Gå til innhold

Skjerm og skjermkort til 4K

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å oppgradere PCen litt for å kunne spille spill med 4K oppløsningen. Men da lurer jeg på hvor kraftig maskinvare jeg egentlig trenger? Har sett på 2x 780 Ti i SLI eller ett 295x2 + Asus PB287Q.

Nå så har jeg et AMD 7970 og en 27" 1080p skjerm.

Hvor mye forskjell vil man eventuelt merke ved en oppgradering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Swift skjermen kommer til å være overlegen 4k skjermene i spillopplevelse med flere mil. For det første så er skjermkorta/hardwaren nå for dårlig for å få over 60 fps hele tiden. 60hz suger generelt i forhold til 120+hz skjerm i spill. Kanskje ikkje i vanlig sjakkspill, der det mest er stillbilder :p Swiftskjermen har også g-sync som kan hjelpe på spillopplevelsen av at bildet går "smooth"

1440p er perfekt oppløsning for den beste hardwaren som finnes nå. 2x 780ti og en bra cpu drar 1440p som regel det meste med 120+fps. Kommer ann på hvor mye AA man har på...

Jeg kan faktisk ikkje tenke meg et bruksområde en billig 4k skjerm har som er bra. En 4k skjerm med bra bilde koster over 10k...

Lenke til kommentar

Takk for svar:) ser ut som jeg kanskje må vente litt med 4K da selv om jeg hadde veldig lyst å teste det ut.

Hva er en god PSU som kan kjøre disse skjermkortene? Den jeg har nå klarer ikke to stk.

Har en i7 4770k cpu også (ikke oc men bær være rom for det)

Lenke til kommentar

Du trenger to :p

Si at du kjører 2 EVGA GTX 780 TI, setter dem under vann og klokker dem til 1400mhz. Da kan du trekke så mye som 5-600W per kort i korte perioder. Du vil ha nok PSU til å "dra unna toppene" enkelt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hardware testet et 780Ti for litt siden, og det trakk 374W under full load, INKLUDERT hovedkort og CPU... Da trekker CPU nesten 100W og hovedkort 20-30W

Greit med en liten sikkerhetsmargin, men alvorlig talt. Kan det være sååå ekstremt?

post-31295-0-43875900-1404564403_thumb.png

Endret av newman221
Lenke til kommentar

GTX Classy er laget for tung OC. De kan trekke opp mot dobbelt av hva vanlige skjermkort gjør.

Så ja, det er ekstremt, etter hva jeg har blitt forklart av meget dyktige medlemmer på dette forum.

Jeg har ikke sjekket dette selv, men det jeg kan si er at jeg hadde en 1 kW midt-på-treet PSU som jeg tok knekken på med bare ett Classy kort. Den klarte rett og slett ikke belastningen. Nå har jeg en HCP 1300 som gjør en enormt mye bedre jobb.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg kan faktisk ikkje tenke meg et bruksområde en billig 4k skjerm har som er bra. En 4k skjerm med bra bilde koster over 10k...

Tja, Desktop bruk kanskje.. :)

Hvem er det som bare lurker på Desktoppen da :p

Hehe.

Tenkte mer i de baner som IRC, nettleser, kode-vinduer til programmering ol - Ikke bare at man stirrer på skrivebordet. :p

Jeg har 3 skjermer nå hvor én av dem er sånn super wide, fungerer veldig bra for mitt bruk, men en litt større 30-32" 4K hadde nok vært interessant.. :)

4K Curved 40" blir kanskje for stort.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...