Sens Skrevet 5. juli 2014 Del Skrevet 5. juli 2014 Hei.. Jeg er på utkikk etter kamera. Har lest litt her allerede, men er fortsatt litt usikker. Har jeg forstått rett at speilrefleks i utgangspunktet er litt bedre enn hybrid? Kan egentlig ingenting om fotografering.. Bruken blir mest innendørs.. Ellers enkle bilder av attraksjoner på ferieturer og lignende. Jeg har sett litt på Sony a65... Tenker også at dette kan bli en liten hobby etter hvert, så ønsker muligheter for eventuelt å kunne kjøpe flere objektiver.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. juli 2014 Del Skrevet 5. juli 2014 (endret) Hei.. Jeg er på utkikk etter kamera. Har lest litt her allerede, men er fortsatt litt usikker. Har jeg forstått rett at speilrefleks i utgangspunktet er litt bedre enn hybrid? Kan egentlig ingenting om fotografering.. Bruken blir mest innendørs.. Ellers enkle bilder av attraksjoner på ferieturer og lignende. Jeg har sett litt på Sony a65... Tenker også at dette kan bli en liten hobby etter hvert, så ønsker muligheter for eventuelt å kunne kjøpe flere objektiver.. Skal du ha det råeste av det råeste er det nok speilrefleks som gjelder men hvilket type kamera som er best trenger ikke du tenke på... det viktigste er å finne ett kamera som passer nettopp deg. Innendørs... mulighet for ekstern blits (mulig med de fleste kamera) og lyssterk innebygd optikk eller systemkamera (hybrid eller speilrefleks). Ferieturer... kompakt, ikke for stort... gjerne sprut, støv og "støtsikkert". Hobby... mulighet for å bytte objektiv (som du nevner) og fikle litt med innstillinger For meg virker det som om ett hybridkamera vil passe deg best, eventuelt noen av de små innstegsmodellene. Edit: Som awesnes nevner er budjett viktig før vi kan hjelpe deg videre. Endret 5. juli 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Sens Skrevet 6. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2014 Jeg tenker 5-6000... Derfor jeg har sett litt på Sony a65.. Ligger rundt den prisen.. Og hørt at Sony er litt på gang innenfor speilrefleks hvert fall.. Lenke til kommentar
LBe Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Prisen (5-6000) gjelder vel kun selve kamerahuset? Du må ha et objektiv i tillegg Lenke til kommentar
Sens Skrevet 6. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2014 18-55 MK2 er et objektiv? Lenke til kommentar
LBe Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Beklager. Jeg så kun på et par nettbutikker der kameraet sto oppført som kun hus. Ser nå at det også er mulig å få det med 18-55 til den prisen andre steder. Lenke til kommentar
Sens Skrevet 6. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2014 Er det et greit kamera? Sett ut i fra nybegynner, pris og til den bruken jeg beskrev? Lenke til kommentar
LBe Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Anbefaler at du leser testen her: http://www.akam.no/artikler/sony-slt-a65/114126 Har ingen erfaring med Sony men får litt blandede følelser etter å ha lest den testen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 (endret) Er det et greit kamera? Sett ut i fra nybegynner, pris og til den bruken jeg beskrev? Det er sikkert ett bra kamera... for å si det på en annen måte så finnes det ikke dårlige kamera i denne prisklassen. Tror like vel at en Olympus OMD EM5 er ett bedre kamera og passer deg mye bedre, god kvalitet på kitlinsa samtidig som den er allsidig. Hvis du kan gå opp en 1000-lapp tror jeg absolutt det kamera er verdt pengene. http://www.japanphoto.no/olympus-e-m5-m-12-50mm-sort#.U7kerG20N-4 Siden jeg eier dette selv kan det jo hende jeg ikke er heeeelt partisk i saken men det skal sies at jeg gikk fra ett proffutstyr til dette kamera og jeg har ikke noe å utsette på det. http://www.lydogbilde.no/test/olympus-om-d-e-m5 Endret 6. juli 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
se# Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 (endret) Er det et greit kamera? Sett ut i fra nybegynner, pris og til den bruken jeg beskrev?Blir muligens på grensen til kverulering, men Sony lager ikke speilreflekskameraer i ordet opprinnelige mening og har ikke gjort det på flere år. Skal du ha speilrefleks er det Canon, Nikon og Pentax som fortsatt lager det. Sonys SLT-modeller er en mellomting mellom speilrefleks og speilløst systemkamera. Det er riktignok et speil inni der, men speilrefleksens optiske søker mangler og er erstattet med en elektronisk søker som på speilløse modeller. Eneste speilet gjør er å reflektere lys til autofokusmodulen (muligens også til en lysmåler). Når det er sagt så er det ingenting galt med Sonys SLT-modeller, men det har sine fordeler og ulemper på grunn av den spesielle teknologien de bruker. Hvis det ikke spiller noen rolle om det er elektronisk eller optisk søker (eller du foretrekker elektronisk) kan du like gjerne kjøpe et SLT-kamera som et speilrefleks. Når det gjelder A65 hadde det gode spesifikasjoner da det kom på markedet for ca tre år siden. Spesifikasjonene er selvsagt uendret i dag, men det har skjedd en god del med markedet på tre år. På papiret er spesifikasjonene fortsatt bra, men Sony har oppdatert sensor og prosessering siden den gang så A65 begynner å bli litt utdatert. For å oppsummere litt: Skal du ha speilrefleks med optisk søker er det modeller som Nikon D5200/D5300/D3200/D3300, Canon 600D/700D det mest aktuelle i din prisklasse. Pentax er også aktuelt og gir mye for pengene, men er en mye mindre produsent (som ikke nødvendigvis betyr noe hvis du finner det i din fotobutikk eller handler på nettet). Jeg har litt problemer med å anbefale Sony SLT-modeller i øyeblikket. A77 II er et nytt og utvilsomt flott kamera, men dyrt og mer enn du trenger. Problemet er Sony ikke har oppdatert noe annet SLT-kamera på rundt halvannet år og ser ut til vesentlig å satse på sine speilløse modeller. A6000 er derimot et ganske nytt kamera som får veldig bra kritikker. A6000 bruker andre objektiver enn A65 og andre SLT-kameraer og har mindre utvalg av objektiver, men det er ikke noe problem for en begynner. https://prisguiden.no/produkt/sony-alpha-a6000-202752 A6000 er et speilløst systemkamera med elektronisk søker, og i denne klassen er det mye å velge i: Sony har flere andre modeller også (A3000 er veldig rimelig), ellers lager Fujifilm, Olympus, Panasonic og Samsung også lignende modeller. Noen andre favoritter (enn A6000) er Olympus E-M10 og E-M5 og Panasonic GX7 (for dyr?). Husk også at kameraet må passe deg, så å dra i en butikk og se/kjenne på noen modeller er en fordel. Endret 6. juli 2014 av se# 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Hvis du TS bor i Trondheim er det bare å komme innom å tafse på kameraet mitt (Olympus OMD EM5), tror du kommer til å like det Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Speilrefleks er fortsatt dominerende til sportsfotografering og til bruk med de største telene, og det er bare Sony som leverer kamera med fullformat (35mm) sensor uten speil. Tidligere var det kun speilrefleks som kunne gi gode bilder til en levelig pris, men nå får man både speilløse systemkamera og noen kompaktkamera som gir like gode bilder som tradisjonelle speilrefleks. Selv har jeg gått fra speilrefleks til speilløst fordi det er mye mindre og lettere å ta med seg, og det er flere andre som gjør det samme (er det forøvrig noen som går andre veien?). Dette gjør at det er mye speilrefleks-utstyr som kan kjøpes brukt, da kan man få bedre fotoutstyr for pengene. Finn.no har mye fotoutstyr med urealistiske bruktpriser, Foto.no sitt bruktmarked har mer realistiske priser. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 (endret) http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49828035&searchclickthrough=true Skal en del til å få mer for pengene enn dette kitet brukt til 5500 kr. Endret 6. juli 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49828035&searchclickthrough=true Skal en del til å få mer for pengene enn dette kitet brukt til 5500 kr. Hva kan den pakka sammenlignes med av Canon/Nikon ? Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 (endret) http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49828035&searchclickthrough=true Skal en del til å få mer for pengene enn dette kitet brukt til 5500 kr. Hva kan den pakka sammenlignes med av Canon/Nikon ? Vanskelig å sammenligne direkte... men 7xxx serien til Nikon er vel tett på men autofokus på Olympusen er noen hakk vassere vil jeg påstå. Har tidligere eid Nikon D800 og føler ikke autofokusen på EM5-en er tregere.... Edit: Fordelen med det kitet er at grepet er todelt... man kan ha kamera uten grep, med ett grep eller begge... det er det siste som inneholder batteriet. Huset (og objektivet som følger med) er også sprutsikkert... kamera er av metall og er meget solid bygd, man får rett og slett en god kvalitetsfølelse av det. Endret 6. juli 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 (endret) Er det denne pakka som selges i dag? Uten objektiv? Endret 6. juli 2014 av flageborg Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 (endret) Er det denne pakka som selges i dag? Uten objektiv? Batterigrepet som følger med den som Nasciboy linket til gjør at nyprisen havner på ca 8500,- Edit: de 4 ekstra batteriene gjør at nyprisen blir over tusen lappen høyere, ihvertfall hvis det er orginalbatterier. Endret 6. juli 2014 av Døgnvill Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Regner med det følger med objektiv på den pakken da det er bilde av det på esken bak... følger også med 5 batteri. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49828035&searchclickthrough=true Skal en del til å få mer for pengene enn dette kitet brukt til 5500 kr. Tja, er en OlyNpus, det kan jo forklare prisen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå