Marinius Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 (endret) Er akkurat ferdig med videregående skole og sitter nå veldig mye å funderer på hva jeg egentlig skal bli. Har for lengesiden bestemt meg for å ta et jobbeår dette året, men må jo fortsatt finne ut hva jeg skal gjøre videre i livet mitt. Sett bortifra at jeg skal ta opp 2 fag, har jeg et snitt på rundt 4,1, men har jo mulighet til å forbedre dette gjennom privatist. Jeg er generelt ganske skoleflink og tar til meg kunnskaper lett, men grunnet endel personlige problemer og null motivasjon det siste året, har jeg fått dårligere karakterer i endel fag grunnet lite oppmøte. Jeg har lenge vært inne på politihøyskolen, men tror ikke jeg kommer inn der pga dårlig syn. Kan evt ta laseroperasjon. Derfor har jeg vurdert vekteryrket litt. Da dette kanskje teller litt positivt på politihøyskolen? I tillegg virker det veldig gøy og evt noe jeg kan gjøre i et par år og deretter evt deltid om jeg skal utdanne meg til noe annet. Derfor lurer jeg litt på hvordan vekteryrket er? Noen med erfaring som kan hjelpe I tillegg tar jeg gjerne imot tips om utdanninger og jobber som kan bli aktuelle i fremtiden. Utdanninger som gir et bredt utvalg av jobber f.eks. Endret 3. juli 2014 av Marinius Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Nå har jeg jobbet fem år som vekter i privat vaktselskap, og jobbet tidligere to år som vaktsoldat i Forsvaret. Jeg trives godt med jobben, men vekter kan være så mye. Det kan være fra å ha noe veldig givende, som å drive med konflikthåndtering og kundekontakt dagen lang, men jobben kan også være å sitte alene i en bomstasjon hele natta. Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 3. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2014 Nå har jeg jobbet fem år som vekter i privat vaktselskap, og jobbet tidligere to år som vaktsoldat i Forsvaret. Jeg trives godt med jobben, men vekter kan være så mye. Det kan være fra å ha noe veldig givende, som å drive med konflikthåndtering og kundekontakt dagen lang, men jobben kan også være å sitte alene i en bomstasjon hele natta. Hva består generelt sett din jobb av da? Hvordan er lønn og arbeidsmiljø? Har du noe inntrykk av hvordan jobbmuligheten er som vekter? Stort marked, mettet marked osv. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 Jeg jobber nattevakt på et universitet. Trives veldig godt. Tjener rundt 450000-480000 i året med faste tillegg. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Jeg jobber som vekter og har gjort det i omtrent et år. Som ^Th0mas^ nevner har vektere veldig forskjellige oppgaver. Du har vektere som jobber i butikker for å håndtere tyveri og problematiske personer, ordensvakter (må ta eget kurs) som jobber på utesteder, vektere som jobber på flyplass og diverse kontorbygg med generell sikkerhet osv. Jeg har kun jobbet i butikk og på lager. Det var spennende i starten, men det tok ikke så lang tid før jeg skjønte at man i det hele ikke får så mye ut av jobben. Som uniformert vekter i butikk kan man ikke forvente å ta folk hver dag, og da blir det mye å sitte i ro og 'vente' på at noe skal skje. Når tyven først er tatt venter mye papirarbeid og venting på politi osv. Etter å ha jobbet som vekter i fire måneder havnet jeg i et basketak med en tyv som dro opp kniv. Han fikk inn et velrettet treff over øyet mitt som gjorde at jeg måtte en tur på legevakta. Jeg kan ikke si jeg har fått så mye adrenalin etter den hendelsen, da det mildt sagt var toppen av hva jeg har opplevd i yrket. Jeg vil også legge til at det kan være vanskelig å få jobb som vekter som attenåring, da for eksempel Nokas som regel krever at man er over 20/23 år gammel. Men det går an, jeg fikk jobb og kursing da jeg var 19. Sammenlignet med politiet vil jeg si at du bør ta den laseroperasjonen. Yrkene kan ikke sammenlignes når det kommer til spenning, hvis det er det du er ute etter da. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Jeg jobber som vekter og har gjort det i omtrent et år. Som ^Th0mas^ nevner har vektere veldig forskjellige oppgaver. Du har vektere som jobber i butikker for å håndtere tyveri og problematiske personer, ordensvakter (må ta eget kurs) som jobber på utesteder, vektere som jobber på flyplass og diverse kontorbygg med generell sikkerhet osv. Jeg har kun jobbet i butikk og på lager. Det var spennende i starten, men det tok ikke så lang tid før jeg skjønte at man i det hele ikke får så mye ut av jobben. Som uniformert vekter i butikk kan man ikke forvente å ta folk hver dag, og da blir det mye å sitte i ro og 'vente' på at noe skal skje. Når tyven først er tatt venter mye papirarbeid og venting på politi osv. Etter å ha jobbet som vekter i fire måneder havnet jeg i et basketak med en tyv som dro opp kniv. Han fikk inn et velrettet treff over øyet mitt som gjorde at jeg måtte en tur på legevakta. Jeg kan ikke si jeg har fått så mye adrenalin etter den hendelsen, da det mildt sagt var toppen av hva jeg har opplevd i yrket. Jeg vil også legge til at det kan være vanskelig å få jobb som vekter som attenåring, da for eksempel Nokas som regel krever at man er over 20/23 år gammel. Men det går an, jeg fikk jobb og kursing da jeg var 19. Sammenlignet med politiet vil jeg si at du bør ta den laseroperasjonen. Yrkene kan ikke sammenlignes når det kommer til spenning, hvis det er det du er ute etter da. Nokas har alderskrav på enkelte objekter, for eksempel Oslo S. I min by stiller de ikke krav til alder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå