Gå til innhold

"Flytende diagram" excel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar, men det er ikke en optimal løsning for meg da jeg allerede fryser øverste rad og et par kolonner til venstre i bildet. Diagrammet er ønskelig å ha til venstre for kolonnene.

Jeg har fått et tips om å lage et script som får diagrammet til å holde seg på linje med aktiv celle, men er usikker på hvordan jeg eventuelt gjør det, og om det er en optimal løsning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lag en Userform som du viser "modeless" i ønsket posisjon, så har du et vindu som flyter over regnearket samtidig med at du kan jobbe arkene.

Derfra er det litt kodeskriving for å få vist diagrammet, men se hva du får til med dette:

http://spreadsheetpage.com/index.php/tip/displaying_a_chart_in_a_userform/

Løsningen går via en gif-fil, så du må også kode en del for at og når den skal oppdatere seg.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Flott. Endringer i regneark fanges opp av eventet Worksheet_Change i de respektive arks modul. Se http://www.globaliconnect.com/excel/index.php?option=com_content&view=article&id=110:worksheet-change-event-excel-vba&catid=79&Itemid=475 eller http://www.ozgrid.com/VBA/run-macros-change.htm

Beste hilsen Harald

Den må jeg fundere litt på. For å forklare gangen jeg har per i dag:

Ved endring i tabell A oppdateres automatisk pivottabell A1 og A2 ved hjelp av en slik funksjon du beskriver.

Pivottabell A1 og A2 er kilde til tabell A1 som jeg bruker som kilde til diagram A1 jeg viser i en userform.

Tabell A1 er en av flere tabeller som peker til hvert sitt diagram i et ark.

Hvordan løser jeg dette?

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å forklare bedre:

"Ark1" inneholder en tabell med mange verdier og formler. Her må jeg stadig gjøre endringer i noen verdier. Når jeg gjør endringer oppdateres pivottabellen i "Ark2" ved hjelp av en Worksheet_change.

Jeg har flere enheter som "Ark1" med et tilhørende "Ark2".

I Ark3 har jeg hentet ut verdier fra hver av "Ark2" for så å laget et diagram til hver "tabell". Disse diagrammene henter jeg fram i en userform for å se på når jeg gjør endringer i verdier i "Ark1". Userform har jeg programmert på følgende vis:

Set CurrentChart = Sheets("prog.dia").ChartObjects(3).Chart
CurrentChart.Parent.Width = 500
CurrentChart.Parent.Height = 300
Fname = ThisWorkbook.Path & "\temp.gif"
CurrentChart.Export Filename:=Fname, FilterName:="GIF"
Image1.Picture = LoadPicture(Fname)
Problemet mitt nå er at jeg må hente fram userform hver gang jeg har gjort endringer i verdiene "Ark1" for å se det oppgraderte diagrammet på userform.
Skjønner du noe mer av dette?
Lenke til kommentar

Hm. Da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal kunne assistere deg videre. Helt generelt kan man kjøre en Sub fra en annen:

Sub Makro1()
MsgBox "1 sier hallo"
Call Makro2
MsgBox "1 sier takk for nå"
End Sub

Sub Makro2()
MsgBox "2 sier hallo også"
End Sub

men implementering avhenger av strukturen i kodingen i dokumentet ditt.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hm. Da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal kunne assistere deg videre. Helt generelt kan man kjøre en Sub fra en annen:

Sub Makro1()
MsgBox "1 sier hallo"
Call Makro2
MsgBox "1 sier takk for nå"
End Sub

Sub Makro2()
MsgBox "2 sier hallo også"
End Sub

men implementering avhenger av strukturen i kodingen i dokumentet ditt.

Beste hilsen Harald

Jeg får forske videre på den biten.

Nå har jeg imidlertid fått et problem med userforms'ene mine. De klarer ikke å lage noe bildefil av diagrammene før jeg har "aktivert" diagrammene med et trykk :realmad:

Lenke til kommentar

Den der er riktig lei. Det er mulig du kan adressere diagrammet via å skrive om koden. Men det er slett ikke sikkert. Det er forbausende mye funksjonalitet som bare er tilgjengelig i "ActiveChart" og ikke i f.eks. Charts(1) eller Charts("MittDiagram"). Man må altså klikke på den for å komme videre noen ganger.

En alternativ løsning, to vinduer side om side? Du har sikkert vurdert det...

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...