Solsviken Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Greit jeg skjønner hva PC2700 PC3200 osv betyr, men det jeg ikke skjønner er: 1. Spørsmål ang. minne og CPU samenheng ( FSB (busshastighet stemmer ikke det? eller var det FBS) og minnehastigheten i mzh ? Er det noe samenheng der for at systemet skal kjøre "best" mulig ? (litt vansklig formulert, men håper dere forstår) 2. Hva vil det si med CL2 eller 2.5 ? (CAS Latency) . For jeg har merket at om jeg setter BIOS instillinger på HIGH performance settes CL på minnet mitt på 2.5 i steden for 2 som den kjører på nå. Dette lurer jeg på fordi jeg har hatt en del problem med tidligere pcer, som jeg har funnet ut er ramen som fucker til. Dette var problemer som At pcen RSa seg under hardt arb. Td. Spilling o.l. Dette var problemer jeg løste ved og tukle med noen instillinger i BIOS som jeg må si jeg ikke viste hva var. Ved å bli litt mer allvitende på dette kan jeg forhindre dette ved neste PC kjøp. Takk Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 1. Spørsmål ang. minne og CPU samenheng ( FSB (busshastighet stemmer ikke det? eller var det FBS) og minnehastigheten i mzh ? Er det noe samenheng der for at systemet skal kjøre "best" mulig ? (litt vansklig formulert, men håper dere forstår) FSB står for Front-side-bus. Det sier deg ikke kanskje så mye, men det er Intel sin term for cpu-til-minne databus hastighet. Kort sagt er dette hastigheten cpu'en har til RAM'en. Hastigheten til AGP og PCI porter er derivert fra FSB. Det blir litt mye å forklare, så her er en god link: http://www.4reference.net/encyclopedias/wi...t_side_bus.html 2. Hva vil det si med CL2 eller 2.5 ? (CAS Latency) . For jeg har merket at om jeg setter BIOS instillinger på HIGH performance settes CL på minnet mitt på 2.5 i steden for 2 som den kjører på nå. CAS står for Column Adress Strobe. 2, 2.5, 3 osv betegner hastigheten. CL 2.5 er bedre en CL 3. CL 2 er bedre enn CL 2.5 osv. Her er en link til ei side som forklarer CAS (og masse annet om RAM): http://www.ddrmemoryram.com/ Dette lurer jeg på fordi jeg har hatt en del problem med tidligere pcer, som jeg har funnet ut er ramen som fucker til. Dette var problemer som At pcen RSa seg under hardt arb. Td. Spilling o.l. Dette var problemer jeg løste ved og tukle med noen instillinger i BIOS som jeg må si jeg ikke viste hva var. Ved å bli litt mer allvitende på dette kan jeg forhindre dette ved neste PC kjøp. Oops.. shit happens. Det du må passe på når du 'tweaker' PC'n din (og ikke vet helt hva du gjør) er at du tar *en* ting om gangen. Da vet du hva du gjorde feil og kan rette det opp. Det kan bli en del tidkrevende, men så får du jo en stabil og god PC da. I tillegg lønner det seg alltid å sjekke på forumet. Lykke til med PC'n din. :-) Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2003 1. Spørsmål ang. minne og CPU samenheng ( FSB (busshastighet stemmer ikke det? eller var det FBS) og minnehastigheten i mzh ? Er det noe samenheng der for at systemet skal kjøre "best" mulig ? (litt vansklig formulert, men håper dere forstår) FSB står for Front-side-bus. Det sier deg ikke kanskje så mye, men det er Intel sin term for cpu-til-minne databus hastighet. Kort sagt er dette hastigheten cpu'en har til RAM'en. Hastigheten til AGP og PCI porter er derivert fra FSB. Det blir litt mye å forklare, så her er en god link: http://www.4reference.net/encyclopedias/wi...t_side_bus.html 2. Hva vil det si med CL2 eller 2.5 ? (CAS Latency) . For jeg har merket at om jeg setter BIOS instillinger på HIGH performance settes CL på minnet mitt på 2.5 i steden for 2 som den kjører på nå. CAS står for Column Adress Strobe. 2, 2.5, 3 osv betegner hastigheten. CL 2.5 er bedre en CL 3. CL 2 er bedre enn CL 2.5 osv. Her er en link til ei side som forklarer CAS (og masse annet om RAM): http://www.ddrmemoryram.com/ Dette lurer jeg på fordi jeg har hatt en del problem med tidligere pcer, som jeg har funnet ut er ramen som fucker til. Dette var problemer som At pcen RSa seg under hardt arb. Td. Spilling o.l. Dette var problemer jeg løste ved og tukle med noen instillinger i BIOS som jeg må si jeg ikke viste hva var. Ved å bli litt mer allvitende på dette kan jeg forhindre dette ved neste PC kjøp. Oops.. shit happens. Det du må passe på når du 'tweaker' PC'n din (og ikke vet helt hva du gjør) er at du tar *en* ting om gangen. Da vet du hva du gjorde feil og kan rette det opp. Det kan bli en del tidkrevende, men så får du jo en stabil og god PC da. I tillegg lønner det seg alltid å sjekke på forumet. Lykke til med PC'n din. :-) Takk, skal prøve å sette meg inn i det =) Lenke til kommentar
Or|0N Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 FSB (Front Side Bus) sier deg hastigheten som bl.a. minne og cpu kommuniserer seg i mellom med. 333mhz ddr-ram (PC2700) passer f.eks. sammen med cpu'er og hovedkort med 333mhz FSB cas latency er kort fortalt hvor lenge data ligger i minnet fra det lagres i minnet til det sendes videre. lavere cas latency gjør altså at informasjon som sendes til minnet flyter raskere igjennom, og dermed kommer raskere videre, ergo du får bedre ytelse. (tallet bak CL forteller deg hvor mange "cycles" det går fra data sendes til minnet og til det sendes videre.) Jeg gikk fra 6000poeng i 3dmark2001 til 6500poeng bare ved å sette CL til 2 i stedet for 2,5 for grundigere forklaring kan du ta en titt her. edit: Oops.. brukte for lang tid på svaret... så da var det visst gammelt nytt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå