Gå til innhold

S-ATA ressursbruk

Jon-d

Anbefalte innlegg

Lurer på litt rundt S-ATA disker... Mener å ha lest et sted at S-ATA er mindre avhengig av CPU, og at kontrollern styrer frafikken i større grad, som med SCSI. Stemmer dette? Vil det i så fall også gjelde om jeg kobler en P-ATA disk til S-ATA kontrollern via en overgang? :roll:

Får forresten en Maxtor 160GB S-ATA på døra i kveld, så det skal bli spennede å se om det blir noen forskjell.

jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S-ata bruker omtrent ikke cpu kraft i forhold til hva ide gjør.Og hos meg synes jeg att cpu bruken er vesentli lavere ved og bruke s-ata overganger på mine ide disker..

Gled deg til du får din Maxtor 160GB s-ata disk :)

Jeg har 2 av de i raid 0 og jeg er storfornøyd med de....

Lenke til kommentar

Vell.Primert sett for vanlige data brukere så er det så enkelt når det gjelder harddisker internt på datamaskiner.Tror ikke det er så veldigt mange som driver og roter med fiber disker og andre typer.Er jo stort sett svin dyre.

Og selfølgeli på større scsi kontrollere så må man inn i kontroller biosen og velge oppsett og hvilken disker som skal vere boot osv..

Men primert sett er det rimeligt greit..

Men hvorfor det ble bestemt att s-ata kontrollerne skal hete SCSI i device manager og bios vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Er det noen spes årsak til at disken blir detect'a som en SCSI disk i device manager? :o

Jon

Diskene på min rocet raid ata-100 kontroller blir også oppfattet som scsi disker. Same gjelder for onboard raidkontroleren på mitt ASUS P4PE kort. Det tror jeg skyldes at windows rett og slett tolker alt av eksterne (altså ikke standar IDE 1 og 2 kanalen på hk) kontrolere som SCSI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...