnummer: enPlass.billettnummer //Dersom verdien er private eller protected må det finnes en metode i Personklassen som returnerer denne, f.eks: enPerson.getBillettnummer() Dersom flyseter er deklarert som Person[] flyseter så slipper du (Person) når du henter ut ett Person-objekt fra arrayen. For å hente en verdi fra Person kommer det litt ann på hvordan Person-klassen er lagd. Det anbefales å benytte private på medlemsvariable og dermed hent eller get metode som returnerer innholdet. CPL edit: litt layoutendring Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Dette er obligatorisk oppgåve til Inf1000 på UiO Du er ikkje den einaste som sliter. Sjølv så bruker eg Passasjer [][] seteplass = new Passasjer[10][6]; som peker til Passasjer Objektet mitt. men slite tungt eg og. Har mindre enn 30 timer igjen Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 ahhh... det var deilig å bli ferdig med den Oblig'en... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå