NuB Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 For øyeblikket har jeg én WD 120 SE. Den står i stua, og knatrer og holder på i et sett (selv uten nettverksaktivitet). Tenkte meg derfor en Seagate (som denne) pga. av lavt støynivå, eller i det minste en disk som er stillere enn WD'en. Men til saken: Vil enda en ny disk kunne true "temperaturbalansen"? Jeg hører at Seagatediskene utvikler mye varme. Samtidig har jo folk kabinettene fulle av disker uten at de nødvendigvis dør som fluer av den grunn. WD har ikke temperatursensorer på sine disker, så jeg prøvde en primitiv måling med termometer oppå harddisken. Kanskje ikke maks nøyaktig, men den viste noe sånt som 33 grader (dokumentasjonen sier de skal kjøre på 5 til 55 grader). Temperaturen ellers i Chieftec-kabinettet later til å ligge på 30 eller litt under, hk er 28-30. Det vil vel gå greit å sette inn en Seagate i et sånt miljø? Jeg har ikke lyst til å sette inn noen ny støykilde i form av kabinettvifte. Kjørte ikke disken på maks aktivitet under målingen, men klarer ikke helt se for meg at den skal kunne stige med 20 grader - hvordan det er med Seagatene vet jeg ikke noe om, men de skal vel tåle litt høyere temp uansett. Vurderer eventuelt denne kjølerammen de har på Microplex. Lenke til kommentar
icaruz Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg prøvde en 120GB Seagate 7200.7 sist jeg skulle utvide diskplass, men den ble levert tilbake pga at den var for varm, og ga i fra seg litt lyd. Jeg endte opp med en 5400 rpm Samsung 160GB istedet, en disk jeg vil anbefale. Denne gir fra seg lite varme, men er jo noe tregere. Som disk nr 2 fungerer den utmerket. Disken er også stillegående, og tilnærmet vibrasjonsfri i forhold til en 7200 rpm disk. Har Chieftec kabinettt med noen kabinettvifter.. Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Har alltid trodd wd var varmere enn seagate jeg..? Min wd120 SE er mye varmere enn seagat 120 2MB cache. Bare jeg som er heldig eller? Lenke til kommentar
NuB Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2003 Ikke vet jeg, men min WD er altså ikke særlig varm kjennes det ut til... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå