Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aktiv Subwoofer - Bil

Anbefalte innlegg

Hei!

Har elendig lyd i bilen, men er litt for gammel for 2000W kasse i bagasjerommet.

Lurer derfor på hva folk her mener om Aktiv Subwoofers du kan feste under setene?

Feks:

http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/lyd-bilde/subwoofer/boss-8-aktiv-bass/

Finner veldig lite av dette på bruktmarkedet, har kablet sub+forsterker før, er de greie å koble opp?

Har en Sony Xplod spiller i bilen 150W x4 tror jeg.

Hva trenger jeg, og har dere noen anbefalinger?

Endret av Sampson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har testet Biltemas, og det var ikke rare greiene.

Jeg ville heller sett på andre typer aktive basskasser. Bassrør f.eks.

Føler det er ganske key å få de under fremsetene så en får lyden nærmere, har tenkt på de pølsene og, men da må de jo i bagasjerommet likevell?

Lenke til kommentar

Avhengig av bil kan det være bedre å montere f.eks. kraftigere høyttalere i originalplassene og heller ha en forsterker under setet. Er det spilleren din som skal være 150W x 4? De fleste klarer knapt 20W x 4.

Du har nok rett, tror det står 52w x4 på spilleren. Er usikker på nøyaktig modell, kan sjekke i morgen, men vet det er en Sony Xplod.

Gode høyttalere kan være bedre ja, har god plass i hattehyllen til feks sub høyttalere eller noe slikt, men kan se for meg at det blir en del dyrere?

Lenke til kommentar

justerer man lyden riktig kommer man egentlig langt med orginale høyttalere, men det beste er å sette inn noe av høyere kvalitet.

Jeg funderer på å begrense høyttalerne i bakdørene oppad i frekvens i bilen min for å forsterke bassen litt. Må bare bygge meg et par passive delefiltre først.

Lenke til kommentar

Da trenger du nok forsterker uansett. Om du så hadde satt inn en subwoofer på 5000 watt hadde det knapt hjulpet noe hvis spilleren ikke klarer å gi ut 20 watt engang. Og det som gir god trøkk er bra samspill mellom mellomtone og bass. Ikke kun subbass.

Lenke til kommentar

Da trenger du nok forsterker uansett. Om du så hadde satt inn en subwoofer på 5000 watt hadde det knapt hjulpet noe hvis spilleren ikke klarer å gi ut 20 watt engang. Og det som gir god trøkk er bra samspill mellom mellomtone og bass. Ikke kun subbass.

Kanskje forsterker festet under hattehylle + noe høyttalere i hattehyllen er veien å gå da?

Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort var å først se hva som går inn fran i dørene. Hvis det er plass til noen store 6,5" der ville jeg gått for et par 6,5" basser og separat diskant m/delefilter. Det er foran du sitter og med hodet vendt forover. Da er det en fordel å ha lyden der og ikke langt bak i bilen.

Det finnes garantert bedre men et eksempel: http://ljudia.no/bilstereo-s82121/hyttalere-s82122/bass-s965041/6-10-tomme-c965038/jbl-6mb17a-p1050264/

Eller noe ala post-18544-0-41257100-1404511997.jpg. Ja, det er en 6,5". Har to selv. :p

Pluss separat forsterker på alt sammen selvfølgelig.

* Med forbehold om at jeg ikke aner hva slags bil det er snakk om.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hei!

Har elendig lyd i bilen, men er litt for gammel for 2000W kasse i bagasjerommet.

Lurte litt på når denne aldersgrensen passeres?

Jeg er over 50 og har selvsagt en 2x12" kasse i bagasjerommet. Men er litt engstelig nå... hehe

• Liker 1
Lenke til kommentar

Næh, god lyd trumfer bagasjeplass any day :)

Løsningen kan være å ha en uttagbar basskasse/rør med hurtigkontakter på strøm og signal.

Kan fungere det, en stor kasse er uaktuelt da jeg kjører til og fra studieplass og hjem et par ganger i året med full bil.

Lenke til kommentar

Næh, god lyd trumfer bagasjeplass any day :)

Løsningen kan være å ha en uttagbar basskasse/rør med hurtigkontakter på strøm og signal.

Selvsagt, jeg har som nevnt hurtigkontakter - og har montert på bærehåndtak på subkassen. Tar vel 30 sekunder å plukke den ut - og putte den på plass igjen. Har også en switch som slår av subforsterkeren når den ikke brukes - så det ikke blir kortslutning på kablene som da ligger løse.

Student og for gammel for subkasse i bil? Er vel de som begynner å studere i moden alder også :)

På plass:

IMG_8487web.jpg

Borte:

IMG_8505web.jpg

Bærehåndtak:

IMG_8460web.jpg

Hurtigkobling:

IMG_8459web.jpg

Bryter:

IMG_8514web.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...