Gå til innhold

Hvordan legge bilder fra iphone over på PC?

Anbefalte innlegg

Moren min har en iphone 5 og ønsker å sikkerhetskopiere bildene fra telefonen over på pcen. Hun har alt sikkerhewtskopiert til iCloud, men ønsker det på pcen og.

Har surfet mye rundt på nettet og funnet ut at hvis man kobler iphone til pc skal den komme opp i "min datamaskin", som en minnepenn ville gjort. Her kan man gå inn og se på bildene og kopiere de man ønsker.

Kobler iphonen til pcen, itunes popper opp og kjenner igjen telefonen, men telefonen er ikke i "min datamaskin". Har prøvd å gått inn i enhetsbehandlingen og slettet den fra bærbare enheter der i håp om at driveren skal bli instalert når jeg kobler telefonen til igjen, men den finnes ikke i enhetsbehandlingen.

'

Noen som vet hvordan jeg kan få den til å komme opp i "min datamaskin" slik at jeg enkelt kan gå inn og kopiere over de bildene jeg ønsker?

I tillegg virker det som om telefonen dobbeltlagrer alle bilder. På telefonen finnes det et album som heter "kamerarull" og ett som heter "min bildestrøm". Bildene i begge albumene er like, men gjør at sikkerhetskopieringen til iCloud blir dobbelt så stor.

Har lest om "min bildestrøm", men ble ikke helt klok på hva dette egentlig er. Noen her inne som kan forklare meg meningen med dette? Virker jeg ganske meningsløst å lagre alle bildene 2 ganger på telefonen for så igjen laste opp 1 000 bilder til iCloud istedenfor 500.

Noen som kan hjelpe meg med disse to problemene her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Itunes er svaret.

Ja, og er en unødvendig vei å måtte ta for å kunne gjøre en så enkel ting som å overføre sine bilder i fra sin enhet til en datamaskin.

Gloms, dette med at telefonen popper opp som en type 'ekstern harddisk' under 'Min Datamaskin' er sikkert i fra Android du tenker på. For med Android så kan du bare koble telefonen til PC via USB-kabelen og telefonen vil komme opp som en ekstern harddisk hvor du vil ha tilgang til det interne og eksterne (MicroSD kortet om du har det i telefonen) minne.

Med iOS så påtvinger Apple deg å måtte installere og bruke iTunes (brukerfientlig i mine øyner) om du vil kopiere over musikk, videoer, bilder osv i fra og til telefonen over fra og til din datamaskin.

Mange sier at iPhone eller iOS enheter er så enkle / brukervennlige, men jeg klarer ikke å se hvor dem får det til å stemme i fra når Apple gjør enkle ting vanskelig å gjennomføre.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Ja, hele opplegget er helt på trynet tungvindt. Når jeg kobler samboerens iphone til pcen hjemme kommer den opp under "min datamaskin". Går jeg inn der kommer jeg inn i en mappe som heter DCIM tror jeg, samme navn som mappen på diitalkamaraer. Der inne kan jeg se bildene, men ikke hente de over til telefonen.

Hvis jeg er nødt til å bruke Itunes for å få bildene over på telefonen, hvordan gjør jeg det inni programmet? Har rota rundt med telefonen plugget i, men jeg ser ikke ut til å komme inn på telefonen. Får bare se hvor store de forskjellige gruppene, som bilder, programmer osv. er. Har ikke funnet ut hvordan jeg kommer inn og får sett filene på telefonen og kopiert de over. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg gjør dette i Itunes?

Endret av Gloms
Lenke til kommentar

Har sett den. Er det jeg ønsker å gjøre da det må være absolutt det enkleste, men får som sagt ikke telefonen til å komme opp som en enhet under "min datamaskin".

Det finnes ingen instilling inni itunes som sier noe sånt som "alltid åpne itunes når eneheten kobles til" som gjør at den ikke vises på "min datamaskin" fordi jeg da har godtatt og bruke itunes for å organisere filer osv.?

Endret av Gloms
Lenke til kommentar

Jeg kan dessverre ikke si hva som er feil i dette tilfellet. Jeg har ikke iPhone selv, men har hjulpet flere kolleger med å ta kopi av bilder når de har vært nødt til å sende inn telefonen sin på service.

Jeg har aldri gjort noe annet enn å plugge den til, hente den opp i utforsker og kopiere bildene til en fritt valgt mappe på PCen.

Lenke til kommentar

Jeg kan dessverre ikke si hva som er feil i dette tilfellet. Jeg har ikke iPhone selv, men har hjulpet flere kolleger med å ta kopi av bilder når de har vært nødt til å sende inn telefonen sin på service.

Jeg har aldri gjort noe annet enn å plugge den til, hente den opp i utforsker og kopiere bildene til en fritt valgt mappe på PCen.

Dette blir sikkert mulig ETTER at du har installert iTunes som installerer noen drivere som gjør at du får denne tilgangen til telefonminnet via 'Min Datamaskin'. Men alikavel, man skal kunne slippe å måtte installere noe for å kunne få tilgang til minnet på telefonen.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Vi har forbud mot å installere iTunes på jobbmaskiner på grunn av innhold i brukeravtalen, så jeg har definitivt ikke iTunes på den PCen jeg har gjort dette med.

Edit: Om du ser på linken jeg la ut, så står det heller ikke noe der om at man må installere iTunes for å få tilgang til bildene på telefonen via utforsker.

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Ja, hele opplegget er helt på trynet tungvindt. Når jeg kobler samboerens iphone til pcen hjemme kommer den opp under "min datamaskin". Går jeg inn der kommer jeg inn i en mappe som heter DCIM tror jeg, samme navn som mappen på diitalkamaraer. Der inne kan jeg se bildene, men ikke hente de over til telefonen.

Hvis jeg er nødt til å bruke Itunes for å få bildene over på telefonen, hvordan gjør jeg det inni programmet? Har rota rundt med telefonen plugget i, men jeg ser ikke ut til å komme inn på telefonen. Får bare se hvor store de forskjellige gruppene, som bilder, programmer osv. er. Har ikke funnet ut hvordan jeg kommer inn og får sett filene på telefonen og kopiert de over. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg gjør dette i Itunes?

Alle bildene ligger i "DCIM" mappen du henviser til. Og oppskriften blir da som følger:

1.) marker alt (ctrl-a)

2.) kopier (ctrl-c)

3.) markere mappen på PC-en hvor du vil ha bildene, og deretter

4.) lim inn (ctrl-v)

Forsikre deg om at bildene dine er kopiert over i mappen du henviste til, og slett deretter bildene fra DCIM mappen (om du vil)

Endret av Taggart
Lenke til kommentar

Det finnes ingen instilling inni itunes som sier noe sånt som "alltid åpne itunes når eneheten kobles til" som gjør at den ikke vises på "min datamaskin" fordi jeg da har godtatt og bruke itunes for å organisere filer osv.?

"Åpne iTunes når enheten kobles til" finnes på oversikten (første side) og du må huke av i ruten litt nede på siden...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Bruker selv MEGA, men en kan selvfølgelig bruke iTunes og.

Jeg har Android, men det burde vel funke med iPhone?

Funker på iPhone og. Synes dog Mega er bedre. :)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Funker på iPhone og. Synes dog Mega er bedre. :)

Hva er forskjellen? Jeg bruker Dropbox av den enkle grunnen at jeg ble anbefalte det, og nå har jeg så mye der at det vil være litt stress å sette seg inn i et nytt system.

Det som er greit med MEGA er at du får 50 GB gratis, mens hos Dropbox får du rundt 5. Men appene er veldig like, så det er nok ikke der forskjellen ligger.

Det som gjorde MEGA kjent er da skaperen er den samme som lagde Megaupload. Mega har en end til ende kryptering, som vil si at til og med ikke Mega vet hva du laster opp.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Moren min har en iphone 5 og ønsker å sikkerhetskopiere bildene fra telefonen over på pcen. Hun har alt sikkerhewtskopiert til iCloud, men ønsker det på pcen og.

Har surfet mye rundt på nettet og funnet ut at hvis man kobler iphone til pc skal den komme opp i "min datamaskin", som en minnepenn ville gjort. Her kan man gå inn og se på bildene og kopiere de man ønsker.

Kobler iphonen til pcen, itunes popper opp og kjenner igjen telefonen, men telefonen er ikke i "min datamaskin". Har prøvd å gått inn i enhetsbehandlingen og slettet den fra bærbare enheter der i håp om at driveren skal bli instalert når jeg kobler telefonen til igjen, men den finnes ikke i enhetsbehandlingen.

'

Noen som vet hvordan jeg kan få den til å komme opp i "min datamaskin" slik at jeg enkelt kan gå inn og kopiere over de bildene jeg ønsker?

I tillegg virker det som om telefonen dobbeltlagrer alle bilder. På telefonen finnes det et album som heter "kamerarull" og ett som heter "min bildestrøm". Bildene i begge albumene er like, men gjør at sikkerhetskopieringen til iCloud blir dobbelt så stor.

Har lest om "min bildestrøm", men ble ikke helt klok på hva dette egentlig er. Noen her inne som kan forklare meg meningen med dette? Virker jeg ganske meningsløst å lagre alle bildene 2 ganger på telefonen for så igjen laste opp 1 000 bilder til iCloud istedenfor 500.

Noen som kan hjelpe meg med disse to problemene her?

Hender noen ganger at telefonen ikke dukker opp, men løsningen for meg er i hvertfall å ha telefonen "slukket" når jeg setter i pluggen. Da starter iTunes og telefonen dukker opp i sidepanelet... Du har satt visning i sidepanelet på? Da skal telefonen vises i sidepanelet og enheten vil også dukke opp som en minnepenn, og det er bare å markere alt, kopiere, og deretter lime det inn hvor du vil på PCen. Skulle det mot formodning ikke fungere, så ta en restart på tlf.

Bildestrøm er ikke et dobbelt arkiv, men en "Cloud" enhet, og hvor alle bilder du tar blir tilgjengelig på alle de enheter du måtte ønske. På en PC fungerer det slik at du installerer icloud kontrollpanelet, definerer hvor bildestrømmen din skal lastes ned, og deretter kan du kopiere bildene dine direkte derifra uten å koble til telefonen og bruke iTunes.

P.s. Bildene slettes automatisk fra "Bildestrøm" etter 60 dager (mener jeg), og jeg kopierer derfor alt fra min "Bildestrøm" mappe over i mitt arkivsystem hver 14de dag.

Endret av Taggart
Lenke til kommentar

Dropbox? Jeg synkroniserer automatisk bildene mine opp mot Dropbox, som jeg også har installert på PC'n. Veldig praktisk og enkelt å bruke.Jeg har Android, men det burde vel funke med iPhone?

Fungerer på iPhone også. Du må bare aktivere dette i Dropbox. Faktisk enklere med icloud, men smaken er som baken. :-)

Lenke til kommentar

Itunes er svaret.

Ja, og er en unødvendig vei å måtte ta for å kunne gjøre en så enkel ting som å overføre sine bilder i fra sin enhet til en datamaskin.

Gloms, dette med at telefonen popper opp som en type 'ekstern harddisk' under 'Min Datamaskin' er sikkert i fra Android du tenker på. For med Android så kan du bare koble telefonen til PC via USB-kabelen og telefonen vil komme opp som en ekstern harddisk hvor du vil ha tilgang til det interne og eksterne (MicroSD kortet om du har det i telefonen) minne.

Med iOS så påtvinger Apple deg å måtte installere og bruke iTunes (brukerfientlig i mine øyner) om du vil kopiere over musikk, videoer, bilder osv i fra og til telefonen over fra og til din datamaskin.

Mange sier at iPhone eller iOS enheter er så enkle / brukervennlige, men jeg klarer ikke å se hvor dem får det til å stemme i fra når Apple gjør enkle ting vanskelig å gjennomføre.

iPhone dukker opp som en "ekstern harddisk" under "Min datamaskin" så snart du plugger USB kabelen i telefonen. Men egentlig en litt tungvint måte å gjøre det på, og vil heller anbefale icloud og automatisk streaming til alle enheter. Da trenger du ikke tenke på den type problemstilling i det hele tatt. (Alternativt kan du sette wi-fi synkronisering på i iTunes slik at alt automatisk synkroniserer så snart du kommer hjem.)

MicroSD og minnekort er så 90-tallet...

iTunes er ikke lenger nødvendig, men tror ikke at du lar deg affisere av den slags fakta...

Avslutningsvis, din kommentar vedr. Apple, bakstreversk er vel det beste ordet jeg kan komme på i farta...

Endret av Taggart
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...