Gå til innhold

Er det lov å bruke luker til å kjøre forbi en bil som må vike?


cenenzo

Anbefalte innlegg

Hei jeg bare lurer på, på vanlige forskjørsvei! Når en skal svinge av mot venstre og må vike, og du er bak han, til høyre er det en luke som ligner på en slags busstopp, er det lovlig å bruke den "buss stoppen" til å kjøre forbi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel akkurat det denne ekstra plassen er til så vidt jeg vet :)

 

Da gjør jeg det på oppkjøringen imorgen om jeg skulle møte på det ! :D er ikke sikker på hva det heter! måtte bare være helt sikker! :D

Er vel akkurat det denne ekstra plassen er til så vidt jeg vet :)

 

Du vet ikke hvor langt unna jeg bør kjøre bak syklistene dersom jeg ikke kan kjøre forbi dem?

Lenke til kommentar

 

 

Er vel akkurat det denne ekstra plassen er til så vidt jeg vet :)

Da gjør jeg det på oppkjøringen imorgen om jeg skulle møte på det ! :D er ikke sikker på hva det heter! måtte bare være helt sikker! :D

Er vel akkurat det denne ekstra plassen er til så vidt jeg vet :)

Du vet ikke hvor langt unna jeg bør kjøre bak syklistene dersom jeg ikke kan kjøre forbi dem?

hold god avstand. Husk at en syklist har mye mindre bremselengde enn en bil på 1500kg :)
Lenke til kommentar

Det er normalt sett ikkje lov å kjøyre forbi på høgre side, men det er eit unntak når bilen foran heilt tydelig skal til venstre. Vanligvis ser du dette på både plassering og bruken av blinklys.

 

 

Når det gjeld avstand frå sykklister så skal du eigentlig ha så god avstand at du med margin kan stoppe i tide dersom sykklisten f.eks plutselig velter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hold god avstand. Husk at en syklist har mye mindre bremselengde enn en bil på 1500kg :)

 

 

Jeg har lett lenge etter dokumentasjon på dette om bremselengde trøsykkel vs bil, men har ikke funnet det.

 

Ut i fra egen erfaring og tall for retardasjon så vil sannsynligvis bilen stoppe kjappere enn sykkelen, spesielt i hastigheter over 30km/t.

 

Det jeg har funnet dokumentasjon for er at biler normalt har like lang stopplengde som motorsykler (både racing og cruisere). Bremselengde er ikke en funksjon av vekt, men av friksjon mellom dekk og asfalt. Eneste unntakene er hvis man kjører på feil dekk (sommerdekk på vinteren eller vinterdekk på sommeren), eller hvis kjøretøyet er overlastet i forhold til bremsekapasiteten.

 

En syklist kan velte eller tryne foran bilen. Holder man god nok avstand kan man gjøre en unnamanøver og slipper å kjøre over ham. Syklister tåler mindre enn en bil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Jeg er usikker på selve stoppelengden selv egentlig. En bil har mye mer kontakt med bakken enn en sykkel (=mer friksjon, right?)

 

Men vi kan hvertfall være skråsikre på at hvis syklisten tryner, da har du bedre sjangs til å stoppe før han hvis du holder god avstand.

 

Uansett så vil vel en spinkel sykkel være vanskelig å kontrollere ved bråbrems...

Lenke til kommentar

Er "luken til høyre" egentlig et sykkelfelt? Bilister har ikke lov å bruke sykkelfeltet verken for "lukeforbikjøringer", stopp for å slippe av eller ta på en passasjer eller parkering. Kjøring til/fra eiendommer er heller ikke tillatt, unntatt hvis dette er spesifikt tillatt på stedet med offentlige skilt.

 

Sykkelfelt er å regne som en type kjørefelt, bilister som må krysse et sykkelfelt for å kjøre inn eller ut fra en gårdsplass, bensinstasjon eller lignende har derfor vikeplikt for syklistene i sykkelfeltet, som om man skulle foreta et vanlig filskifte.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Er "luken til høyre" egentlig et sykkelfelt? Bilister har ikke lov å bruke sykkelfeltet verken for "lukeforbikjøringer", stopp for å slippe av eller ta på en passasjer eller parkering. Kjøring til/fra eiendommer er heller ikke tillatt, unntatt hvis dette er spesifikt tillatt på stedet med offentlige skilt.

 

Sykkelfelt er å regne som en type kjørefelt, bilister som må krysse et sykkelfelt for å kjøre inn eller ut fra en gårdsplass, bensinstasjon eller lignende har derfor vikeplikt for syklistene i sykkelfeltet, som om man skulle foreta et vanlig filskifte.

Forbikjørings"lomme". Ser ut som et laaangt busstopp. Brukes på sterkt trafikkerte veien med relativt høy fartsgrense

Lenke til kommentar

Hei jeg bare lurer på, på vanlige forskjørsvei! Når en skal svinge av mot venstre og må vike, og du er bak han, til høyre er det en luke som ligner på en slags busstopp, er det lovlig å bruke den "buss stoppen" til å kjøre forbi?

Ja. Trafikkreglene paragraf 12:

 

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

...

Så ikke bare er det lovlig, det er den eneste lovlige måten å kjøre forbi i den situasjonen.

 

Kan være greit å lese gjennom trafikkreglene før du kjører opp. De er ikke så mange paragrafene og forskriften er lettlest.

 

 

Du vet ikke hvor langt unna jeg bør kjøre bak syklistene dersom jeg ikke kan kjøre forbi dem?

3 sekunder er greit nok som hovedregel. Bremselengder er egentlig ikke så vesentlig i denne betraktningen, det er reaksjonstid du i hovedsak skaffer deg med avstand til forankjørende.

 

Jeg har lett lenge etter dokumentasjon på dette om bremselengde trøsykkel vs bil, men har ikke funnet det.

Det varierer mye. En velholdt sykkel bremser bra, men det er likevel vesentlig mer bremseevne i en stisykkel med feite dekk og skivebremser vs. en racersykkel.

Lenke til kommentar

Ja. Jeg er usikker på selve stoppelengden selv egentlig. En bil har mye mer kontakt med bakken enn en sykkel (=mer friksjon, right?)

Mer friksjon, men også mer masse*, og du får ikke mer friksjon enn hva gummiens kontakt med underlaget gir deg

 

Biler bremser nok gjerne noe hardere enn racersykler, men jeg er ikke så sikker på at det er noen vesentlig forskjell til terrengsykler. Ihvertfall om de har terrengdekk og ikke grusracerdekk. Fatbike kan jeg ikke forså annet enn at de må ha vesentlig mer bremseevne enn en bil. (Fatbikedekk har gjerne større kontaktflate enn bildekk, og ekvipasjen veier en 1/20 del eller derom)

 

*) Aksellerasjonen under brems er gitt med a=f/m, så jo mer masse jo mindre bremsing for samme kraft. (Men massen øker også friksjonen ved å øke kraften mot underlaget)

Lenke til kommentar

 

Ja. Jeg er usikker på selve stoppelengden selv egentlig. En bil har mye mer kontakt med bakken enn en sykkel (=mer friksjon, right?)

Mer friksjon, men også mer masse*, og du får ikke mer friksjon enn hva gummiens kontakt med underlaget gir deg

 

Biler bremser nok gjerne noe hardere enn racersykler, men jeg er ikke så sikker på at det er noen vesentlig forskjell til terrengsykler. Ihvertfall om de har terrengdekk og ikke grusracerdekk. Fatbike kan jeg ikke forså annet enn at de må ha vesentlig mer bremseevne enn en bil. (Fatbikedekk har gjerne større kontaktflate enn bildekk, og ekvipasjen veier en 1/20 del eller derom)

 

*) Aksellerasjonen under brems er gitt med a=f/m, så jo mer masse jo mindre bremsing for samme kraft. (Men massen øker også friksjonen ved å øke kraften mot underlaget)

 

 

Friksjonskraften mot underlaget er lineær med vekten av kjøretøyet, dermed har vekten ingenting å si for kalkulasjon av bremselengde (men vekten har mye å si for dimensjonering av bremsene hos bilfabrikantene).

 

Ser man på denne kalkulatoren av bremselengde så finner man ikke noen plass å legge inn kjøretøyets vekt:

http://toptona.com/bil/bremselengde.html

Lenke til kommentar

Friksjonskraften mot underlaget er lineær med vekten av kjøretøyet, dermed har vekten ingenting å si for kalkulasjon av bremselengde (men vekten har mye å si for dimensjonering av bremsene hos bilfabrikantene).

 

Ser man på denne kalkulatoren av bremselengde så finner man ikke noen plass å legge inn kjøretøyets vekt:

http://toptona.com/bil/bremselengde.html

At friksjonskraften er lineær med masse er nok en sannhet med en del modifikasjoner. I et idealisert pneumatisk dekk er det faktisk slik at kraften mot underlaget bare øker litt, mens kontaktflaten mellom underlag og dekk øker i størrelse. (Kraften som virker mot underlaget er pr. def dekktrykket når man ser bort i fra stivhet i dekkskroget). Vi kan naturligvis ikke se bort i fra dekkets stivhet, men med økningen i kontaktareal er vi rimelig nær en lineær sammenheng mellom masse og friksjon. Men endringene i dekkgeometri, guimmiens og veidekkets egenskaper er alle med på å avlinearisere sammenhengen.

 

At funksjonen du oppgir ikke tar med vekt, dekkegenskaper o.l. er fordi den er lagd med en fudge-faktor i friksjonskoeffisienten. Denne friksjonskoeffisienten er reellt sett en funksjon av mange parametre deriblant masse, men siden dette har mindre (men ikke nødvendigvis ubetydelige) utslag er formelen nær nok for de fleste formål.

 

Her er en figur som viser sammenheng mellom last (I.e. masse) og effektiv bremsekoeffisient for et dekk:

pic3_1_12.gif

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...