Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattematikk; 1t VS s1

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte bare på hvordan 1t er vs s1. Trivdes veldig godt med 1t og synes at det var relativt "lett". Er s1 lettere eller vanskeligere i forhold til 1t, i og med at jeg har hørt at det er mye repetisjon i s1.

Takk for svar :)

Endret av Shopaholic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjorde den fatale feilen å ikke tenke meg om da jeg skulle velge matte, så jeg valgte P1 og gikk over til S1 året etter. Det viser seg at faget egentlig ikke er så vanskelig, og selv de i klassen som hadde problemer i T1, klarte seg strålende i S1 pga. de har fått jobbet med veldig mye av stoffet tidligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du sier hvilket læreverk du følger kan jeg bla gjennom mine bøker og fortelle deg hvor mye overlapp det er :p

Åå, takk skal du ha! Min skole bruker Sinus-bøkene :)

Jeg glemte litt av denne tråden... jeg vil tro at overlappen her er ca 40% basert på den overlappen jeg ser mellom oppgavene i de to bøkene :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du sier hvilket læreverk du følger kan jeg bla gjennom mine bøker og fortelle deg hvor mye overlapp det er :p

Jeg glemte litt av denne tråden... jeg vil tro at overlappen her er ca 40% basert på den overlappen jeg ser mellom oppgavene i de to bøkene :)

Takk så meget. Kan jeg spørre om hva s1 vektlegger (hvis ikke det er så altfor tidskrevende :)). Vet nå da at s1 ikke har geomentri. :wee:

Lenke til kommentar

Hvis du syns 1T var enkel, så vil nok S1 være superenkel. Det er fordi 1T og S1 har nesten det samme pensumet, bortsett fra at matematikk som læres der anvendes mot samfunnsfag og økonomi. Det eneste nye stoffet du vil lære i S1 blir da optimering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk så meget. Kan jeg spørre om hva s1 vektlegger (hvis ikke det er så altfor tidskrevende :)). Vet nå da at s1 ikke har geomentri. :wee:

Jeg føler S1 generelt bare er 1T med et par andre emner. Det skrapes litt i overflaten av endel generelle temaer, og det meste er bent frem etter nesen. Mer formeltriksing og kalkulatorbruk enn avansert bevisføring og anvendelser, for å si det sånn. Lineær optimering/minimering er kanskje det vanskeligste her (eventuelle elever får gjerne arrestere meg om deres klasse slet mer med andre deler av pensum), resten vil jeg vurdere som grei skuring for en som ikke syns 1T var altfor vrient. Lite av dette som er spesifikt rettet mot samfunnsfagene, men mer som en forberedelse til S2 - i tillegg til litt generell matematisk allmennkunnskap.

Jeg aner ikke om dette egentlig er et svar på spørsmålet ditt. Ikke så mye jobb å bla gjennom bøkene, men ble bare opptatt med andre ting i dag :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du syns 1T var enkel, så vil nok S1 være superenkel. Det er fordi 1T og S1 har nesten det samme pensumet, bortsett fra at matematikk som læres der anvendes mot samfunnsfag og økonomi. Det eneste nye stoffet du vil lære i S1 blir da optimering.

Høres topp ut. Heldigvis er også optimering pensum i 1T, så da høres jo dette lovende ut. Takk :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg føler S1 generelt bare er 1T med et par andre emner. Det skrapes litt i overflaten av endel generelle temaer, og det meste er bent frem etter nesen. Mer formeltriksing og kalkulatorbruk enn avansert bevisføring og anvendelser, for å si det sånn. Lineær optimering/minimering er kanskje det vanskeligste her (eventuelle elever får gjerne arrestere meg om deres klasse slet mer med andre deler av pensum), resten vil jeg vurdere som grei skuring for en som ikke syns 1T var altfor vrient. Lite av dette som er spesifikt rettet mot samfunnsfagene, men mer som en forberedelse til S2 - i tillegg til litt generell matematisk allmennkunnskap.

Jeg aner ikke om dette egentlig er et svar på spørsmålet ditt. Ikke så mye jobb å bla gjennom bøkene, men ble bare opptatt med andre ting i dag :)

Neida tuuusen takk. Du besvarte spørsmålet utmerket. Veldig takknemlig for svarene altså. :w00t:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...