Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tilleggsbatteri i caravelle T5 får ikke lading

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2007 Caravelle T5 med Webasto parkeringsvarmer. Den har også et batteri under førersete.
Dette batteriet får ikke lading.
Bilen har tidligere vært rigget som handikap bil med rullestolheis og det som trengs til en rullestolbruker.
Alt dette utstyret ble fjernet da bilen skulle selges. (Jeg kjøpte den)
Det jeg mistenker er de var litt for ivrige da de fjernet handikap utstyret og koblet ut ladingen til tilleggs batteriet også.
Instruksjonsboken sier ingenting som er til hjelp. Har fjernet setet for å sjekke under der, men finner ingen åpenbare feil. Heller ikke i motorrommet.
Skal det sitte et relé i en sikringsboks under askebegeret eller i motorrommet som er fjernet kanskje?
Problemet med manglende lading ble oppdaget da jeg koblet strøm til forsterkere til høyttalere.
Under feilsøking etter manglende lading tok jeg ut startbatteriet.
Etter det så sluttet sentrallåsen å virke også. Den virker hverken med fjernkontroll eller ved å vri om nøkkelen.
Betjening med knappen ved vindusheiseknappene virker heller ikke. Ingen sikringer jeg har vært i stand til å finne har røket heller. Har sjekket alle.
Hvordan kan jeg få sentrallåsen til å virke igjen??
Kan noen hjelpe meg en bedre oversikt over sikringer og relèer en det som står i instruksjonsboken? Eller har noen et tips eller råd?
Da hadde jeg blitt glad
På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Alle kabler under sete går ned i gulvet under batteriet. Er som jeg kan se ikke noe relè på noen av kablene.

Jordingskabelen går også ned i gulvet. Er dog mye ledninger under der, med koblingskontakter og sikringsboks. Ingen av sikringene er røket.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke finner noe koblingsskjema å arbeide ut fra, så må du nesten bare følge kablene dit de ender opp -det kan innebære demontering av deksler og sånt for å kunne følge dem... Om batteriet er paralellkoblet med det originale, uten noen ekstra koblinger/releer/brytere på verken pluss (om det er noe, så er det mest sannsynlig koblet her) eller minusside, så er det "nødt" til å ta lading, om da ikke selve batteriet er kaputt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...