Gå til innhold

Lisenspenger

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Noen av dere som har kjøpt tv i det siste og satt det på deres eget navn? Det har jeg, fant nettopp ut at nå må jeg betale lisenspenger. Over ett og et halvt år blir det mer enn jeg betalte for tv'n.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Finner de det ut, kommer du ikke unna.

Lisensen gjelder jo alle så hvorfor skal noen slippe unna den

regningen vi andre må betale på for at de også skal få

se TV? Betal! :grumpy:

Hvorfor i himmelens navn skal jeg betale når jeg bor hjemme og ikke ser på NRK? Det skal jo bare være en lisens per husstand.

Lenke til kommentar
Kjøp tv-kort til PC'en. De der inspektørene fatter vel ikke at noe sånt eksisterer engang. Dessuten kan de vel ikke kreve at du åpner maskinen din uten ransakelsesordre eller lignende :wink: .

Lisensavgift gjelder også TV-kort.

Inspektørene kan ikke kreve å komme inn i huset ditt en gang. Eller, du har rett til å nekte dem å komme inn i huset. Så lenge TV'n ikke kan sees utenfra har du ditt på det tørre.

Lenke til kommentar

En annen ting er, så lenge du er borteboer (ikke har meldt adresseforandring selv om du kanskje studerer/jobber i en annen by) og ikke kan regnes som "selvforsørgende" (f.eks tar opp studielån) så har du enda lisens fra mamma og pappa eller verge eller hva det nå måtte være. Da kan ikke noen kreve lisenspenger hos deg. :)

Lenke til kommentar
så lenge du er borteboer (ikke har meldt adresseforandring selv om du kanskje studerer/jobber i en annen by) og ikke kan regnes som "selvforsørgende" (f.eks tar opp studielån)

Nå er jeg muligens i kveruleringsmodus, men når man har flytta for seg selv, så er man også selvforsørgende.

Lenke til kommentar

Inndriving av lisens har i utgangspunktet ingenting med lisenskontrollører å gjøre. Har NRK fått beskjed om at du har kjøpt TV trenger de ingen annen grunn til å drive inn lisens. Hvis du ikke betaler blir det trukket direkte av lønnen din. Vanlige bedrifter må gå til inkassosak, NRK bare forsyner seg.

Eneste måten å slippe unna på er å si at TVen er ødelagt eller ikke lenger i bruk. Hvis du hevder å ha solgt den/gitt den bort krever de at du oppgir personalia for kjøper/mottager.

Etter denne hendvendelsen er det kontrollørene kan komme til å dukke opp, og da er det sant som tidligere hevdet at du kan nekte dem å slippe inn. Men det krever nok litt vilje.

NRK-lisens er egentlig skatt. Kjøper du øl må du betale alkoholavgift selv om du ikke skal drikke deg full. Kjøper du TV må du betale lisens selv om du ikke skal se på NRK.

Lenke til kommentar

NRK kan få inntil en prosent av inntektene sine fra sponsing. Sponsing er vel å vise fram en logo el. l., mens reklame er å vise fram et produkt.

Dette følger av § 3-4 første ledd i kringkastingsloven, som lyder:

«Dersom et program er sponset, skal det opplyses om dette ved inn- og utannonseringen av programmet. Opplysninger om sponsor kan gis i form av sponsors navn, varemerke eller logo.»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...