Gå til innhold

Norge som fødernasjon

Gjest Slettet-7WVSGN

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7WVSGN
Norge kan bli en føderasjon....

Norge er kjent for sitt monarki, og folk flest har et stort ønske å beholde monarkiet. Det kan de, hvis vi ser på Australia som har Storbritannias dronning Elisabeth så fungerer det utmerket godt. I Norge så må hver enkelt kommune spørre staten om lov for å gjøre den minste ting, som for eksempel:

• Kommunen ønsker å etablere nye boligområder.
  • Bygge nye veier.
  • Bestemme lover.
Jeg har veldig lyst på et føderativt Norge, alt trenger nødvendigvis ikke være sentralisert, men at vi har styreformen.

Endret av Slettet-7WVSGN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7WVSGN

Kult sånn som vi har det, da... konger & knekter. Det er bare knekter som vil ha føderasjon.

Din knekt!

Haha, du er morsom :p Jeg har et ønske om at Norge skal bli en føderalt land slik som australia f.eks :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

eh, mener du føderasjon?

Jepp, det var det jeg mente. Kan hende jeg får skrive feil og ikke ser det før noen andre kommenterer slik som folk flest ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville likt at lovene kunne være ulike fra sted til sted. Burka påbudt noen steder og forbudt andre steder. Totalforbud mot agurker noen steder og påbudt med minst 1 gram navlelo ved høytidelige anledninger andre steder.

Men er det ikke mulig å beholde enhetsstaten samtidig som kommunene får mer makt? Eller er vi per definisjon over i føderasjon dersom kommuner kan lage lover? Jeg kan ikke statsvitenskap, dessverre.

Lenke til kommentar

Norge kan bli en føderasjon....
Norge er kjent for sitt monarki, og folk flest har et stort ønske å beholde monarkiet. Det kan de, hvis vi ser på Australia som har Storbritannias dronning Elisabeth så fungerer det utmerket godt. I Norge så må hver enkelt kommune spørre staten om lov for å gjøre den minste ting, som for eksempel:
  • Kommunen ønsker å etablere nye boligområder.
  • Bygge nye veier.
  • Bestemme lover.
Jeg har veldig lyst på et føderativt Norge, alt trenger nødvendigvis ikke være sentralisert, men at vi har styreformen.

Før du ber om noe sånt og starter en tråd om dette så vil jeg foreslå at du setter deg inn i maktfordelingen mellom staten, kommunene og fylke i Norge.

Ingen av de argumentene du fremsetter her er reelle - fakta er at kommuner og fylker har forskjellige lover rundt om i landet - de også har så mye bestemmelsesrett at de ofte setter kjepper i hjulene for statlige prosjekter som veibygging.

Selv skatte regler og skattenivå er forskjellig fra kommune til kommune.

I tillegg består Stortinget faktisk av folk fra hele landet som kan fremme sin lokale sak, det er ikke bare bergensere på stortinget..... :wee:

Føderasjon er bare praktisk i større land, mest av administrative grunner.

Informer deg selv om hvordan Norge faktisk er administrert så slipper du å starte slike tulletråder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste kommuner har vel ikke økonomi til å bygge veier sånn uten videre, selv om de fikk beholde mer av skatteinntektene selv. Husbygging er kanskje mer realistisk, hvorfor de skal være nødt til å få lov av andre er underlig... med unntak for åpenbare ting som kulturminner o.l.

Lenke til kommentar

fakta er at kommuner og fylker har forskjellige lover rundt om i landet - de også har så mye bestemmelsesrett at de ofte setter kjepper i hjulene for statlige prosjekter som veibygging.

Selv skatte regler og skattenivå er forskjellig fra kommune til kommune.

Det som mangler er at kommunene får mer av skatteinntektene. Bare 14 % av skatteinntektene går til fylke/kommuner. Økonomien begrenser den reelle selvbestemmelse.

Lenke til kommentar

Det kunne blitt veldig interessant om fylker hadde ulik styreform og økonomisk politikk, men innenfor en ramme satt av staten Norge. For eksempel kunne Finnmark hatt liberalisme, kommunisme i Nordland, andre kunne hatt en former for anarkisme, direktedemokrati, sosialdemokrati, konservatisme, kristenfundamentalisme, ... Et eksperiment for å se virkningen.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Det forutsetter jo at du har store nok regioner til at de faktisk har både økonomiske, industrielle, og menneskelige ressurser til å ha en form for selvstyre. Norge har så få mennesker at vi neppe engang ville funnet folk med egenskapene som skal til for å styre regionene. Det er jo bare å se hvordan kommuner går på trynet med idiotinvesteringer gang etter gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som mangler er at kommunene får mer av skatteinntektene. Bare 14 % av skatteinntektene går til fylke/kommuner. Økonomien begrenser den reelle selvbestemmelse.

Hvor mye av skatteinntektene fra Statoil bør Stavanger få beholde selv?

Nå spørs det vel om kontinentalsokkelen tilhører Stavanger kommune, det er vel et definisjonsspørsmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå spørs det vel om kontinentalsokkelen tilhører Stavanger kommune, det er vel et definisjonsspørsmål.

Helt klart. Samtidig er det utvilsomt at Statoils hovedkontor ligger i Stavanger.

Mitt poeng (som jeg ikke gadd å artikulere) er at man helt fra starten av begynner med en kamp om inntektene. Asker og Bærum vil utvilsomt like at inntektsskatt i stor grad forblir i kommunene, mens mange distriktskommuner vil kreve inntekter fra naturressurser. Dragkampen om fordelingsnøkkelen vil være helt avgjørende.

Økt lokalt selvstyre har selvsagt en hel haug av andre problemer. Ser vi på dagens situasjon virker heller ikke nordmenn særlig lystne på lokaldemokrati i annet enn festtaler. For med en gang VG kan påpeke forskjeller mellom landsdelene så må rikspolitikerne svare selv for områder som kommunene har ansvar for.

Vi ser jo at selv noe så uskyldig som snøscooterkjøring er kontroversielt å la kommuner bestemme selv. Hva ønsker vi egentlig at kommuner/fylker skal bestemme? Skal Hedmark kunne åpne for retten til å bære våpen og Telemark legalisere kokain?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal Norges samlede skatteinntekter fordeles på annen måte enn i dag, med unntak av den prosentvise fordelingen mellom stat og kommuner? Fordelingen stat og fylke/kommuner er i dag henholdsvis 86 og 14 %. Hva med å snu denne? Det er jo helt naturlig når statens oppgaver også overføres til fylke/kommunene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...