Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lappen i utlandet; 6 måneder kravet, er ikke det i strid med EU?

Gjakmarrja

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om dette kravet om at man må bo 6 måneder i utlandet for å få overført sertifikatet er i strid med noe Eu greier? Jeg trodde EØS-avtalen sikret omtrent fri flyt av varer og tjenester. Er det mulig å klage Norge inn for en Eu-instans? Norge er altfor dyrt. Det sier seg selv at det har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre når man automatisk blir god nok ved å bo 6 måneder eller mer i et EU-land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøyaktig hvilken norsk regel er det du tenker på? Så vidt jeg kan se har man en ubetinget rett til å benytte sitt førerkort fra et EØS-land så lenge det er gyldig (men ikke lengre enn et tilsvarende norsk førerkort ville vært gyldig). Det bør holde for å tilfredsstille EØS-avtalens frihetskrav.

Så gjelder også noen regler om innbytte slik at du får et norsk førerkort på grunnlag av et EØS-førerkort, men for det første er dette ganske nøye regulert i et eget direktiv som jeg antar reglene er i tråd med, for det andre kan jeg ikke se at vilkår for slik innbytte skal være i strid med noen av EUS friheter.

Lenke til kommentar

Kravet om seks måneders opphold (tilstrekkelig tilknytning til landet) i førerkortforskriften § 9-4 gjelder tredjeland. Den gjelder ikke for EØS-land. For EØS-land gjelder førerkortforskriften § 9-2, som ikke stiller noe slikt krav.

Noe som er litt leit.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kravet om seks måneders opphold (tilstrekkelig tilknytning til landet) i førerkortforskriften § 9-4 gjelder tredjeland. Den gjelder ikke for EØS-land. For EØS-land gjelder førerkortforskriften § 9-2, som ikke stiller noe slikt krav.

Noe som er litt leit.

Vil det si at jeg kan ta lappen på motorsykkel i Sverige eller Polen også bare bruke det beviset jeg får, i Norge så lenge det er gyldig?

Lenke til kommentar

Ja. Men du må også fylle norske alderskrav for klassen du ønsker å føre, det vil si 24 år for klasse A (etappeerverv forutsetter at to års kjøreopplæring og etappeførerrett er oppnådd under oppholdet i utlandet), 18 år for klasse A2, og 16 år for klasse A1.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Men du må også fylle norske alderskrav for klassen du ønsker å føre, det vil si 24 år for klasse A (etappeerverv forutsetter at to års kjøreopplæring og etappeførerrett er oppnådd under oppholdet i utlandet), 18 år for klasse A2, og 16 år for klasse A1.

Fantastisk. Jeg fyller 27, det skal gå fint. Takk for informasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...