Gå til innhold

"Asus ROG Swift PG278Q G-Sync" -tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Fikk meg nylig en slik monitor selv. Det var litt av en overgang å gå fra 1080p til 1440p.

Jeg har nå hatt denne skjermen i tre dager, men først nå ser jeg at det har dukket noe som minner om backlight bleed helt nederst på skjermen. Er en syltynn stripe med mørkeblått som dekker hele nederste del av skjermen, som er 1 eller 2 piksler høye. Jeg startet MS Paint, laget et svart bilde og blåste det opp i fullskjerm for å studere dette nærmere. Det er ingen form for backlight bleed å se på toppen av skjerm eller høyre/venstre side av den, kun nederst.

Er det vanlig med backlight bleed på disse skjermene, og i så tilfelle hvor på skjermen kan jeg forvente å se backlight bleed? Hvis dette er standard på hvert eksemplar av skjermen, ser jeg ingen vits i å bytte den inn.

Edit: Er nok litt mer enn 1-2 piksler høyt den backlight bleeden, nermere 8-10 kanskje? Varierer litt med hvilken vinkel jeg ser skjermen fra, men selv når jeg tilter skjermen med pivot modusen er backlight bleeden fremdeles å finne samme plass.

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Om det tok 3 dager før du oppdaget det, er det kanskje ikke så synlig? Og hvor ofte ser du på skjermen fra disse unaturlige vinklene?

Må sjekke om min også blør når jeg kommer hjem. Men som deg opprinnelig: jeg har ikke merket noe enda.

Jeg må nok også si med min bruk, har ikke litt bleed noesomhelst å si for meg :)

Lenke til kommentar

Jeg må spille et mørkt spill for å se dette, og som sagt gjelder dette hele undersiden av skjermen. Loadet en save i Black Mesa Source som foregikk en mørk plass, og der ble det så synlig at dette ble irriterende.

Betaler jeg over 7000 kr for en skjerm, er dette for dårlig i min bok. Hvis de fleste eksemplarer av denne skjermen ikke har dette problemet, så er jeg villig til å returnere min for å få en uten denne kjedelige lyslekkasjen.

Jeg er perfeksjonist på dette området ja.

Lenke til kommentar

Jeg må spille et mørkt spill for å se dette, og som sagt gjelder dette hele undersiden av skjermen. Loadet en save i Black Mesa Source som foregikk en mørk plass, og der ble det så synlig at dette ble irriterende.

Betaler jeg over 7000 kr for en skjerm, er dette for dårlig i min bok. Hvis de fleste eksemplarer av denne skjermen ikke har dette problemet, så er jeg villig til å returnere min for å få en uten denne kjedelige lyslekkasjen.

Jeg er perfeksjonist på dette området ja.

Man får bleed på LCD skjermer og Led skjermer i en eller annen form. Det er rett og slett et drawback med teknologien. Derimot er mengden bleed man får forskjellig fra skjerm til skjerm, og ut ifra det du beskriver høres det ut som du har fått en skjerm med produksjonsfeil på.

Dersom du har et blått slør på nersiden av skjermen og kan se det som irriterende, ville jeg definitivt byttet den ut/kreditert den.

Vil egentlig anbefale deg å drite i å kjøpe asus og Acer for øyeblikket. Kvaliteten, bleeden og glowen på de skjermene er helt forferdelig til at man punger ut nesten 10K i en skjerm.

Vent et års tid, så er nok ting blitt bedre, og kanskje OLED står på trappen.

Per nå er det altfor mye feil på dyre gamingskjermer, bare les på Amazon.

Lenke til kommentar

Disse skjermene er ikke dyre. Husk at verdien til den norske krona er halvert siden 2013.

Ikke dyre? Du mener altså at 8500kr for en pc skjerm ikke er dyrt?

Jeg synes det er svindyrt, synes jeg var heldig som fikk tak i en til 7000 da komplett hadde satt ned litt for en stund siden

Lenke til kommentar

Man får bleed på LCD skjermer og Led skjermer i en eller annen form. Det er rett og slett et drawback med teknologien. Derimot er mengden bleed man får forskjellig fra skjerm til skjerm, og ut ifra det du beskriver høres det ut som du har fått en skjerm med produksjonsfeil på.

Dersom du har et blått slør på nersiden av skjermen og kan se det som irriterende, ville jeg definitivt byttet den ut/kreditert den.

Vil egentlig anbefale deg å drite i å kjøpe asus og Acer for øyeblikket. Kvaliteten, bleeden og glowen på de skjermene er helt forferdelig til at man punger ut nesten 10K i en skjerm.

Jeg har ventet på OLED-skjermer siden 2005, men kynisk som jeg er så har jeg ikke troen på at OLED-gaming skjermer er på markedet innen et år. Da snakker jeg om skjermer mindre enn 30", maks 27" og 120 hz eller mer + G-Sync/FreeSync.

Jeg hatt hatt mange LCD-skjermer siden 2007. Det var først da jeg var borti 144 hz skjermer jeg oppdaget større problemer med bleed; kan ikke huske at Samsung 19" 1280x1024 skjermen min hadde tegn til lyslekkasje.

BenQ er også sketchy til tider. Gikk fra en BenQ variant med G-Sync og 1080p, som hadde temmelig mye bleed. Dette var nr 2 av den skjermen (returnerte den første), ettersom dette så ut som en produksjonsfeil som gikk på disse, og lat så jeg var orket jeg da ikke å bytte ut skjermer helt til jeg fikk en akseptabel en.

Virker som om kvalitetskontrollen på gaming-skjermer generelt er litt sketchy for tiden ja.

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Jeg har ventet på OLED-skjermer siden 2005, men kynisk som jeg er så har jeg ikke troen på at OLED-gaming skjermer er på markedet innen et år. Da snakker jeg om skjermer mindre enn 30", maks 27" og 120 hz eller mer + G-Sync/FreeSync.

Jeg hatt hatt mange LCD-skjermer siden 2007. Det var først da jeg var borti 144 hz skjermer jeg oppdaget større problemer med bleed; kan ikke huske at Samsung 19" 1280x1024 skjermen min hadde tegn til lyslekkasje.

BenQ er også sketchy til tider. Gikk fra en BenQ variant med G-Sync og 1080p, som hadde temmelig mye bleed. Dette var nr 2 av den skjermen (returnerte den første), ettersom dette så ut som en produksjonsfeil som gikk på disse, og lat så jeg var orket jeg da ikke å bytte ut skjermer helt til jeg fikk en akseptabel en.

Virker som om kvalitetskontrollen på gaming-skjermer generelt er litt sketchy for tiden ja.

Alle skjermprodusenter har selvsagt noen skjermer med feil på. Men asus og acer er ekstrem. Man betaler 8000 for en skjerm man må være ekstremt heldig for å bli fornøyd med. Det er så bak mål at jeg ikke helt vet hvorfor folk fortsetter å kjøpe svineriet når over 50% av dem er pure garbage.

Lenke til kommentar

Hadde det vært et merke som lager 27" 1440p skjermer med G-Sync og 120hz eller mer som leverte jevnt over bedre kvalitet, ville jeg holdt meg langt vekke fra Asus/Acer sine gaming-skjermer. BenQ har jeg som sagt uheldige erfaringer med i senere tid, men de var bedre før synes jeg.

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Hadde det vært et merke som lager 27" 1440p skjermer med G-Sync og 120hz eller mer om leverte jevnt over bedre kvalitet, ville jeg holdt meg langt vekke fra Asus/Acer sine gaming-skjermer. BenQ har jeg som sagt uheldige erfaringer med i senere tid, men de var bedre før synes jeg.

Du ville vel helst hatt de til halv pris også....  :wee:

Lenke til kommentar

Det er ingen form for backlight bleed å se på toppen av skjerm eller høyre/venstre side av den, kun nederst.

Er det vanlig med backlight bleed på disse skjermene, og i så tilfelle hvor på skjermen kan jeg forvente å se backlight bleed? Hvis dette er standard på hvert eksemplar av skjermen, ser jeg ingen vits i å bytte den inn.

Jeg måtte undersøke med min nå. Jeg har litt i sidene, men ingenting i topp/bunn.

Lenke til kommentar

Jeg kunne gjerne betalt litt ekstra hvis dette betyr at skjermen har vært gjennom en bedre kvalitetskontroll. Men prisen begynner som sagt å bli ganske stiv på 1440p-skjermene, da de som er myntet på gaming med 120+hz og g-sync modul innebygget. Vi er vel mer kravstore enn før nå også; før var en 19" 4:3 skjerm i 1280x1024 oppløsning med 60hz godt nok (med DVI i mitt tilfelle), men nå er det snakk om g-sync/freesync, 144hz, høyere oppløsning enn 1080p og slike ting.

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Jeg kunne gjerne betalt litt ekstra hvis dette betyr at skjermen har vært gjennom en bedre kvalitetskontroll. Men prisen begynner som sagt å bli ganske stiv på 1440p-skjermene, da de som er myntet på gaming med 120+hz og g-sync modul innebygget. Vi er vel mer kravstore enn før nå også; før var en 19" 4:3 skjerm i 1280x1024 oppløsning med 60hz godt nok (med DVI i mitt tilfelle), men nå er det snakk om g-sync/freesync, 144hz, høyere oppløsning enn 1080p og slike ting.

Se på prisen på Eizo proffskjermer, så ser du hva kvalitetskontroll og utsortering av mindre gode eksemplarer koster.

Tips: Du er neppe villig til å betale for det.

Lenke til kommentar

Ser ingen Eizo-paneler som er rettet mot gaming med TN-panel (har hørt så mye sketchy med IPS-paneler at jeg styrer unna) med g-sync, lav ms og 120+hz.

Asus-skjermen jeg har nå er ellers helt kanon, men bare synd at lyslekkasjer virker som en stadig vanligere ting for tiden. OLED-gaming skjermer kan ikke komme kjapt nok..

Lenke til kommentar

Ser ingen Eizo-paneler som er rettet mot gaming med TN-panel (har hørt så mye sketchy med IPS-paneler at jeg styrer unna) med g-sync, lav ms og 120+hz.

Asus-skjermen jeg har nå er ellers helt kanon, men bare synd at lyslekkasjer virker som en stadig vanligere ting for tiden. OLED-gaming skjermer kan ikke komme kjapt nok..

Har du nok skjermkort til å drive det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...