xbahr Skrevet 5. juli 2014 Del Skrevet 5. juli 2014 (endret) Hei?. Jeg lurer på om noen med god økonomisk innsikt ville se over noe for meg? Jeg vurderer å starte en nett butikk med kjøp fra Kina hvor varen sendes hjem til meg å jeg sender det videre ut(worldwide). Regnestykket jeg har kommet fram til er. Varen man importerer får man 25% påslag i toll, jeg legger på pris for utgifter ved ompakking og utsending da får jeg total sum av hva varen koster meg. Eksempelvis 1000kr. Jeg selger den da videre for 2000kr da sitter jeg igjen med 1000 i gevinst som jeg må betale 25% moms på. 750kr får trygdeskatt 11% og blir 667kr. vanlig skatt 38% på det blir 413kr igjen. (Dette er ikke reelle priser og profitt vel å merke) men.. Det viser seg også nå at min Kina kontakt kan sende varen direkte til kunde så jeg slipper plutselig litt jobb og utgiftene synker, men blir regnestykket veldig annerledes da? Håper noen har litt tid og ork til å sende ett svar. Jeg har søkt mye på nettet, men trenger ordentlige mennesker? Tusen takk Endret 6. juli 2014 av xbahr Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 "Vanlig skatt" er 27 %, ikke 38 %. For øvrig betaler du 25 % moms av bruttopris, ikke nettopris, slik at hvis salgssummen er 2000,- kr skal du betale 200,- kr i moms (egentlig 400,- kr, men du får trekke fra de 200,- i moms varen kostet deg - inngående moms). Hvis din kinesiske kontakt sender ting direkte til kunde slipper du unna en del arbeid, og kan redusere kostnadene dine til ompakking og utsending. Har du i beregningen din tatt hensyn til avsetning til reklamasjoner? 1 Lenke til kommentar
xbahr Skrevet 6. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2014 Hei. Takk for svar. Jeg har tatt litt høyde for reklamasjoner dvs. ganske sikker vare mot reklamasjon, men Kina garanterer også for varen, håper det er trygt nok, jeg har også litt å gå på, men ikke 1 mill for å si det sånn. Men er ikke lønns skatten 38%? (ENK) Takk? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Totalskatten er 38 %, det vil si at det er marginalskatten. Denne er igjen delt inn i komponentene trygdeavgift (11 % av bruttofortjeneste) og alminnelig skatt (27 % av netto inntekt, altså inntekt etter fradrag). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå