Horge Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Har en Areca 1880 med 8 stykk Hitachi Deskstar 7K2000 2TB i raid 6. Ser i loggen at en av diskene en sjelden gang har fått en timeout, så jeg mistenker at det kan være smart å se seg om etter noe å ha i bakhånd. Deskstar 7K2000 er EOL, og med mindre jeg plutselig skulle finne en forhandler som fremdeles har noen liggende på hylla, så blir det en annen disk og da er selvfølgelig spørsmålet hvilken? Hvis man holder seg hos Hitachi så blir det vel enten Deskstar 7K4000 4TB, eller man kan gå for Ultrastar 7K3000 2TB. Er det evt. disker fra andre merker som kan gjøre jobben like bra eller bedre? Pris er åpenbart ikke så veldig nøye, viktigere å få en bra disk som virker. Forslag mottas med stor takk. =) Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 (endret) Bare kjør på med 7k3000 eller Deskstar 7K4000 serien Hvis du plutselig bytter ut en etter en etterhvert, så kan du bare utvide arrayet deretter når alle diskene er byttet ut Hvordan du gjør det, står i 1 eller 2. post i raidtråden her på forumet Lykke til! Edit: Jeg holder på å teste ut et raid-6 array med Seagate Desktop 4TB disker. Så langt har de fungert veldig bra med Arecakontrollerene. Hitachi 7k3000 diskene har jeg vært særdeles fornøyd med. Har funnet en serie Areca ikkje likte av Seagate, det var noen 2TB seagate green. De hoppa alle diskene ut i hytt og gevær, så de forsvant nesten like fort som de kom inn. Ganske lurt å kjøre de som et testarray først, så finner man fort ut om det er noe tess for lagring. Endret 6. juli 2014 av Nizzen Lenke til kommentar
Horge Skrevet 6. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2014 Hvis du plutselig bytter ut en etter en etterhvert, så kan du bare utvide arrayet deretter når alle diskene er byttet ut Ja, den tanken slo meg faktisk. Sånn sett kunne det vært en snedig plan å fortløpende bytte ut alle som en til 4GB. På den mer rasjonelle siden, så har jeg jo fremdeles "uendelig" mye ledig plass på arrayet, så behovet for å utøke plassen er ikke veldig påtrengende. Slik sett er kanskje det mest fornuftige å satse på en Ultrastar 7K4000 2TB. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Personlig hadde jeg gått for en deskstar, min erfaring er at de fungerer bra i raid, bruker selv areca-kontrollere. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå