AnonymDiskusjon Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Hei, jeg er ny her på forumet, men skulle så gjerne hatt hjelp eller fått råd om et problem som har dukket opp... Jeg er 50 prosent ufør, og har vært i Nav systemet lenge fordi jeg har hatt behov for det. Har lenge prøvd å trene meg opp til å takle å stå i en jobb, og det har med årene gått bedre og bedre. Jeg ønsker å komme meg ut i jobb, men i en jobb jeg vil kunne trives med. Og her er greia: Jeg har fått tilbud om en flott jobb, men som ulønnet lærling en liten periode først, for så å etter lærlingtiden kunne jobbe der 100%. Jeg blir nødt å flytte for å kunne være lærling siden jeg per nå bor for langt unna. Har derfor funnet et rimelig sted å bo, men har ingen inntekt utover det jeg får i ufør, som er akkurat nok til å dekke husleien, men ikke depositum, livsopphold eller noe slikt. Jeg har vært i møte med Nav om det er mulig å få lærlinglønn via dem, noe de aller fleste jeg har hørt om som har ville vært lærling i det yrket jeg ønsker å være i, har fått støtte til. Jeg derimot, får visst ikke støtte fordi jeg er ufør. Jobben jeg har fått tilbud om er en 100 prosent stilling som jeg føler jeg ville klart fordi den er innenfor samme sjangeren som hobbyen min som jeg driver med hver dag ellers, og derfor ville vært mindre stressende for meg å jobbe der enn i en 100 prosent butikkjobb, for eksempel. Dette er en jobb jeg ønsker å ha, men med min uføreprosent virker det nesten umulig. Jeg trenger hjelp til den økonomiske biten for å ha nok til bolig og livsopphold. Jeg er ingen "naver" eller snylter eller hva annet man gjerne blir anklaget for når man er innunder nav, jeg har hatt god grunn til å behøve hjelp fra Nav i årene som har vært, og jeg er veldig takknemlig for all den hjelpen! Men jeg vil gjerne klare meg på egenhånd etterhvert, og et skritt i den retningen er denne jobben jeg har blitt tilbudt, men jeg trenger hjelp frem til jeg har fullført lærlingtiden og begynner å tjene penger selv. Fikk inntrykk av at dette derimot er svært vanskelig, og at jeg ikke har noen rettigheter eller rett på videre hjelp pga uføreprosenten. Ble heller anbefalt å registrere meg som arbeidssøker, men da må jeg jo takke ja til det første tilbudet som dukker opp, og det er ikke ønskelig eller etter min mening nødvendig når jeg allerede har fått den lærlingplassen og jobbtilbudet jeg nevnte. Vet noen hvordan jeg kunne løst dette? Og vet noen hvorfor jeg ikke kan få lærlinglønn eller hjelp til å komme meg ut i den jobben jeg ønsker å ha og har fått tilbud om når jeg er ufør? Hadde det utgjort noen forskjell om jeg ikke var ufør, og er det mulig å fjerne uføreprosenten sin? Vil så gjerne takke ja til lærlingplassen jeg har blitt tilbudt, slik at jeg kan jobbe opptil 100 prosent etterpå, men føler jeg møter litt motgang fra Nav - som jeg trodde at i utgangspunktet ville ha folk ut i jobb..? (har nesten inntrykk av at de som rett og slett ikke har lyst til å jobbe, kan få hjelp fra Nav nesten uansett, mens de som er i Nav systemet og faktisk ønsker å jobbe, ikke møter samme hjelpsomheten. Hva tenker dere rundt dette? ) Anonymous poster hash: ada32...699 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Du kan selvsagt bli frisk av din uførhet, og slik ikke lengre motta trygd. Det finnes ordninger som skal hjelpe de med nedsatt arbeidsevne ut i jobb. 'Arbeid med bistand' er én slik ordning; da betaler NAV helt eller delvis lønna di mens du får prøvd deg i jobb. Det høres underlig ut at du ikke skulle få hjelp, så om det blir utfallet bør du klage på det vedtaket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå