Gå til innhold

Hjelp meg å finne min neste terrengsykkel.


Hansien

Anbefalte innlegg

Da jeg dro fram min nå snart 8 år gamle sykkel, som i sin tid var relativt billig, innså jeg fort det at gleden av å fikse denne i stand igjen for å ha en sykkel kan fort bli en kortvarig en i forhold til det som det vil være og handle en ny en.
Men siden det er så mange år siden sist jeg var aktiv på et sykkelsete så vet jeg ikke lenger hva som er bra og ikke, og derfor ønsker jeg hjelp.


Pris: 0-15.000,-.
Så lett som mulig.

Må passe meg som er ca 1.86cm

 

Prisen er fleksibelt i den grad at kan det argumenteres godt for en sykkel til 20.000,-, så skal jeg alltids greie å grave fram 5000,- til å legge i sykkel. Altså får jeg en -mye- bedre sykkel til høyere pris skal jeg ikke være gnien på pengene.

Eneste jeg ønsker å ha igjen for pengene er en sykkel som gir meg mye glede. En sykkel som byr opp til mye kjøring enten det er opp eller ned en grusvei eller sti på lik linje som jeg ønsker at jeg kan hive meg oppå denne sykkelen for å ta meg en tur på butikken eller til venner.

 

Av butikker som jeg kjenner til her i nærmiljøet er intersport og gsport. Men kan alltids ta meg en tur til Gjøvik/omegn om det viser seg å være andre butikker her som fører andre merker eventuelt samme til en mye lavere pris.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner terrengsykkel, men til hva? allround, bare på grusveier, downhill?

 

Ville uansett tatt en titt på KTM sine sykler, kjempe kvalitet. har en fulldempet KTM sykkel selv, og det er den beste sykkelen jeg har hatt.

 

Lykke til :)

Endret av Yippee
Lenke til kommentar

Det er vel i hovedsak til grusveier og stier, men ønsker fortsatt muligheten til å kunne bruke sykkelen til og fra butikken, venner og ikke minst sykle til/fra grusveiene og stier.

Viste faktisk ikke at KTM produserte vanlige sykler. Og er de produsert i samme ånd som motorsyklene så tviler jeg ikke på at det er gode sykler de har.

 

Var innom Gsport, Intersport og Skørn sin nye butikk her oppe.

Gsport var i dag totalt fraværende av service. Jeg stod der i 10 min før jeg selv huket tak i en kar som "bare" skulle gjøre seg ferdig med en ting så skulle han hjelpe meg. Mer så jeg ikke til han. Ikke at de hadde noen fulldempede sykler inne på butikken heller. Får se om jeg sniker meg en tur innom der på Mandag i et håp om at noen selgere med litt mer interesse for yrket sitt er på jobb da.

 

På Intersport fikk jeg prøve en Nakamura til høvelige 10.000,-, men inntrykket jeg satt igjen med var ikke helt det store. Ellers hadde de ikke inne noe i fra Nakamura mellom 10.000,- og 30.000,-. Inntrykket ble definitivt ikke bedre etter jeg fikk prøve en Scott Genius 730(?) til en noe høyere pris enn budsjettet mitt. Men til gjengjeld var jo denne noe bedre utstyrt enn hva Nakamuraen og andre billige sykler er. Og etter hva jeg skjønte på han som var i butikken så var dette fjorårets modell så han ville at jeg skulle komme innom på mandag igjen da han som i utgangspunktet driver sykkeldelen var tilbake på jobb for en pris. Men er prisen i den grad der han antok at den ville bli så tror jeg at det kan bli et kjøp.

 

Skørn driver bare med spesialproduserte sykler så han hadde naturligvis ingen på lager, høyere pris og noe lengre leveringstid enn hva jeg ønsker i denne omgang. Men jeg vet at mange har falt for disse syklene her oppe og det lille han hadde inne til utstilling virket til å være av god kvalitet. Bare det at han målte meg opp og ned viser jo at karen er interessert i at jeg skulle få en helt riktig sykkel. En skal ikke se bort i fra at jeg handler fra han om jeg skal ha en litt dyrere sykkel.

Lenke til kommentar

Det er vel i hovedsak til grusveier og stier, men ønsker fortsatt muligheten til å kunne bruke sykkelen til og fra butikken, venner og ikke minst sykle til/fra grusveiene og stier.

Viste faktisk ikke at KTM produserte vanlige sykler. Og er de produsert i samme ånd som motorsyklene så tviler jeg ikke på at det er gode sykler de har.

 

Var innom Gsport, Intersport og Skørn sin nye butikk her oppe.

Gsport var i dag totalt fraværende av service. Jeg stod der i 10 min før jeg selv huket tak i en kar som "bare" skulle gjøre seg ferdig med en ting så skulle han hjelpe meg. Mer så jeg ikke til han. Ikke at de hadde noen fulldempede sykler inne på butikken heller. Får se om jeg sniker meg en tur innom der på Mandag i et håp om at noen selgere med litt mer interesse for yrket sitt er på jobb da.

 

På Intersport fikk jeg prøve en Nakamura til høvelige 10.000,-, men inntrykket jeg satt igjen med var ikke helt det store. Ellers hadde de ikke inne noe i fra Nakamura mellom 10.000,- og 30.000,-. Inntrykket ble definitivt ikke bedre etter jeg fikk prøve en Scott Genius 730(?) til en noe høyere pris enn budsjettet mitt. Men til gjengjeld var jo denne noe bedre utstyrt enn hva Nakamuraen og andre billige sykler er. Og etter hva jeg skjønte på han som var i butikken så var dette fjorårets modell så han ville at jeg skulle komme innom på mandag igjen da han som i utgangspunktet driver sykkeldelen var tilbake på jobb for en pris. Men er prisen i den grad der han antok at den ville bli så tror jeg at det kan bli et kjøp.

 

Skørn driver bare med spesialproduserte sykler så han hadde naturligvis ingen på lager, høyere pris og noe lengre leveringstid enn hva jeg ønsker i denne omgang. Men jeg vet at mange har falt for disse syklene her oppe og det lille han hadde inne til utstilling virket til å være av god kvalitet. Bare det at han målte meg opp og ned viser jo at karen er interessert i at jeg skulle få en helt riktig sykkel. En skal ikke se bort i fra at jeg handler fra han om jeg skal ha en litt dyrere sykkel.

Ktm lager vanlige sykler. og og si at KTM motorsyklene er dårlig, sier hvor lite du vet...

Og til og kjøre på noen stier osv, hvorfor lage så mye ball? kjøp deg en sykkel og ferdig med det.

du har jo prøvd litt av hvert. Merida, ktm og scott er alle gode sykler. velg den du synes ser bra ut, og kjøp.

ikke lag et livsprosjekt av en sykkel til stier og grus

Lenke til kommentar

Ktm lager vanlige sykler. og og si at KTM motorsyklene er dårlig, sier hvor lite du vet...

Viste faktisk ikke at KTM produserte vanlige sykler. Og er de produsert i samme ånd som motorsyklene så tviler jeg ikke på at det er gode sykler de har.

Jeg skriver ikke at jeg mener KTM motorsyklene er dårlige. Jeg skriver faktisk at min erfaring med KTM er positiv hvilket igjen gjenspeiler troa på syklene dems om de er skapt i samme ånd.

Resten av innlegget ditt tar jeg som furting siden det tydligvis gikk litt inn på deg at du trodde jeg var nedlatende om KTM.

 

Forsåvidt ser jeg ikke det store problemet med å dele erfaringer og meninger jeg opparbeider meg her i tilfelle andre kan ha glede av dette. Hadde jeg vært ute etter å kjøpe en sykkel på impuls hadde jeg heller ikke engasjert meg i å lage tråden i utgangspunktet.

 

Ellers hadde det jo og vært fint om noen her viser seg å ha dårlige erfaringer med f.eks merida kunne gjøre meg obs på hva jeg burde se etter. 15.000 - 20.000,- er for de fleste mye penger selv om det finnes folk som bruker fire ganger så mye på sykkel.

Greit å slippe unna å kjøpe meg problemer. :)

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

De syklene du finner i store volum i norske sportsbutikker (Merida, Nakamura/Diamant, White, Gekko, etc) er gjerne fokusert på maratonritt/grusritt. De er lite orienteert for sti og nedoverkjøring, men gjerne helt OK så lenge de ikke settes utfor alt for tekniske unnakjøringer, eller mye grove røtter og stein, men du kan finne unntak også i disse 'husmerkene'. Bor du I oslo kan du stikke innmom velo city. De har veldig bredt utvalg fra specialized slik at du kan finne ut mer om hva du egentlig er ute etter ved å prøve deg frem. (Altså ikke fordi specialized er noe vesentlig bedre enn andre merker, men fordi den butikken har bredde). Du kan også finne noe tilsvarende fra cannondale hos sykkedelisk i bogstadveien (Samt yeti, men neppe innenfor budsjett).

 

Skal du på typisk norsk sti med steinur, røtter, vått o.l. bør du ha plass til stidekk. Disse er ca 60-62mm brede. Det er også en fordel med demping bak og litt slakkere geometri for å komme seg nedover mer effektivt, men det er i liten grad forenelig med budsjettet eller ønsket om å også bruke sykkelen til daglig.

 

'Lettest mulig' kan være et tveegget sverd. En del lette komponenter er lette fordi man har ofret holdbarhet.

 

På sykler med demping vær spesiellt oppmerksom på demperenhetene. Dette er vedlikeholdskrevende komponenter med store ytelsesforskjeller. Du finner mye billig ræl på markedet, og det kan være utfordrende å vite hva som funker bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg kjenner til at disse merkene du nevner ikke er helt den kvaliteten man burde ha til litt hardere kjøring. Jeg hadde i mine yngre dager et høyt forbruk av Nakamura rammer og lurte på om jeg virkelig var så evneveik til å kjøre at det var årsaken helt til den dagen jeg bygde min første sykkel bygget rundt Commencal ramme. Er vel kanskje bismaken fra dette som får meg til å ikke bli helt overbevist over den nakamuraen jeg prøvde, blant annet.

Jeg bor dessverre ikke så nærme Oslo at det er en svipptur, og med tanke på dette har jeg et ønske om å kjøpe et merke som føres av en forhandler i nærheten mtp garranti og service. Som sagt, Gjøvik er blant annet en større by i nærheten.

 

Ja det er vel blant annet typisk Norske stier jeg ønsker å begi meg utpå. Både oppover og nedover. Jeg går mye turer og det er mange stier jeg tidvis har sett for meg hvor herlig det hadde vært å flydd nedover med en sykkel. Mange av disse stiene har gjerne et parti med grusvei i seg eller at man er nødt til å sykle et stykke på en grusvei før man kommer til selve stien.Og fra gammelt av husker jeg hvor gøy det var å kjøre fort ned noen grusveier som går i nærområdene. Ellers går et par av mine favorittturer ikke så langt hjemme i fra at jeg føler det blir litt dumt å bruke bilen om man skal ta med sykkelen.

Dette med asfaltkjøring er ikke mer enn tur til og fra venner, til butikken for mindre ærend og til stiene jeg ønsker å sykle som begrenser seg til 5-6km sykkeltur.

MTP at det så ut til at de syklene som lå i den prisklassen jeg tittet på hadde justerbare dempere fra styret og at Scott'en ihvertfall virker stiv nok på den hardeste innstillingen så tror jeg ikke disse småturene skal være et problem. Skulle det derimot falle meg inn å begynne å sykle mer etter landevei så tror jeg kanskje at jeg kjøper meg en mer egnet sykkel for akkurat dette formålet med tiden.

Jeg ser jo nå at jeg kunne formulert meg litt bedre akkurat angående bruksområdet til sykkelen.

 

Dette med dekk var en kjekk opplysning å vite om, og når du nevner det så mener jeg at jeg bet meg merke i at dekkene på Scott'en og et par andre sykler jeg så på var noe bredere enn andre terrengsykler uten demping bak. Selgeren hos Intersport nevnet og at Scott'en var en sykkel mer egnet for stikjøring og kjøring på kjerreveier.

 

Dette med lettest mulig tok jeg kanskje litt for gitt at ikke skulle bety at man skulle ofre kvalitet for vekt. Jeg fikk med meg at vekten på samtlige sykler jeg tittet på i dag lå på rundt 10kg, så jeg antar at slike typer sykler veier rundt dette litt etter hva de er utstyrt med.

 

Ja, jeg kjenner til at at demperenheter varierer i kvalitet fra merke til merke og at dette er vedlikeholdskrevende komponenter. Samtlige utgaver av Scott de hadde inne hadde dempere fra fox, og de erfaringene jeg har med fox både personlig og via kjentfolk i crossmiljøet er positiv, så jeg så på dette som en liten trygghet selv.

 

Du skal ha mange takk for et godt svar, Sverreb.

Lenke til kommentar

Fox har gjennomgående anstendige dempere. Kanskje ikke helt på topp alltid, men de fører generellt sett ikke søppel.

 

Skal sykkelen brukes på sti bør noe av det første du bør gjøre å hive av dekkene som kom med* og sette på passende stidekk. Schwalbe Hans Damps/Magic Mary i trailstar utførelse (Super gravity hvis du har tenkt å kjøre veldig hardt), Maxxis Ardent/Minion i 3c/ST eller trail king i black chili er gode valg. Sett de gjerne opp uten slange for bedre pungteringssikkerhet og mulighet for å bruke mindre trykk.

 

Ulempen med slike dekk er at de slites fort, spesiellt på asfalt. Du merker også rullemotstanden. (Pluss de kommer til å legge nesten en kilo på sykkelen)

 

Noe av det som har mest å si på rammens egenskaper på sti er styre og setevinkel. Dette er å finne kompromisser mellom oppover og nedoveregenskaper. Oppover trenger du å holde vekt foran slik at du kan balansere vekt bak for fremdrift og vekt foran for å kunne styre. Nedover trenger du gjerne å ligge langt bak og å unngå å få tyngdepunktet foran forhjulsakselen (=OTB). Rundt 68grader for en 29er og 67 for 26/27.5 er typiske tall for stiorienterte sykler. Mer nedoverrettede sykler kan være nede i 65 grader, mens rene XC racingsykler er gjerne oppe i 70.

 

Setevinkel er noe mindre kritisk, spesielt for nedfart da man gjerne står. så her er typisk de fleste rundt 71 grader med unntak av rene DH sykler som tar setet ned og slakkere. For setet kan en variabel setepinne være en svært god investering for bruk på sti. Da kan du få setet unna veien når du skal nedover.

 

Vær obs på at det er kjøpers marked på bruktmarkedet for sykler. Vurdert å kjøpe en brukt stisykkel om du vil komme opp på fulldempere.

 

Gode fulldempere er ikke veldig realistisk til 10-15K nye. Selv 20K er å tøye strikken. Deet sagt ser jeg at Kjell Sykkel har c'dale Trigger. Nå blir det alldri helt riktig å kjlpe c'dale uten lefty, men trigger 4 er ikke så mye over ditt budsjett. Hvis du er forberedt på å mekke selv har canyon en del under 20K som kan være verdt en kikk, men jeg vil ikke normalt anbefale canyon til en førstegangskjøper da det er greit å ha lokal support.

 

*) Noen få sykler kommer med gode dekk, men nesten alle kommer med noe XC ræl med knallhard gummi.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt tilbakemeldinger på Genius 730'en virker til å være ganske positive. Er jo selvfølgelig en og annen småting, men ingenting som var kritisk. Ellers ser jeg på div sykkelforum at mange har vært fornøyde med både denne og storebrødrene. Nå har det seg slik at prisen han jeg pratet med i dag antok at de kunne selge denne for var i en slik grad at jeg har funnet særs få brukte sykler som matcher dette. Nyprisen på sykkelen mener jeg han sa var en plass mellom 30 og 35.000,-, og siden det er fjorårets modell så skulle de bli kvitt denne.

Jeg kunne sikkert kjøpt en brukt en fra 2010 og hatt mye glede med, men kan jeg få en ny sykkel til en tilsvarende pris så må jeg være ærlig å si at nytt frister litt mer.

 

Ellers skal du atter en gang ha takk for verdifulle tips når et kjøp gjort :)

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...