kris898 Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Hei!Er det noen her som vet om noen som renoverer motorer i Norge? Eller evt. selger renoverte motorer? Har funnet noen sider, men de er stort sett svenske/tyske. Jeg kjører en VW Golf GT 1.4 TSI 170 hk, motorkode BLG. Mitt problem er at under kjøring, ved økende turtall har turtallet stoppet ved ca. 3000 omdreininger (innimellom, ikke hele tiden), og «frosset» der en liten stund. Det kom også ulyder fra motoren og den humpet litt. Det kom også kraftig eksos ut bak da dette skjedde (det holder på i ca 3-5 sekunder) så går den normalt igjen. Etter at jeg stoppen bilen, for så å skulle starte den igjen 3 timer senere, hoppet motoren noe enormt, og slet med å starte skikkelig, men startet. Tok tenningen av, for så å prøve å starte igjen. Motoren gikk ektremt lett rundt, men tente ikke i det hele tatt. Har selv prøvd å koble av batteriet, for så å koble det på igjen. Har prøvd å bytte camshaft sensor (til høyre for bilens 4 sylindre), og han som hentet bilen gjennom Falck anbefalte å nullstille feilmeldinger for å se om det fikk bilen til å starte, det gjorde den ikke. Han så også at det er en rift i en slange rett under oljelokket, det er tilgriset olje i området og skal være greit å se med lommelykt. Feilmeldinger registrert: P3008 AUDI/WW: CAMSHAFT POSITION (CMP) SENSOR – SIGNAL LIMIT EXCEEDED P2293 GENERIC: FUEL PRESSURE REGULATOR 2 PERFORMANCE P2293 GENERIC: FUEL PRESSURE REGULATOR 2 PERFORMANCE (Ja, 2 feilmeldingen er registrert to ganger ved samme undersøkelse) P0300 GENERIC: RANDOM/MULTIPLE CYLINDER MISFIRE DETECTED P0303 GENERIC: CYLINDER 3 MISFIRE DETECTED P0641 GENERIC: SENSOR REFERENCE VOLTAGE A CIRCUIT / OPEN P00BE GENERIC: DTC DEFINITON NOT FOUND! PLEASE REFER TO VEHICLE SERVICE MANUAL P0301 GENERIC: CYLINDER 1 MISFIRE DETECTED Møller har feilsøkt i to dager, uten å finne ut noe, og anbefaler bytte av motor. Hvis noen kan anbefale noe mer som kan prøves ut er jo det også helt kanon!På forhånd takk. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Hvor gammel / langt kjørt er denne? I mitt hode høres det helt absurd ut at et merkeverksted ikke klarer å finne ut en dr.. etter 2 dager med feilsøk. Fallitterklæring! 2 Lenke til kommentar
kris898 Skrevet 6. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2014 Hvor gammel / langt kjørt er denne? I mitt hode høres det helt absurd ut at et merkeverksted ikke klarer å finne ut en dr.. etter 2 dager med feilsøk. Fallitterklæring! Den er gått 203.000 km, 2007 modell. Hvis jeg forsto rett kjente de ikke min motorkode godt nok, og at de hadde feilsøkt på alt rundt motoren men ikke inne i selve motoren, da dette ville bli temmelig dyrt og de ikke kunne garantere noe. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 OK. Huff, det var tidlig for en motor å kollapse så grundig. Det kan jo virke som det er nokså alvorlig, men du burde fått helt konkrete svar fra diverse testing; som kompresjon, drivstofftrykk, at reg-reimen står der den skal, m.m. Håper du slapp å betale for 2 dagers arbeid! Jeg vil tro du får et mer presist svar inne på forumet til VAG-klubben . Flere dyktige folk der som bør vite litt om den maskinen din. Lykke til! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Når ble registerkjedet byttet på denne motoren sist? Lenke til kommentar
kris898 Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 (endret) Når ble registerkjedet byttet på denne motoren sist? Det ble byttet på ca 110.000 km, så den er gått 90.000 på dette kjedet. I serviceboken står det at de skal byttes hver 150.000 km. Det ble byttet tidlig første gang i forhold til en garanti-reparasjon. Takk for det fikse! Han sa diagnosen kommer på ca 3.000, så må nok betale for det ja, men må nesten høre nermere med de om svar fra testingen ja skal se på det forumet også! Endret 7. juli 2014 av kris898 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 (endret) Et lite skudd i blinde .. Har ikke denne bilen hydrauliske ventilstillere, og kan ikke "effekten" av hydauliske stillere/løftere som "låser seg i posisjon" bli omtrent som beskrevet ? Hvis så: Av med toppdeksel. Sjekk at registerrem er hel slik at denne er eleminert som feil. Ventilestillere/løfere må så renses eller skiftes ut eventuelt vaskes i diesel eller parafin. Om det er relaert til ventiler eller kamaksling/drivrem det skulle da ellers være mulig å finne ut av ved hjelp av en kompresjonstest. Dette skulle vel være noe av det første å sjekke ut, og her bør vel utskriften fra kompresjonstesten være inkludert i de 3.000 ?! Endret 7. juli 2014 av arne22 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Det ble byttet på ca 110.000 km, så den er gått 90.000 på dette kjedet. I serviceboken står det at de skal byttes hver 150.000 km. Det ble byttet tidlig første gang i forhold til en garanti-reparasjon. Registerkjedet strekker seg på disse motorene. Det er sikkert på tide å bytte igjen. Lenke til kommentar
Freakeating Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 "motoren gikk ekstremt lett rundt" Kjedet har hoppa og ventilene er skjeve, og evt herpa stempler. Forferdelige møkkamotorer det der. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Men det skulle jo synes ganske godt på en kompresjonstest og sånn sett være nokså enkelt å finne ut av. 1 Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Fatter ikke at de lager motorer med kjede som må byttes på intervall. Trodde alle motorer med kjede skulle holde minst 500.000km 1 Lenke til kommentar
kris898 Skrevet 11. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2014 (endret) Her er tilbakemelding fra Møller: MEK SUT: SKUBBET INN BIL, INGEN KOMPRESJON PÅ BIL, KONTROLLERTEKAMAKSEL INNSTILLINGENE, DE BLE LÅST LIKT, MEN STEMPELET STEMTEIKKE OVERENS.. TURNET MOTOR LITT TILBAKE SÅ HOPPER DEN HELEVEIEN, KJEDE HAR STREKT SEG OG TATT MOTOREN. KJENNER AT STEMPLENESTOPPER OPP. SKIFT MOTOR. - Er det mulig å reparere/renovere motoren, eller det det billigere å kjøpe ny? Ser renoverte motorer ligger fra 25.000 kr. Såpass. Vet du hvor mye du må betale for denne undersøkelsen? Det kom på 3357,09,- Endret 11. juli 2014 av kris898 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 Såpass. Vet du hvor mye du må betale for denne undersøkelsen? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 (endret) Synes ikke prisen var helt rimelig. Det å konstantere at motoren er uten kopresjon og at kamakslingen ikke kjører riktig, det skulle en middels god mekaniker finne ut av i løpet av en time eller maks to. Å måle kompresjonen skulle da være noe av det aller første og da ville man umiddeelbart se at det er noe galt med posjoneringen av kamakslingen. Jeg ville forsøkt å forhandle denne verstedsregningen ned til en time, ettersom det er den tiden som må kunne sies å være rimelig i forhold til feilsøkingens vanskelighetsgrad. Tilbakemeldingen fra Møller inneholder jo ikke noe mer enn det som skulle vært gjort i løpet av den første halve timen av feilsøkingen. Edit: Forsøkte å sjekke med "golf motor" hos "hugger" og der ser det ut til å lige på 5-10.000.- Hvis man setter inn hos "ikke merkeverksted" så er man kanskje "oppe og kjører" for en overkommelig pris. (Men det er jo ingen garanti for at det blir suksess.) Endret 11. juli 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 Her er tilbakemelding fra Møller: MEK SUT: SKUBBET INN BIL, INGEN KOMPRESJON PÅ BIL, KONTROLLERTE KAMAKSEL INNSTILLINGENE, DE BLE LÅST LIKT, MEN STEMPELET STEMTE IKKE OVERENS.. TURNET MOTOR LITT TILBAKE SÅ HOPPER DEN HELE VEIEN, KJEDE HAR STREKT SEG OG TATT MOTOREN. KJENNER AT STEMPLENE STOPPER OPP. SKIFT MOTOR. - Er det mulig å reparere/renovere motoren, eller det det billigere å kjøpe ny? Ser renoverte motorer ligger fra 25.000 kr. Såpass. Vet du hvor mye du må betale for denne undersøkelsen? Det kom på 3357,09,- Det var litt drøyt... Lenke til kommentar
kris898 Skrevet 18. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2014 Hvis noen lurer er dette problemet "ganske vanlig". Men likevel er det vel vanskelig å få noe gjort etter garanti tiden. For interesserte går det ann å lese litt her, det er en kar som har gjort research: www.adamlewin.co.uk/vw-mk5-golf-tsi-engine-timing-chain-problem/ For min del står det mellom renovert motor til 25.000+ eller å få denne renovert for forhåpentligvis rundt 20.000. Reparasjon skjer tydeligvis ikke i Norge, så må enten sendes til Sverige, Tyskland eller England. Og så må noen gjøre jobben med å få ut den gamle og inn den nye/renoverte. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Selg bilen på finn.no så du blir kvitt svineriet. Ikke kjøp et vag-produkt som neste bil. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Det er når jeg leser slikt (ref. Adam Lewin pluss TS sin historie) jeg forstår hvorfor Toyota er så populært.... Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Det spørs om det ikke ved bruktkjøp kan medføre litt problemer med de fleste bilmerker hvis man handler "liten motor med masser av hester". Hvis man kjøper "Toyota Corolla kjørt av bestefar" da gjør man nok vanligvis et godt og sikkert kjøp. Endret 21. juli 2014 av arne22 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 "liten motor med masser av hester". Problemet med at VAG's TSI motorer har registerkjede som strekker seg har ingenting med dette å gjøre, men alt med at underleverandøren som har levert kjedene har levert dem med for dårlig kvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå