Gå til innhold

Ønsker hjelp til å bytte ut standardlinse til EOS400D

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som kan gi noen gode tips til en bedre "Standard" linse til EOS400D? Den er utstyrt med 18-55mm linse som standard. Linsen er ikke imponerende i det hele tatt, men det er kanskje ikke annet å vente når denne sikkert ville hatt en utsalgspris på noen få hundrelapper.

Har altså lyst på en linse (kvalitetslinse) som gir bedre bilder, kan gjerne være mer vidvinkel (om det ikke er best og kjøpe en separat linse til det bruket også), kan gjerne være 15-85mm f.eks. også. Den bør kunne brukes på andre kamera (bedre kamera) da det jeg har kanskje blir skiftet ut om ikke så lenge. Regner med dette går om en annen så lenge det er digitalt?

Har også en 70-200mm linse fra den dyrere serien til Canon. Denne hadde vel en ordinær pris på rundt 6-7000, men det vises godt på bildene i forhold til den andre standardlinsen. Kamerahuset er billig ja, men greit nok, så lenge objektivet er bra er min konklusjon...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EF-S 15-85 IS er en fin oppgradering. Skarp, og med god rekkevidde.

Kikk også på Tamron 17-50/2,8 uten VC og Sigma 17-70/2,8-4, hvis du vil ha noe litt mer lyssterkt.

Hvis det er EF-S 18-55 uten IS du har, så er den ikke så god, mens den med IS er helt kurant optisk.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Canon 400D er ikke så kresen på optikk men når du oppgraderer en gang til et kamera med dobbel så mye piksel eller mer vil du fort se at et dårlig objektiv vil gi softe bilder så du burde ha det litt i tankene også.

18-55 er kommet i tre versjoner uten IS "stabilisering" og tre utgaver med IS, det er kun siste utgave m/IS som oppleves som relativ god, men dette objektivet kom på markedet i 2012. Det finnes også en 18-55 IS STM som også er bra, den er også relativ ny.

Hva du skal velge ?, Trondster har nevnt de mest kurante som gir meget bra bildekvalitet, selv har jeg 15-85 IS, et objektiv som leverer gode bilder.

Du kan også sjekke foto.no og finn.no etter brukt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Er det noen som kan gi noen gode tips til en bedre "Standard" linse til EOS400D? Den er utstyrt med 18-55mm linse som standard. Linsen er ikke imponerende i det hele tatt, men det er kanskje ikke annet å vente når denne sikkert ville hatt en utsalgspris på noen få hundrelapper.

Har altså lyst på en linse (kvalitetslinse) som gir bedre bilder, kan gjerne være mer vidvinkel (om det ikke er best og kjøpe en separat linse til det bruket også), kan gjerne være 15-85mm f.eks. også. Den bør kunne brukes på andre kamera (bedre kamera) da det jeg har kanskje blir skiftet ut om ikke så lenge. Regner med dette går om en annen så lenge det er digitalt?

Har også en 70-200mm linse fra den dyrere serien til Canon. Denne hadde vel en ordinær pris på rundt 6-7000, men det vises godt på bildene i forhold til den andre standardlinsen. Kamerahuset er billig ja, men greit nok, så lenge objektivet er bra er min konklusjon...

Skal du holde budsjettet nede kan du jo bare få tak i en lite brukt 18-55mm med IS, det burde være mulig å få kjøpt for rundt 400kr tror jeg.

Lenke til kommentar

Hei!

Et alternativ kan jo være fastoptikk. Noe omkring 30mm kan være et godt alternativ, ellers liker jeg personlig veldig godt 50mm på crop-sensor, men der er det mange som er uenige har jeg skjønt.

Henning

Lenke til kommentar

Hei!

Hva legger du i bedre "linse" da?

• Bedre optisk?
  • Bedre lysstyrke?
  • Rent vidvinkel objektiv i tillegg til bedre std. objektiv?
  • Hvilket budsjett har du?

Når du også skriver at du på sikt skal bytte ut ditt kamera, så må du da også tenke på hvilket kamera du skal velge her. Med det så mener jeg at om du velger et kamera fra 5D serien, 6D eller 1D serien, så vil ingen objektiver som er tilpasset kameraer med fysisk mindre bildebrikke som ditt kamera har dag passe.

Det er kanskje noe du bør avgjøre først, slik at objektivet du velger også passer på ditt neste kamerahus.

Velger du et av de kamerahusene i de seriene jeg nevnte her, så vil du også få helt andre bildevinkler å forholde deg til. Da vil du få mer vidvinkel på den samme brennvidden enn hva du er vant til, dette pga av den fysisk mindre bildebrikken ditt kamera har, gir en viss "tele-effekt" (også kalt crop-faktor og beskjæringsfaktor).

Ellers så synes jeg du har fått mange gode konkrete forslag til andre objektiver, så det er det jo ingen vits å gjenta på nytt. Men de er alle beregnet på kamera med den samme str. på bildebrikken som du allerede har, og vil som sagt ikke passe på noen av de kameraene jeg nevnte.

Ikke alle er klar over dette, og derfor jeg nevner det er så at du ikke begår noen kostbare feilkjøp.

Lenke til kommentar

Har altså lyst på en linse (kvalitetslinse) som gir bedre bilder, kan gjerne være mer vidvinkel (om det ikke er best og kjøpe en separat linse til det bruket også), kan gjerne være 15-85mm f.eks. også.

Enig med Fotonisse at de fleste opplagte alternativene allerede er foreslått, men ønsker du kombinasjonen litt bedre kvalitet på alle områder og bedre vidvinkel er Canon 15-85 det mest aktuelle alternativet. Det er såpass forskjell på 18mm og 15mm at det er godt mulig du vil være fornøyd med den ekstra vidvinkelen 15-85 gir. 15-85 gir også litt overlapp med 70-200, noe jeg synes er ganske praktisk og reduserer behovet for å bytte linse en del i forhold til å ha en glippe i fokusområdet som du har med 18-55 eller 18-50 F2.8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...