Gå til innhold

Tid varsles skattemyndighetene?

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hva grensen er på hvor mye penger man kan få satt inn på sin konto før banken varsler skattemyndighetene? Her har jeg lenge trodd at det var ved 10 000, men har nylig fått høre mange forskjellige svar. Er det noen som har noen erfaringer innenfor dette. For la oss si at grensen er på 10 000, kan jeg da få inn 9000 hver måned og alt er ok eller?

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg leier ut et hus til feriegjester svart. Her får jeg inn ca. 10 000 per uke i sommeren. Får som regel leid ut 5 uker og får da inn ca. 50 000. Da de først setter inn depositum på 2000, og det resterende beløpet på 8000 litt senere gjør at ingen av beløpene overstiger 10 000, men jeg får inn 50 000 fra ukjente på konto på ca. 1 mnd. Vil det da gå noen varsellamper hos banken? Det hender også at noen leier 2 uker, og da får jeg inn 18 000 på en gang, jeg har bare "håpet" på at det ikke skjer noe.

Jeg har også ett lån jeg setter inn penger på helt sporadisk, og lurte derfor på om jeg heller skulle gi de dette kontonummeret og overføre pengene til. Jeg føler det blir litt mer skjult da. Men igjen, kan hvem som helst betale ned på lånet mitt?

Tidligere år har jeg tatt pengene kontant, men det var veldig ubehagelig for begge parter. Det var rett og slett litt flaut. Håper på svar av noenlitt mer kyndige enn meg selv.

Endret av nielsb11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banken har ikke plikt til å varsle skattemyndighetene. Banken varsler ØKOKRIM. Det er ingen fast beløpsgrense for dette, spørsmålet er om transaksjonen er mistenkelig. Det er for øvrig ingenting som hindrer banken i å informere skattemyndighetene også.

Det er mer mistenkelig om du plutselig får ukjente transaksjonsparter som plutselig betaler inn større summer på lånet ditt - da vil banken muligens ha rutiner for å sjekke hvem som har innbetalt det (fordi det kan være feil kontonummer) - enn på en brukskonto. I tillegg er det mer sannsynlig at Skatteetaten oppdager det selv gjennom sine kontroller enn at banken din gjør det.

Lykke til. Tilleggsskatten på det unndratte beløpet kan bli opptil 60 %, slik at skatteregningen du risikerer kan bli på opptil 21 600 (27 % skatt, pluss 60 % tilleggsskatt av skattebeløpet). Ellers er det svært hyggelig at du overlater betalingen for din bruk av samfunnets tjenester til resten av oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg leier ut et hus til feriegjester svart

Hepp!

Forumet vårt ønsker ikke å bidra til/med hjelp for skatteunndragelser. Stenger denne tråden nå.

Ellers vil jeg takke krikkert for relevant info ang. saken og mulige konsekvenser.

Admin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...