Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermdriver svarer ikke (nvlddmkm)

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden hatt veldig mye problemer med at pc'en fryser når jeg spiller. Som oftest kan jeg alt tabbe ut og inn igjen så er problemet løst, men problemet gjenntar seg ofte.

Det virker så tilfedlig når det skjer og enkelte dager kan det skje med få sekunders mellomrom i samme spill, andre dager 1-2 ganger maks. Bildet og lyd henger og enkelte ganger blir skjermen helt svar og jeg mister alt av lyd. Kan gjerne få tilbake bildet etter et par minutter, men jeg restarter som oftest.

Har tatt en titt i event viewer og der står det følgende:

Level: Warning, Source: Display 
Event ID: 4101 
Task Category: None

General tab: Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered.

Details tab: -System

-Provider

[ Name]Display

-EventID4101

[ Qualifiers]0

Level3

Task0

Keywords0x80000000000000

-TimeCreated

[ SystemTime]2014-07-02T06:49:37.000000000Z

EventRecordID9571

ChannelSystem

ComputerKristoffer-PC

Security-EventData

nvlddmkm

Man skulle tro at driver eller skjermkort er problemet her, men så vidt jeg kan se etter flere google søk så er jeg ikke alene om problemet. Svarene som blir gitt er som oftest at det kan være masse forskjellig som forårsaker problmet.

• Har kjørt memtest x86 og windows 7 memory test. Ingen feil ble funnet.
  • Installert flere forskjellige drivere. Både gamle og relativt nye uten noe hell.
  • Formatert et par ganger, men problemet er fortsatt til stede.
  • Temperatur på skjermkort og prosessor overstiger sjelden 45 grader.
  • Power option er satt til High performance med PCI Express/Link state power management OFF. Problemet er tilstede når den står på og av. Dette var et tips jeg kom over på ownedcore via google.
  • Nvidia Control Panel/3D settings: Single display performance mode. Har også forsøkt med multi som er standard. Power management mode: Prefer maximum performance. Samme problem med adaptive.

Kan ikke huske å oppleve problemet før jeg monterte vannkjøling. Mulig jeg har klart å gjøre skjermkortet delevis defekt? Tviler egentlig på det da jeg var forsiktig og ikke tok på kretskortet. Daglig holder jeg på med kretskort av forskjellige typer uten å møte på noen problemer, synes det er rart at jeg skal ha klart å ødelegge skjermkortet på noen måte. Hvis jeg ikke har vært veldig uheldig da.

Når jeg tenker meg om startet problemet etter at jeg satt inn 8GB ekstra med ram av samme type, men memtest kjører flere ganger uten feil og jeg har forsøkt å ta brikkene ut igjen.

Oppsett:

MSI Z87-G55

i5 4670K

Corsair Vengeance 1600 CL9

EVGA SC gtx 680

OCZ Agility 3 SSD

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre utenom å kjøpe nye komponenter for å teste, blir fort dyrt.

Endret av Sadfez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Skal få sjekket det ut.

Husker jeg hadde problem med å få satt inn en av skruene på bakplata, kan det gjøre at mosfets blir for varm? Plata er jo ikke koblet til noe av kjølingen og den er vel ikke egentlig nødvendig, eller tar jeg feil nå?

Edit: Skal ærlig innrømme at jeg har kjørt viftene litt vel lavt. Prøver å justere de opp litt.

Endret av Sadfez
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så trenger også andre komponenter på skjermkortet kjøling, dette nettopp for å unngå at komponenter som regulerer feks stabiliteten i spenningene til GPU slutter å fungere som de skal.

Den bakplaten er der for å sørge for at kjøleren til gpu kommer ordentlig i kontakt med denne , nå vet jeg ikke helt layouten på dette skjermkortet , men det er ikke uvanlig at man må modifisere litt kjøleløsningen når man monterer noe annet enn det som kommer fra fabrikk.

Uansett ta en titt på den originale kjøleren og sørg for at de samme områdene som denne kjøler + litt ekstra , blir kjølt tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Bakplate er det hvertfall ikke på kortet originalt. Skal få tatt en titt på kjøleren etterhvert.

Edit: Mener å huske at blokka hadde akkurat samme kontaktflater som original kjøleren.

Endret av Sadfez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...