Wisd0m Skrevet 5. juli 2014 Del Skrevet 5. juli 2014 (endret) Etter å ha lest igjennom resultatene fra KLP forvaltning ser jeg en stor post som heter "skattekostnad" Under er resultatregnskapet fra KLP Global Indeks https://www.klp.no/polopoly_fs/1.24992.1395930303!/menu/standard/file/KLP_Fondsforvaltning_2013_weboriginal.pdf Her ser man at kildeskatt utgjør en større andel enn forvaltningshonorarer. Min tanke er at det er bedre å ha ETFer som er registrert i USA for de amerikanske selskapene, slik at man unngår dobbeltbeskatning. Noen tanker? Edit: "Problemet" ser ikke ut til å være spesielt for Norge http://canadiancouchpotato.com/2012/09/17/foreign-withholding-tax-explained/ http://canadiancouchpotato.com/2012/09/20/foreign-withholding-tax-which-fund-goes-where/ Endret 5. juli 2014 av Wisd0m Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 5. juli 2014 Del Skrevet 5. juli 2014 (endret) Usa tar 15% kildeskatt før utbetaling til klp. Skal du eie etfer fra usa må du betale 15% til usa først, så 27% til Norge, før du kan få refundert 15% fra Norge igjen, etter søknad til skatteetaten. 0,15% som klp betaler er å foretrekke fremfor 0,27% som du selv måtte ha betalt. Utbyttene må være ganske lave hvis man skal forsvare å eie amerikanske etfer som eier amerikanske aksjer. F.eks. vanguard extended market etf (alle mid caps og small caps i usa) har årlig kostnad på 0,10% og betaler 1% i utbytte. 27% av 1% er 0,27%. 0,10+0,27=0,37. En totalkostnad på 0,37% for adgang til amerikanske small caps er til å leve med. Skulle man kjøpt en s&p 500 etf ville man betalt mer, \ettersom s&p 500 betaoer mer utbytte enn small caps, nemlig 2%. Hvis man må betale 27% skatt på disse, så tilsvarer det 0,54% i året. I denne beregningen har jeg heller ikke tatt med vekslingskostnad på 0,5% til/fra nok/usd eller kurtasjekostnad på 13 dollar for hvert kjøp og salg (hos nordnet). Endret 5. juli 2014 av selters 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 6. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2014 (endret) Usa tar 15% kildeskatt før utbetaling til klp. Skal du eie etfer fra usa må du betale 15% til usa først, så 27% til Norge, før du kan få refundert 15% fra Norge igjen, etter søknad til skatteetaten. 0,15% som klp betaler er å foretrekke fremfor 0,27% som du selv måtte ha betalt. Mulig jeg misforstår, men sammenligner ikke du her pærer og epler? Altså er den ene urealisert gevinst, mens den andre realisert gevinst. Skal realisert gevinst sammelignes blir det følgende: KLP Fond: (1-0,15)=0,85 <- Totalt utbytte som KLP mottar med fjernet kildeskatt 0,85*0,73 = 0,6205 <- Totalt realisert utbytte til investor Ingen mulighet for tilbakebetaling av amerikansk skatt. Vanguard: (1-0,15)=0,85 <- Totalt utbytte som investor mottar med fjernet kildeskatt Ber om kildeskatt betalt tilbake i Norge (som gjør at første linje kan neglisjeres) 1*0,73 = 0,73 totalt realisert utbytte Noe feil her? Endret 6. juli 2014 av Wisd0m Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 (endret) Jeg har ikke tenkt på det på den måten tidligere. Du har et godt poeng der. Men det er en viktig forskjell, nemlig at hvis man kjøper KLP-fond (eller hvilket som helst norsk fond for den saks skyld), så betaler man 15% i skatt på utbytte med en gang, og så 27% på gevinst når man selger fondet. Kjøper man Vanguard ETF-er, betaler man 27% skatt på utbytte med en gang. Med den norske løsningen får altså 12% mer av utbyttet avkastning så lenge man eier fondet. Det vil ta en del tid før avkastningen fra disse 12% overgår tapet som dobbeltbeskatning medfører, men jeg vet ikke hvor lang tid. Jo høyere utbytteprosenten er, jo mer vil effekten av utsatt skatt på 12% av utbyttet komme frem. Nå yielder riktignok amerikanske aksjer lite i utbytte (2%), så det kan godt hende ditt forslag faktisk er det som lønner seg. Men hvis du er som meg, så nøyer du deg ikke med svar av typen "det har nok ikke så mye å si". Jeg antar du vil ha nøyaktige utregninger. Det vil i hvert fall jeg ha. Les for øvrig http://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?f=10&t=97899 og http://europe.etf.com/europe/publications/journal-of-indexes/articles/7786-dividend-tax-leakage-in-popular-equity-indices.html?showall=&fullart=1&start=5 Endret 6. juli 2014 av selters 1 Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Hvordan blir det når man blander skjermingsfradrag opp i alt dette her? Hvis man kjøper Vanguard Small Cap ETF som yielder 1,2%, og skjermingsfradraget er 1,5%, slipper man trolig skatt til Norge, men ettersom man ikke har betalt skatt til Norge, så kan man vel heller ikke kreve refundert de 15% som USA tok? Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 (endret) . Endret 14. september 2017 av selters Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå