Gå til innhold

Bygge server

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg sliter litt med å velge ut komponenter til en rimelig server. Har tenkt å kjøre FreeNas.

Behov:

- Filserver

- Plex (må derfor utelukke de fleste ´ferdig NASer´til fornuftig pris)

- Litt torrents

- Kjøre backup av både OSX og W8.1.

Selve software biten er grei nok, men hva ville dere anbefalt av CPU og HK? Skal prøve å holde prisen så lav som overhodet mulig. Aggressiv studentøkonomi :hm:

Endret av Woods
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Silverstone DS380 kabinett. Hovedkort fra Asrock, itx serien deres er ganske så bra specet i forhold til hjemmeserver. Du kan få kjøpt med intel avoton integrert cpu, eller gå for socket 1150 med en xeon cpu. Av ren tilfeldighet har jeg akkurat fullført ett slik bygg selv :) Avoton baserte hovedkortet støtter 32g minne, xeon er maks 16g, selve kabinettet har 8x hotswap 3,5" hdd holdere og 4x 2,5" interne.

http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=E3C226D2I

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Takk for forslaget, men jeg vil helst ikke ha noe fra en produsent. Må ha full fleksibilitet - i tillegg trenger jeg langt mer ram(min 16GB).

Med mindre du skal bruke ZFS som filsystem så har jeg litt vanskelig å se for meg at du trenger 16GB RAM til den bruken du skisserer opp.

Har du noen tanker eller krav rundt operativsystem? Krav rundt støy?

Endret av j--
Lenke til kommentar

Planen er Freenas med ZFS ja. Kan gjøre ting billigere med NAS og eller gammelt ræl, men jeg har lyst å bygge en solid løsning som vil holde i noen år fremover.

Dette er første gang jeg handler komponenter til en server alene, noe jeg ikke er helt vandt til.. ting som ECC har tidligere gått meg hus forbi.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Nei, men ts har sagt han trenger minimum 16g minne, jeg prøvde bare å gi en plausibel forklaring på hvorfor han ønsker 16g minne. Utover det er minne billig, og ofte det man får mest igjen for =) Hvis det i tillegg er snakk om å lage en filserver, så ville jeg nok uansett gått for zfs(det har jeg ihvertfall gått for på min nye server).

Lenke til kommentar

Silverstone DS380 kabinett. Hovedkort fra Asrock, itx serien deres er ganske så bra specet i forhold til hjemmeserver. Du kan få kjøpt med intel avoton integrert cpu, eller gå for socket 1150 med en xeon cpu. Av ren tilfeldighet har jeg akkurat fullført ett slik bygg selv :) Avoton baserte hovedkortet støtter 32g minne, xeon er maks 16g, selve kabinettet har 8x hotswap 3,5" hdd holdere og 4x 2,5" interne.

Blir ikke ITX hovedkort litt vel smått med tanke på utvidelser? Har man brukt opp sata portene, og PCI-e slotten, så er det ikke flere utvidelser å ta i bruk. Har man M-ATX, så kan man alltids flere ledige PCI-e slotter for utvidelseskort for flere harddisker. Med ITX så får man vel som regel kun 4 S-ATA porter, og 8 ekstra med kort i PCI-e porten. Har selv fyllt opp mer enn det på min hjemme server, spesielt med tanke på plassen man vil kunne trenge hvis man skal ha litt trygg lagning også (RAID osv)

Lenke til kommentar

For min egen del, så er 8 harddisker i en server nok. Når denne så er tom for plass, er det uansett på tide å kjøpe ny server. Eventuelt så bytter jeg ut med større disker.

Jeg hadde ett helt rack fullt av utstyr før, er forsåvidt mye mer fornøyd med løsningen jeg har idag, ytelsen er minst like bra, men alt får plass i liten formfaktor.

http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=C2750D4I <- 12 sata porter, utvid det med ett lsi 8 port sas hba kort, så kan du ha 20 harddisker i en server.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Blir ikke ITX hovedkort litt vel smått med tanke på utvidelser? Har man brukt opp sata portene, og PCI-e slotten, så er det ikke flere utvidelser å ta i bruk. Har man M-ATX, så kan man alltids flere ledige PCI-e slotter for utvidelseskort for flere harddisker. Med ITX så får man vel som regel kun 4 S-ATA porter, og 8 ekstra med kort i PCI-e porten. Har selv fyllt opp mer enn det på min hjemme server, spesielt med tanke på plassen man vil kunne trenge hvis man skal ha litt trygg lagning også (RAID osv)

Det spørs vel hva du har tenkt å bruke serveren til - eller rettere sagt, hvor mye plass du trenger? For min del holder 5-6 TB, da jeg i all hovedsak skal ha mine egne bilder og filmer på den. Nedlastet materiale(eller, backup av egne filmer, er vel bedre å si...) blir ofte slettet etter bruk for min del.

Har du noe imot å dele liste for komponenter du har kjøpt? :-) Har vurdert det samme HKet - men er litt i tvil om hvilken CPU jeg bør velge.

Lenke til kommentar
Silverstone DS380 (Sort) (Kabinett)

Silverstone SFX ST45SF 450W (Strømforsyning)

ASRock E3C226D2I (Hovedkort)

Intel Xeon E3-1240v3 3,4GHz Socket 1150 Box (Prosessor)

Kingston ValueRAM TS DDR3 PC12800/1600MHz ECC CL11 8GB (DDR3-minne) 2x

Hitachi Deskstar H3IK40003272SE 64MB 4TB (Intern harddisk) 4x

Samsung 840 EVO Series 2.5" SSD 250GB (Solid State Disk (SSD)) 2x

LSI SAS 9207-8i

Hadde egentlig tenkt å gå for 1230v3, det jeg så på var støtte for vt-d og mengden L2 cache. Hadde jeg vært på litt strammere budsjett, hadde jeg nok heller gått for ASrock kortet med Avoton prosessor innebygd, denne bør være mer enn sprek nok for plex transcoding, samt zfs, pluss man får jo mulighet for 32gb minne.

Løsningen min ble endel dyrere fordi jeg måtte ha ett sata kontroller kort utenom(1500), pluss hovedkort + cpu ble nok litt dyrere(ca 700-800).

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Kjører slog(zil) og l2arc på disse. slog bør være speilet, så derfor ble det 2 stk ssd disker. Hjelper og på ytelsen at l2arc er "stripet".

i3 vs Xeon har jeg egentlig ikke sett så mye på, så der tør jeg egentlig ikke ha så mange formeninger. Sånn i det store og det hele, er vel egentlig ikke cpu flaskehalsen i de fleste systemer idag, det måtte i så fall bli hvis du skal kjøre flere transcodinger samtidig, men jeg kan ikke helt se for meg at dette heller skulle bli ett problem, selv på en i3.

Avoton er på ett annet hovedkort, http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=C2750D4I men som har relativt like funksjoner(ipmi/bmc lights-out management osv). Selve hovedkortet er endel dyrere, men en slipper jo og kjøpe cpu.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Takk for lista.

Klarer meg uten kontroller - og skal se litt på Avoton prosessoren. Er det dog verdt å ta en titt på typiske i3 modeller til rundt tusenlappen?

Noen spesiell grunn til du skal ha to SSDer?

Det er ikke sikkert du vil få noen merkbar ytelsesøkning ved å ha SSD'er for slog/zil og l2arc, dette er veldig avhengig av hvordan fil serveren brukes. slog/zil vil øke ytelsen hvis du har mye synkron skriving av data, mens l2arc vil øke ytelsen ved lesing av ofte brukte data (og hvis disse dataene tar mye mer plass enn mengde RAM serveren har).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...