Gå til innhold

[Løst] Innstillinger for 2 hjemmenettverk (Asus ac66u, Cisco SG200)

Anbefalte innlegg

Har drevet å testet litt i går og i dag, og nå fungere det nesten slik jeg vil ;)
Kom over denne guiden http://www.tp-link.us/article/?id=328 og har brukt denne som utgangspunkt.

Hva jeg har funnet ut om switchen, Cisco SG200:
-Port definert som Access kan kun ha ET membership og det MÅ være untagged.
-Port definert som Trunk kan ha flere membership som er tagged, men maks ET som er untagged. Skal du ha tilgang til switch configuration gjennom denne porten så MÅ et membership være untagged.
-Port definert som General kan ha flere membership, både tagged og untagged. Men Pc som er tilkoblet slik port får ikke tilgang til switch configuration
(Om det er normalt, eller om det gjelde bare denne switchen vett jeg ikke)

Oppsett er som vist på bilde (ikke heng deg opp i port2, er bare en port jeg drev å testet litt med)
VLAN id 1 = default (hvis det har betydning for noe?)
post-174932-0-72829100-1405109041_thumb.jpg

Port 1: Er den eneste porten som har tilgang til switch configuration. Alle kan se denne datamaskinen, og denne kan se alle andre. Har også internett tilgang
Port 2: Testing
Port 3-5: Disse kan kun kommunisere med hverandre og port1, og har internett tilgang
Port 6-7: Disse kan kun kommunisere med hverandre og port1, og har internett tilgang
Port 8: Er tilkoblet router og gir internett tilgang til de andre portene.

Jeg brukte programmet «Advanced Ip scanner» for å sjekke om pcene kunne se hverandre. For å bruke nettverksmappen i windows er helt ubrukelig på dette, den fjerner ikke fraloggede maskiner med det første.

Alle portene kan kommunisere med det som er tilkoblet wifi på routeren. Er dette mulig å gjør noe med?
Ønsker at wifien bare kommunisere med port 3-5, men ikke 6-7.
Slik jeg tenker så må det i utganspunktet gjøres endringer i routeren.

Tanke 1: Routeren tagger dette med et vlan, men har ikke funnet ut at den kan gjør det. Så da utgår denne måten. Med mindre noen vett at dette går??

Tanke 2: Routeren må da dele dette opp på de forskjellige portene som routeren har. Routeren deler ut internett på port 1 og 2, så da måtte man ha delt dette her og tatt resten av setupen på switchen Men har heller ikke her funnet ut at den kan splitte nettet i to isolert fra hverandre. Så da utgår jo også dette, hvis det ikke er noen som vett at dette går??

Tank3: Denne routern kan sette opp gjestenettverk, går det an å linke dette bare til en av portene, slik at den ene porten ble endel av gjeste nettverket?

Ja, vett at det går an å få til oppsettet mitt med hardware bytte, men vil helst slippe det, selv om det blir litt mer arbied. Jeg får jo tross alt lært litt av alt denne testingen, og kanskje dere også lærer noe nytt. ;)

OT: Ser at du ChrisCo skriver SB200, og det samme gjør komplett.no, men på cisco nettside og på switchen så står det SG200. Har det vært et navnebytte eller er det noen annen grunn for dette?

Jaja, ble litt lengde på dette innlegget, men ser at du kom deg gjennom det du også :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet du har nå har jeg nevnt i tidligere poster hvordan du skal løse på router siden, og det ser ut som at du MÅ ha Tomato for å støtte VLAN og må sette offset saken til 101 eller lignende slik at du får benyttet de 16 som kommer etter den i tallrekka.

Rett og slett en hardware begrensning i routeren som gjør at den ikke støtter mer enn 16 VLAN, og i DD-WRT må du patche filene som skal flashes manuellt.

Lenke til kommentar

Slik jeg leser først posten så ønsker du 2 separate wifi nett ut av den ene porten som Altibox routeren gir. Det enkleste her hadde vært en billig switch på utgangen, og så puttet begge de trådløse routerene sin Wlan port ut fra denne.

Siden begge de trådløse nok har egen brannmur på WLAN inngangen, så vil ikke de to nettene komme inn på hverandre så vidt jeg vet. Slet veldig med dette da jeg ikke fikk brukt Sonosen når jeg hadde min trådløse router sist i rekken, måtte ha den i bridgemodus for å slippe ting i gjennom.

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det enkelt nå du kan gjøre det avansert? ;)

Nei, du har misforstått litt/jeg skreve litt utydelig. Det hadde nok forsåvdit gått med ditt forslag også, men jeg ønsker minst mulig utstyr.

007CD: Jeg så forsåvidt at du skrev det, men likte ikke svaret og håpet noen kom med et annet svar :p Jeg ble litt lei av hele tomato'n, fikk aldri til å komme meg på nett ved bruk av den, og nå hadde jeg allerede lagt tilbake orginal FW.

Nå har jeg fått det slik jeg vill med bortsett fra at wifi nå er "deltager" av begge vlan. Men det kan jeg forsåvidt leve med, er stort sett bare mobil og nettbrett som er tilkoblet det.

Men skulle noen finne ut hvordan jeg kan tilknyttet wifi til bare det ene vlanet, uten bytte av FW på asus'n, så er det bare til å skrike ut

Da takker jeg alle her som har brukt sin tid på å hjelpe meg :thumbup:

Oppsumering for andre som også kan være interessert:

Utstyr:

(Zyxelen er ikke i bruk, ligger i roteskuffa)

Asus RT AC66U

Switch Cisco SG200-8p

Vlan oppsett:

Default VLAN ID = 1

Port 1-7: PVID = 1 Mode = General Membership = vlan 1 untagged

Port 1 er også member av vlan 20 untagged

Port 8: PVID = 20 Mode = General Membership = vlan 1 untagged og 20 untagged

post-174932-0-96729500-1405272192_thumb.jpg

Port 1 = Router (internett)

Port 2-7 = Hoveddel med internett tilgang, der 1-7 er på samme nettverk og kan dele filer og skrivere.

Port 8 = Leilighet med internett tilgang. kan dele filer og skrivere mellom port 1 (det som er koblet på wifi) og 8. Leieboer kan nå koble pc rett i nettverkspunktet jeg gir han, eller så kan han sette opp egen router for å få eget wifi. Wifi fra asus'n har han ikke passord til ;)

Endret av «Quattro»
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...