Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei

bor i en leilighet som har mugg i luften, har blitt i dårlig form pga det, men spørsmålet er

jeg holder på å flytte ut, og lurer på om muggsoppen har potensiale for å bli med. Det er trangt på leiemarkedet, så har kjøpt meg en bobil jeg skal campe i i et år (er alene, og den vil bli betalt ned på litt over et år), og er redd for at muggsoppen skal bli med inn i bilen, som muligens blir mer fuktig til tider enn en leilighet.

Klær og slikt vaskes jo selvfølgelig, men jeg tenker på andre ting, for eksempel bøker. Det er ingenting som tyder på at noen av eiendelene i leiligheten har merker av mugg, det er heller ikke tegn til mugg på vegger (på fremsiden riktignok). Bare tenker at siden det er i luften, så er det nok sikkert litt på alt også.

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok lurt å rengjøre grundig alt du flytter over fra leilighet til bobil. Gjenstander som er vanskelig å rengjøre, f.eks bøker, kan du kanskje sette i "karantene" en periode før du flytter de inn i bobilen. Disse bør kanskje settes i et miljø der muggsoppen ikke trives, f.eks utendørs i solsteiken.

Ellers er jo fordelen med en bobil at det er enkelt å åpne opp og lufte godt ut med solid gjennomtrekk.

Lenke til kommentar

TS. Jeg er ikke lege, men bygningsmann med en del erfaring med muggsopp. Tror ikke du skal være bekymert for "sporene" av muggsopp, når du flytter ut av boligen. Jeg hadde ikke giddet å gjort noen som helst, etter utflytting. Men er du overforsiktig, så kan du riste klærne :) og tørke oversiden av bøker, o.l. Og det som vaskes, er fritt for sporer.

Lenke til kommentar

Ja, du tar med en del muggsopp i klær, bøker, osv, men disse overlever ikke i en vanlig bolig med normalt fuktnivå.

Muggsoppen trives i fuktige omgivelser og sprer seg kun i de. Det som evt. har satt seg på eiendeler osv er lite å bekymre seg over så lenge det ikke lukter av de eller åpenbart er infisert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...