Gå til innhold

Handle på ebay - Global Shipping Program

xdatax

Anbefalte innlegg

Tror ikke det er startproblemer. I fjor bestilte jeg to pakker med GSP. Den ene kom som avtalt uten problemer, selv om det tok litt tid. Den andre ble sendt til feil sted i landet pga. feil postnummer i datasystemet. Jeg gjorde PostNord oppmerksom på dette, men de var ikke interessert i å hjelpe, til tross for at riktig adresse var skrevet fysisk på pakken. PostNords foreslåtte løsning var at pakken ble liggende på postkontoret i Tynset (den skulle til Bergen) i to uker, før den ble returnert til USA. Når den var returnert kunne jeg søke om å få pengene tilbake, for så å kjøpe pakken igjen. Snakk om tåpelig løsning. Jeg snakket med Landmark (som har sendt pakken for eBay til Norge), men de kunne ikke gjøre noe uten fullmakt fra eBay (som det ikke er mulig å kontakte).

Løsningen ble til slutt at jeg fikk kontakt med en ansatt på vedkommende postkontor, som var hyggelig nok til å hente ut pakken for meg, for så å videresende den til meg via vanlig post. Det kostet meg selvfølgelig ekstra porto og enda en uke i venting.

For å si det enkelt, velger jeg aldri GSP igjen. Eller PostNord for den saks skyld.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Gammel tråd, men spør her likevel.

Er det noen som vet hvem som står for frakten fra USA til Norge, når man bruker Ebay Global Shipping Program?

Noen skriver at det er Magnum (Jetcarrier.com) som tar seg av frakten. Hvis det er riktig, så er det vel lite poeng å bruke et ekstra ledd... 

Lenke til kommentar

Det er ett av problemene: du som mottaker av en forsendelse vet ikke hvilke transportører / hvilken transportør som blir brukt på din forsendelse. Ikke før du får sporing ihvertfall. Du har ingen mulighet til å påvirke det.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Sist jeg bestilte noe med GSP (selv om jeg for et par innlegg siden sa jeg aldri kom til å bruke det igjen) ble det først sendt fra selger til Ebays omlastningsterminal i Kentucky, via USPS. Deretter ble det sendt fra Ebays omlastningsterminal med Pitney Bowes. Så overtar Landmark, Asendia og til slutt PostNord i Norge.

Flere av disse bruker forskjellige sporingsnummer, så sjekk ebay ved gjevne mellomrom for å se om sporingsnummeret er endret.

Husk at det er Ebay som sender pakken til deg. Selger sender kun til Ebay med et referansenummer, så sjekker Ebay mottaker via referansenummeret, og sender til deg. Derfor er ikke selger ansvarlig etter pakken har forlatt Ebays omlastningsterminal.

Lenke til kommentar

Sist jeg bestilte noe med GSP (selv om jeg for et par innlegg siden sa jeg aldri kom til å bruke det igjen) ble det først sendt fra selger til Ebays omlastningsterminal i Kentucky, via USPS. Deretter ble det sendt fra Ebays omlastningsterminal med Pitney Bowes. Så overtar Landmark, Asendia og til slutt PostNord i Norge.

Flere av disse bruker forskjellige sporingsnummer, så sjekk ebay ved gjevne mellomrom for å se om sporingsnummeret er endret.

Husk at det er Ebay som sender pakken til deg. Selger sender kun til Ebay med et referansenummer, så sjekker Ebay mottaker via referansenummeret, og sender til deg. Derfor er ikke selger ansvarlig etter pakken har forlatt Ebays omlastningsterminal.

Det høres ut som en langdryg prosess.

Jeg har allerede fått sporingsnummer fra Postnord, via appen deres (koblet til tlfnr), men det er jo som du sier siste ledd.

Bare lurte på hvem som er mellomleddet mellom Pitney Bowes og Nordpost.

Har allerede tatt en evighet innad i USA og de er ikke akkurat raske med å prossesere pakken PBW heller (tolldokumenter og shipping label tok 3 dager!)

Bare lurer på hva som skjer nå, har ikke fått noe mer informasjon via ebay om carrier eller trackingnr.

Så at noen skrev de hadde sendt med Jetcarrier. De har cutoff hver torsdag, så da går det fort en uke til, hvis de sender med de :)

Husker du ca hvor lang tid det tok fra det sto at den var sent fra Global shipping center, til den var i Norge og kunne følge sporing her?

Hadde det ikke vært for at butikken som var eneste alternativ kun tar amerikansk kredittkort og at frakten var relativt billig i forhold til å bruke jetcarrier, så hadde jeg ikke brukt GSP jeg heller. Kunne ikke i min villeste fantasi tro at det skulle gå så lang tid! Blir nok siste gang jeg bruker GSP

Endret av Figge645
Lenke til kommentar

GSP ordner fortolling, så du forhåndsbetaler det sammen med resten av kjøpssummen og frakt.

Husker første gangen jeg brukte det. Fyren fikk beskjed om å sende pakken til en adresse i USA, og jeg skjønte ikke bæra. eBay burde automatisk informere bedre om programmet i alle fall første gangen man kjøper noe som inkluderer det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det høres ut som en langdryg prosess.

Jeg har allerede fått sporingsnummer fra Postnord, via appen deres (koblet til tlfnr), men det er jo som du sier siste ledd.

Bare lurte på hvem som er mellomleddet mellom Pitney Bowes og Nordpost.

Har allerede tatt en evighet innad i USA og de er ikke akkurat raske med å prossesere pakken PBW heller (tolldokumenter og shipping label tok 3 dager!)

Bare lurer på hva som skjer nå, har ikke fått noe mer informasjon via ebay om carrier eller trackingnr.

Så at noen skrev de hadde sendt med Jetcarrier. De har cutoff hver torsdag, så da går det fort en uke til, hvis de sender med de :)

Husker du ca hvor lang tid det tok fra det sto at den var sent fra Global shipping center, til den var i Norge og kunne følge sporing her?

Hadde det ikke vært for at butikken som var eneste alternativ kun tar amerikansk kredittkort og at frakten var relativt billig i forhold til å bruke jetcarrier, så hadde jeg ikke brukt GSP jeg heller. Kunne ikke i min villeste fantasi tro at det skulle gå så lang tid! Blir nok siste gang jeg bruker GSP

GSP tar glatt en uke lenger enn "vanlig" post. 

Ellers kan du forsøke å spore sendingen på http://landmarkglobal.com/

Lenke til kommentar

Bestilte en pakke via GSP. Endte opp med at jeg fikk 2 hentemeldinger der den ene var for  bildeler til flere tusen kroner som et lokalt verksted hadde bestilt. Ringte verkstedet og fikk dem til å hente delene. De var heldige at pakken endte i mine hender og ikke noen med mindre gode intensjoner som kanskje kunne funnet på å selge delene.

Etter det har jeg holdt meg unna GSP for å si det sånn.  

Lenke til kommentar

Pust med magen...

Her er min siste med GSP; det tok totalt to uker fra pakken ble sendt fra selger til den var på en butikk rett rundt hjørnet fra meg. Kostet meg 18 dollar i frakt, og under 10 arbeidsdager er ikke betydelig lengre enn det USPS vanligvis bruker.

Jeg er nå rimelig fornøyd, GSP har alltid vært helt på det jevne for meg.

Delivered

Nov-07-16, 17:00 PM, Oslo 0172

Awaiting Pickup

Nov-07-16, 07:34 AM, Oslo 0581

Out for Delivery

Nov-06-16, 10:48 AM, Oslo 0581

In Transit with Destination Carrier

Nov-04-16, 19:10 PM, Oslo 0581

Shipped from the Global Shipping Center to International Destination

Nov-02-16, 16:25 PM, Erlanger, Kentucky 41025-2501

Customs Documentation and Labeling

Nov-01-16, 19:42 PM, Erlanger, Kentucky 41025-2501

Processing at Global Shipping Center

Oct-29-16, 14:28 PM, Erlanger, Kentucky 41025-2501

Arrived at Global Shipping Center

Oct-27-16, 07:28 AM, ERLANGER, KY 41025

In Transit-Departed USPS Facility

Oct-26-16, 17:56 PM, CINCINNATI, OH 45235

In Transit-Arrived at Post Office

Oct-26-16, 15:30 PM, CINCINNATI, OH 45235

In Transit-Arrived at USPS Facility

Oct-25-16, 15:37 PM, CINCINNATI, OH 45235

In Transit-Departed USPS Facility

Oct-25-16, 05:27 AM, PHILADELPHIA, PA 19176

In Transit-Arrived at USPS Origin Facility

Oct-24-16, 19:55 PM, PHILADELPHIA, PA 19176

In Transit-Accepted at USPS Origin Facility

Oct-24-16, 18:40 PM, PHILADELPHIA, PA 19124

Lenke til kommentar

Som poeten Oluf ville sagt : Det e bære nåkka mannskit :p

En fordel med systemet er at man får tilgang på varer du ellers ikke kunne kjøpe av selger fordi de ikke tar risken med å sende internasjonalt.

Det kan jo uansett løses på annet vis. For eksempel virtualspend.no eller jetcarrier

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

En fordel med systemet er at man får tilgang på varer du ellers ikke kunne kjøpe av selger fordi de ikke tar risken med å sende internasjonalt.

Da får man noen i USA til å hjelpe deg , er lurt å skaffe kontakter mht dette.....eneste momsen jeg liker er Bamsemums :p

Lenke til kommentar

Det kan jo uansett løses på annet vis. For eksempel virtualspend.no eller jetcarrier

Helt enig, så bare på fraktpris at det var litt billigere med GPS enn jetcarrier. Jetcarrier sender også kun pakker én gang i uken (cutoff torsdag, sender fredag). Det er klart i etterpåklokskapens ånd, at jeg ikke burde ha brukt GSP. Pakken er enda ikke registrert hos Post Nord. Kunne like gjerne ha brukt sjøfrakt, så lang tid som dette tar :)

Lenke til kommentar

Her er min siste. En uke fra usa er helt ok. 2 meter lang og kostet 40 dollar i shipping med gebyrer.

Awaiting Pickup

Oslo 0581 Wed Dec 07 17:27:00 GMT-07:00 2016

Out for Delivery

Oslo 0581 Wed Dec 07 16:11:00 GMT-07:00 2016

In Transit with Destination Carrier

Oslo 0581 Tue Dec 06 15:37:00 GMT-07:00 2016

Shipped from the Global Shipping Center to International Destination

Erlanger Kentucky 41025-2501 Wed Nov 30 19:28:00 GMT-07:00 2016

Customs Documentation and Labeling

Erlanger Kentucky 41025-2501 Wed Nov 30 07:58:00 GMT-07:00 2016

Processing at Global Shipping Center

Erlanger Kentucky 41025-2501 Wed Nov 30 07:02:00 GMT-07:00 2016

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

GSP

Jeg ville legge inn bud på en gjenstand på ebay. Det kom automatisk opp "shipping" utgifter til Norge, som er blitt ganske stive de seneste årene.(over 800 Nkroner)

Idet jeg tastet beløpet (ca 1600 Nkroner) jeg ønsket å by kom der i tillegg opp et "import charges" beløp på rundt 200 Nkroner. OK. Dette begynner å bli dyrt, tenkte jeg, men sendte budet.

I samme øyeblikk ble "import charges" øket til ca 700 Nkroner. Frakt og "import charges" var dermed kommet nesten like høyt som mitt bud på gjenstanden.

Heldigvis tapte jeg budet til annen budgiver. For jeg angret etter at de siste 700 kronene ble lagt til uten mulighet til å trekke meg.

Endret av Vellum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...