Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

GB nettverk og kabler

Anbefalte innlegg

Vi driver et LAN og skal nå gå over fra 100MBit til GB nettverk og i den sammenhengen lurer jeg litt på de forskjellige kabeltypene.

1.

Hva er forskjell mellom Cat.5 , Cat.5.+ og Cat.6+

(finnes Cat.6?)

2.

Har laget mange kabler selv fra før og den gangen brukte jeg cat.5 kabel og brukte bare 4 ledere.

På GB nettverk så brukes alle 8 lederne, har jeg lest.

Men hvis jeg da lager selv kabler av de cat.5 kablene jeg allerede har. vil det da by på problemer og evt. hvordan problemer?

3.

På ca. 10 m. kabler.; Vil det være noe vits å bruke cat.6+ kabler, eller holder det med cat.5+?

4.

Bør jeg kutte ut "egenproduksjonen" av kabler og heller kjøpe ferdigkabler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint med cat5e kabler de er godkjent for gb men de mener bare de som er fabrikk produsert. jeg har gb nettverk hjemme og bruker cat.6 kabler og cat.5e kabler. på mitt gb kort kan jeg teste overførings hastighet og kor stabil den er og kvalitet. på cat.5e kablene som jeg har laga selv får godkjent eller ok menne cat6 kablene får ypperlig og klarer en god del mer fart en cat5e kablene. jeg merket at cat5e kabler ikke kan kjøre gb når det blir lengre en 60 meter men cat6 kablene klarer 100 meter jeg har også spesial plugger på cat6 kablene.

overføring hastighet på cat.5e=148 mb/sek

overføring hastighet på cat.6=247 mb/sek

kablene var like lange 50 meter

dette er va jeg har fått testet er ikke sikkert du får samme men det skal være bra sikket at det er forskjell på cat.5e og cat.6

nå må du også huske på at en hd max klarer 100 mb/sek trur jeg hvis du kjører i raid og har veldig rask hd ata100 betyr vell max 100 mb/sek men en vanlig hd alene ligger vell på 50-60 mb/sek du har også ata 133 og s-ata men nå er det ikke noen som er raskere en 100 uansett kanskje wd raptor er det.

og en pci bussenp klarer bare 133 mb/sek trur jeg noen må kjefte på meg hvis jeg tar feil :shrug: så hvis du ikke har et nytt intel kort med CSA teknologi så får du uansett ikke mer en 133 mb/sek så da er det bare og drite i cat.6 kabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...