Gå til innhold

Høyt kolesterol. Kosthold for å redusere

Anbefalte innlegg

Fikk målt kolesterolnivået mitt til 5,27 ved en gratis helseundersøkelse of fikk opplyst at det burde ligge på rundt 4,1 eller under. Jeg er i dag 23 år og har et ganske så normalt kosthold vil jeg tørre å påstå. (Spiser ikke mye snop, drikker ikke mye brus). Jeg trener aktivt 3 ganger i uken så det er ikke noe problem her.

Det jeg lurer på er om det er noen kostholdvaner jeg kan begynne å forholde meg til for å få redusert kolesterolet. Finnes det noen prøver, enten blod eller urin, man kan kjøpe for å få målt f eks fra uke til uke? Hvor rask kan man gå opp eller ned i kolesterol?

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er mer bekymret for at du blir truffet av et lyn og en meteor samtidig enn den kolesterolverdien din.

Det er helt meningsløst å sjekke den hver uke og bruke tid og ressurser på å regulere den ned. Den er helt fin. Det er grensene som er satt for strengt. De medisinene apoteket prøver å pushe på deg via å skremme deg til legen med disse testene kan jeg love deg gir deg mye verre langsiktige resultater enn om du bare lar det stå til.

Om man vil dra ned kolesterol er niacin (B3) og tocotrienoler (en litt uvanlig form for e-vitamin) gode naturlige metoder. Dette er for dem som trenger råd. Generelt er kolesterolverdien mer en indikator som forteller noe om livsstilen enn noe man bør behandle symptomatisk. Det er svært få av dem som tar kolesterolmedisin som lider av hyperkolesterimi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...