Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Scooter stopper i motbakke


Anbefalte innlegg

Tja, men tanken kan være full som bare det, men motoren allikevel ikke få nok olje. Derfor jeg ville ha prøvd å ha oljeblandet bensin rett på tanken. Kan jo være at oljepumpa er sliten, tett slange osv. Separat oljetank er ett kjent problem på 2takts motorer. Å blande litt olje i bensinen er en lettvin måte å utelukke ett problem på. Uten nok olje i bensinen vil stempelringene i motoren ikke tette skikkelig og motoren går varm. Da vil den fort begynne å dra dårlig og etter hvert skjære seg. De pleier også å gå igjen når de får hvilt / kjølt seg litt om det er for lite olje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det var olja så burde den ikke plutselig gå helt bra igjen mens han kjører. Da skulle den stoppet totalt.

 

Jeg ville tippa noe eletrisk eller noe knot med clutch som henger seg opp. Vanskelig å si når en ikke ser eller opplever det selv.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg, den 26 Okt 2014 - 17:54, sa:

Hvis det var olja så burde den ikke plutselig gå helt bra igjen mens han kjører. Da skulle den stoppet totalt.

 

Jeg ville tippa noe eletrisk eller noe knot med clutch som henger seg opp. Vanskelig å si når en ikke ser eller opplever det selv.

Jo, normalt sett ville jeg ha vært enig med sedsberg. Men siden mopeden har vert på verksted til sjekk så heller jeg til dårlig / defekt olje pumpe eventuelt en noe tett tilførsels slange. Det første man sjekker på en 2takt som ikke går er om den har gnist. Min gikk som den skulle hver gang den fikk nok olje eller når den hadde fått hvilt / kjølt seg litt. Så det er ett problem som kan komme og gå. Men er jo ikke godt å si når jeg hverken har prøvd den eller hørt på lyden av motoren.

 

Men må også si jeg er svært forundret over ett verksted som bytter ut en masse deler uten å få den til å gå som den skal. Hadde det vert min moped så tror jeg at jeg hadde nektet å betale for den type "reperasjon" i tillegg til at de i etterkant innrømmer at de ikke har kunnskap nok.

Lenke til kommentar

I følge naboen, er det girene, i følge verkstedet er det det elektriske. Var en svært sur regning å betale. Om jeg skal ha den inn på et verksted som har kompetanse med det, må jeg finne en måte å få fraktet den inn dit (rundt en times kjøretur unna her hvor jeg bor), og jeg har verken lappen eller en egnet henger, så det kan jo bli interessant. Ikke at jeg har penger til noe sånt heller, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Mobil + gaffa = løsning :dremel:

 

Poenget mitt var vel at det er veldig mye lettere å feilsøke og høre / se etter feil i en video :)

 

Edit:

 

Det står ingenting om sylinder bytte eller noe sjekk av den, vet du om verkstedet sjekket eller gjorde noe der?

Etter 11 år ville jeg jo sagt både stempel og stempelring(er) burde byttes.

Endret av Marinius
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke avblåse problemet, men når en scooter er 11 år så er det vel så greit å bare skrote den og kjøpe en litt nyere. Jeg har forståelse at du har byttet mange deler og investert penger i reparasjoner, men det er en gambler's fallacy å hive mer penger inn i scooteren når det ikke fungerte før. Vi snakker toppen 6000-7000kr for en ny-brukt scooter som er halvparten av alderen til din, noe som er farlig nærme det norsk arbeidskraft koster for et par timer på verksted. Stripper du av de delene du byttet og selger dem igjen så har du ikke mye igjen før du går i 0,-

 

Hadde jeg hatt et godt svar, eller noen andre her har gode svar så er det verdt et forsøk. Men jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg hiver den inn på verksted igjen, eller kjøper en dyr del.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Men det er min førstefødte! Kan jo ikke bare skrote henne heller. Ville vært som å kaste ens første barn i søpla eller noe i den duren.

 

Ikke er det noe særlig med fristende scootere på bruktmarkedet i nærområdet heller. For det meste Honda, og billig kinaræl som faller fra hverandre når man ser på dem. Og en og annen ihjelkjørt, blodtrimma Speedfight II og Aerox. Det som hadde vært mest stas, hadde vært en Vespa som var vannavkjølt i stedet for luftavkjølt, men det finnes vel ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ser den. Men om barnet ditt begynner å bli 80 i scooter-år og er infisert av Spanskesyken så er det vel så greit å si farvel fremfor å la liket råtne i armene dine. (Yey! Elendige analogier!)

 

Aprillia SR 50 er jo ganske snasne scootere. Leter du lenge nok så finner du et godt tilbud på en som ikke har vært eid av hormonproppa ungdommer.

 

Denne hadde jo f.eks vært verdt et forsøk, skal være i nærheten av Trondheim: http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=52079959

 

Jeg vet ikke budsjettet ditt, men om du skal ned i budsjett så vil jeg anbefale å finne deg en eldre scooter fremfor en som har blitt brukt mer. Jeg har heller ikke så mye peiling på scootere og forventet levetid, 17.500km er muligens i det høyeste laget (?), men denne så fin ut og skal ikke være trimmet: http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=52970684

Lenke til kommentar

17500 km er muligens litt høyt, ja. Jeg trodde jeg hadde kjørt langt med 8470 km ila. 12 år. Men Aprilia er greie nok, de.

 

Får se til våren om jeg har noe budsjett, eller plan for å kjøpe en ny. Jeg burde teknisk sett kjøre opp til bil og kjøpe meg en bil fremfor en ny scooter, men det får så være.

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri betalt verkstedet når de ikke klarer å fikse feilen.

 

Mc-Deler As er importør av TGB som igjen kun bruker Katana AC på alle modeller, så de har nok av deler om du skulle vurdere å bytte selv eller få noen til å bytte.

 

Ellers må jeg si meg enig med resten her, jeg ville heller investert i en ny brukt skuter.

Sålenge du velger en med Piaggio motor og gjør litt vedlikehold opp igjennom årene, så kommer nok den også til å holde ihvertfall 11 nye år. :)

 

17500 km er relativt langt, men det igjen avhenger av eier og vedlikehold som er gjort. Er det en eldre kar, så er det større sjanse for at den er tatt bedre vare på enn hos en 16åring.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Beklager for og dra opp gammel trå men står ingen ting om at du har fikset problemet dit.

Første jeg ville gjort er og sett om vektene dine er slitt, altså de som bestemmer når det skal gires. ligger inna for variator reima i en liten rund boks som du ta fra vær andre. er de slitt ville jeg byttet disse og helst med samme vekt ettersom det virker som de er originale. og kan jo kanskje bytte reim.

andre jeg ville gjort er tømt tanken blåst og rensa den og i tillegg tatt av forgasseren og rensa den og, samme med luftfiletrer. også prøvd og stilt inn forgasseren på nytt.

tredje jeg ville gjort er og prøvd og stille inn tenning systemet på nytt.

fjerde jeg ville gjort vist du forsatt har problemer er og prøve og bytte sylinder,stempel, stempel ringer og topp og coil.

og vist den da ikke funker etter dette er det nesten ikke håp igjen for den tror jeg.

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg tviler på at jeg får gjort noe av dette selv, da jeg har ti tommeltotter når det kommer til slike ting, men om jeg skulle finne noen som kan å mekke moped og som vil hjelpe meg (det være seg svart eller hvitt), så skal jeg medbringe tipsene.

Sist jeg prøvde den, stoppa den i en svært slakk motbakke, så jeg har vært fotgjenger i noen måneder nå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjører scooter selv, og har hatt samme problemet.

Det er som regel variatoren eller clutchen som det er noe feil med, når den oppfører seg sånn, og det kan komme av at du kanskje har kjørt den langt, så den har blitt varm, eller at den bare er godt brukt. Hvis du ringer verkstedet og spørr om de bytta variatorvekter når de byttet variatoren, eller om de har noe dokumentasjon på at de har satt inn riktige variatorvekter? For når scooteren er godt brukt, så blir de dårligere og dårligere, og de er som dreva (tannhjulet) på en moped eller alt annet med tannhjul. Som en tråsykkel, men du har en fast vekt, så om du har i lett gir på en tråsykkel, så vil du bruke det største tannhjulet for å tråkke lettest, men da vil du ikke få sykkel i no særlig høy fart. Mens hvis du tråkker på det minste tannhjulet, så vil det bli veldig tungt å tråkke, men da vil du også få sykkelen i mye høyere fart, men da vil du selvfølgelig ikke få deg opp de store bakkene.

Nå blir det mye vås her, men det jeg mener er at for at scooteren skal gå ordentlig så må du ha de riktige vektene for at den skal funke optimalt.

 

Nå vet jeg ikke om du har fått fiksa det da, men håper det var til hjelp, og at du sitter igjen med litt med kunnskap :)

 

Gutt 17

Lenke til kommentar

Min hadde slitt ett spor i "bolten" som de 2 skivene som reima ligger i på bakhjulet, skal gå ut og inn, hang seg opp og ville ikke alltid over dette sporet

Det kunne arte seg at den ikke gikk i fri og kveltes når den stod stille, og stoppe i oppforbakke, jeg fikk pusset bort noe av dette sporet , men før vinteren nå fikk den samme symptomer igjen, det må nok byttes.

Kalles dette variator?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...