Freddan91 Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Hei:) Har lest mye på forum så tenkte nå må jeg legge ut en tråd og høre fra dere! Oppsette mitt er Forsterker Marantz SR7007 Front høyttalere Monitor audia GS60 Senter høyttaler GSLCR Jeg kunne tenke meg tilbake melding på hva andre syntes om høyttalere og forsterker sammen? Jeg føler selv det funker bra! men kunne tenke meg en subb som kan gi litt mer trøkk? såfall hva jeg kan velge som kan matche resten til rundt 10 lapper max? mange er også opptatt av efekt forsterker? er dette noe jeg kan få utbytte av og mer trøkk til anlegge om jeg kjøper? såfall innspil på hva jeg kan velge? mellom 6-12000kr Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Vanskelig å si hvordan dette høres ut, da jeg aldri har hørt monitor audio (lyst til å teste dem neste gang, men det blir MANGE år til). Er selv på min andre Marantz forforsterker, og skal ALDRI ha ett annet merke igjen (hvis jeg ikke vinner i lotto, da blir det McIntosh ). Klangbalansen mellom høyttalere og sub er ikke like viktig som mellom fronter og senter. Slik at her kan du kjøpe hvilket som helst merke. Men det kommer veldig ann på hva du ønsker av trøkk. Er musikk viktigst eller film? Er det sistnevnte så vil mange anbefale SVS (lsound.no) Disse gir mye trøkk nederst i bassen, men mangler litt oppover etter alt jeg har lest om dem. Har selv XTZ sin 12" '(surround.no), og er meget fornøyd. Dette er den billigste komponenten i mitt anlegg, og gjør godt av seg. XTZ er nok suben som gir mest for pengene. Skal du ha skikkelig trøkk, så vil jeg nok anbefale 2 stk. Med 2 så vil det i de fleste rom holde med 10" utgaven. Du vil med 2 få jevnere bass hvis du får plassert dem i nærheten av frontene. Men det tar selvfølgelig litt plass. Ett annet alternativ er Velodyne, som lager skikkelig kvalitets suber (tenker å oppgradere til dem etter hvert, og lest en del anmeldelser). Det kan virkelig anbefales å tenke effektforsterker. Watten som oppgis hos receiverene er ofte ikke helt korrekt, selv seriøse selskaper som Marantz må ty til litt ljuging her for å ikke tape terreng. Kan man lese spesifikajsonene som står bakerst i manualen riktig, så ser man hva den kan gi. Til prisen du oppgir så er det kun ett merke du bør tenke på, Emotiva (.com). Disse må du importere selv, noe hauger av nordmenn gjør. Disse gir ekstremt mye for pengene. Du trenger egentlig kun å tenke på de tre kanalene foran, de bak kan du la receiveren ta seg av. Emotiva har masse forskjellige forsterkere, UPA, XPA og XPR. Sistnevnte ville jeg holdt meg unna, du vil trenge ny strømkurs for denne. Man får dem i 1,2,3 og 5 kanalers versjoner. XPA serien er tryggest å kjøpe. Hvis de ikke skulle falle i smak, så får du solgt dem videre kjapt, med minimalt tap (har sett XPA3 og 5 gå for 500,- mindre enn full pris inn). XPA-5 vil koste ca 7-8000,- ferdig momset levert på døra. Mener å huske frakten var 180 dollar på den. Veier 40 kilo, så det er billig med flyfrakt fra USA. XPA-5 er den mest populære modellen, og siden frontene dine har mulighet for bi-amping, så kan du kjøre 2 forsterker kanaler til hver av dem, og få enda bedre lyd fra dem. Da får du 400w på hver av frontene (du bruker ikke så mye uten å skru opp mot maks på volumet, men da blør nok ørene først ) (Husk å les skikkelig om hvordan bi-amping fungerer før du gjør det, for å være sikker på at du ikke kortslutter forsterkeren, det er ikke så farlig som det høres ut som) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå