Gjakmarrja Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 Hei, Jeg lurer på om dette kravet om at man må bo 6 måneder i utlandet for å få overført sertifikatet er i strid med noe Eu greier? Jeg trodde EØS-avtalen sikret omtrent fri flyt av varer og tjenester. Er det mulig å klage Norge inn for en Eu-instans? Norge er altfor dyrt. Det sier seg selv at det har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre når man automatisk blir god nok ved å bo 6 måneder eller mer i et EU-land. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 Nøyaktig hvilken norsk regel er det du tenker på? Så vidt jeg kan se har man en ubetinget rett til å benytte sitt førerkort fra et EØS-land så lenge det er gyldig (men ikke lengre enn et tilsvarende norsk førerkort ville vært gyldig). Det bør holde for å tilfredsstille EØS-avtalens frihetskrav. Så gjelder også noen regler om innbytte slik at du får et norsk førerkort på grunnlag av et EØS-førerkort, men for det første er dette ganske nøye regulert i et eget direktiv som jeg antar reglene er i tråd med, for det andre kan jeg ikke se at vilkår for slik innbytte skal være i strid med noen av EUS friheter. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 4. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2014 Trenger man ikke å få et norsk førerkort altså? Man kan bare eventuelt fornye det man tok i utlandet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 Ja, jf. forskrift om førerkort § 9-2. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 Kravet om seks måneders opphold (tilstrekkelig tilknytning til landet) i førerkortforskriften § 9-4 gjelder tredjeland. Den gjelder ikke for EØS-land. For EØS-land gjelder førerkortforskriften § 9-2, som ikke stiller noe slikt krav. Noe som er litt leit. 2 Lenke til kommentar
Garden snake Skrevet 5. juli 2014 Del Skrevet 5. juli 2014 Her I Spania kan jeg ikke kjoere en spanskregistrert bil med norsk foererkort. Da må jeg foerst registrere det hos 'Biltilsynet' i Dpania --med mindre det er leiebil. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 5. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2014 Kravet om seks måneders opphold (tilstrekkelig tilknytning til landet) i førerkortforskriften § 9-4 gjelder tredjeland. Den gjelder ikke for EØS-land. For EØS-land gjelder førerkortforskriften § 9-2, som ikke stiller noe slikt krav. Noe som er litt leit. Vil det si at jeg kan ta lappen på motorsykkel i Sverige eller Polen også bare bruke det beviset jeg får, i Norge så lenge det er gyldig? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2014 Del Skrevet 5. juli 2014 Ja. Men du må også fylle norske alderskrav for klassen du ønsker å føre, det vil si 24 år for klasse A (etappeerverv forutsetter at to års kjøreopplæring og etappeførerrett er oppnådd under oppholdet i utlandet), 18 år for klasse A2, og 16 år for klasse A1. 1 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 6. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2014 Ja. Men du må også fylle norske alderskrav for klassen du ønsker å føre, det vil si 24 år for klasse A (etappeerverv forutsetter at to års kjøreopplæring og etappeførerrett er oppnådd under oppholdet i utlandet), 18 år for klasse A2, og 16 år for klasse A1. Fantastisk. Jeg fyller 27, det skal gå fint. Takk for informasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå