Gå til innhold

[Løst] Valg av skole - BI, Aarhus, UiS - Siviløkonom

abss

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er midt i et dilemma per dags dato. Jeg har allerede fått plass på Siviløkonom-linjen på BI, og jeg er 99,9 % sikker på at jeg kommer inn på det samme i Aarhus, Danmark (ingen skolepenger). I tillegg er jeg ganske sikker på at jeg kommer inn på bachelor i økonomi og administrasjon ved UiS. Ja, jeg vet at NHH er bedre, men dette er dessverre utelukket grunnet snittet.

Problemet mitt er følgende: Svarfristen til BI er 16. juli, opptakene til SO er 20. juli, og opptakene til Danmark er 30.juli (!!). Jeg har 14 dagers angrerett dersom jeg takker ja til BI, og med andre ord ÉN dag til å bestemme meg den 30. juli om jeg vil gå BI eller i Aarhus. Dette burde jo jeg funnet ut NÅ eller tidligere. Jeg klarer ikke å bestemme meg, hva burde jeg satse på? Aarhus eller BI? Sparer jo en del studiegjeld ved å gå i Danmark, men er det like attraktivt f.eks?

Er det noen som har noen tanker om dette og vil komme med noen inspill om hva jeg burde gjøre? Haster litt... :omg:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du villig til å flytte vekk? Tror du det blir billigere å bo i Danmark? Det er ikke helt sikker du sparer en del studiegjeld ved å gå i Danmark. Noen mennesker har gått for studier i Danmark kun for spenningsskyld, flytte ut, bli selvstendig, oppleve noe annet. Andre liker ikke å streve så mye, men heller å få seg en fin utdannelse mens de bor der de allerede trives og er komfortabelt.

Jeg vet ikke særlig mye om hvor attraktiv Aarhus er, men så lenge du ender opp med gode karakterer, så er sannsynlighet stor for at du får deg jobb. Men jeg har en følelse at Aarhus ikke akkurat er en prestisje skole når du 99.9% sikker på at du kommer inn, men samtidig så har du ikke gode nok karakterer til å få deg inn i NHH. BI derimot er kjent i Norge, de har en del rykter på seg (late studenter som betaler seg for å komme seg inn), men studentene som faktisk klarer å få seg en mastergrad, når ofte langt. Har du ikke søkt HiOA? Eller vil snittet utelukke det? Jeg tørr å påstå at jeg liker HiOA bedre enn BI av to grunner. Minst samme pensum kvalitet som BI, men gratis. Og motiverende studenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fullførte nylig bachelorstudiet i Øk/Ad ved BI Oslo, og jeg er strålende fornøyd hvertfall. Så fornøyd at jeg til høsten skal over på Sivøk med finans som spesialisering (litt latskap og økonomiske grunner ligger bak det valget også, må jeg innrømme..)

Ja, BI, og spesielt BI Oslo, har ett rykte på seg for å huse late studenter som har "kjøpt seg" en grad, men som med alle andre studier faller mange av de svakeste fra etter 1. året og det kreves jevn jobb og interesse for å få gode resultater.

Nå har jeg ikke hørt om Aarhus og hvorvidt dette er noen attraktiv skole for arbeidsgivere, men ut fra rankinger og akkrediteringer ville jeg uten tvil, i og med at NHH ikke er noe alternativ, gått for BI.

Lenke til kommentar

Ja, BI, og spesielt BI Oslo, har ett rykte på seg for å huse late studenter som har "kjøpt seg" en grad

Hvorfor uttale deg om akkurat noe du åpenbart ikke har peiling på?

Senest i april kom det tydelig frem at BI Oslo har lavest strykprosent av alle BI-skolene.

En av flere kilder:

http://www.inside24.no/bi-studenter-stryker-mest/

"Hvis vi ser på tall innenfor BI, kan vi se at Handelshøyskolen BI i Oslo kom godt ut i 2013. Her hadde skolen en betraktelig lavere strykprosent enn resten av BI-skolene i landet."

Det samme gjaldt for øvrig også for året 2012. Kilde:

http://universitas.no/nyhet/57711/bi-studentene-stryker-mest

Og ja, eksamen er den samme for alle BI-studenters respektive kurs.

Jeg sier ikke at BI Oslo er desidert best blant BI-skolene, men å rakke ned på skolen på den måten, tilsynelatende uvitende om tallenes tale, blir veldig for dumt! Jeg føler meg relativt trygg på at en B-student fra BI Oslo, generelt sett er tilnærmet like dyktig som en B-student fra hvilken som helst annen BI-skole.

Selv har jeg til nå meget gode erfaringer med BI Oslo. Fantastisk skole med gode relasjoner til næringslivet, mange veldig dyktige forelesere og en fin beliggenhet i Nydalen! Anbefales!

Lenke til kommentar

Ja, BI, og spesielt BI Oslo, har ett rykte på seg for å huse late studenter som har "kjøpt seg" en grad

Senest i april kom det tydelig frem at BI Oslo har lavest strykprosent av alle BI-skolene.

Han sa ikke at BI Oslo har høyest strykprosent.. Han påpekte om at BI Oslo har ett rykte på seg for å ta inn late studenter.. "RYKTE"..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han sa ikke at BI Oslo har høyest strykprosent.. Han påpekte om at BI Oslo har ett rykte på seg for å ta inn late studenter.. "RYKTE"..

I så fall kunne han da presisert at dette ryktet er svada, for er det noe dette ryktet er, er det nettopp det - svada.

Og hvor har han hørt dette tullete ryktet fra? Vennegjengen på BI Bergen? Venner fra NHH?

Det blir for dumt å på denne måten spre ett usant ryktet ytterligere, spesielt når det ikke er noe hold i det.

Endret av SilvioBerlusconi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv en følelse at det har gått en viss inflasjon i BI studenter.... hadde valgt Danmark "any day" hvis du vet du kommer inn.

Hvorfor ikke bruke 1-2 uker av ferien til å reise dit å se å se på skolen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

I så fall kunne han da presisert at dette ryktet er svada, for er det noe dette ryktet er, er det nettopp det - svada.

Og hvor har han hørt dette tullete ryktet fra? Vennegjengen på BI Bergen? Venner fra NHH?

Det blir for dumt å på denne måten spre ett usant ryktet ytterligere, spesielt når det ikke er noe hold i det.

Han "kunne", men han visste ikke at en IB ekstremist så skulle innom denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser også ut som det er en høy prosent av BI-utdannede som går ledig...

Litt usikker på hva du skriver her, men nå er det vel noe sånt som 95% av alle master-studenter ved BI som har skaffet seg jobb innen 12 mnder etter endt utdanning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...