Gå til innhold

Siden og forlengelse

Anbefalte innlegg

Ja det jeg har problemer med er at siden ikke strekker seg med PHP "scriptet" men dette er bare med Opera og Mozilla (firebird). Du kan se hva som skjer på http://home.no.net/danlinux enten på forsiden, eller på gjestebok.

Har også problemet med at borderene ikke følger med når siden forlenger seg. Dette ser dere også på siden, men da under f.eks. Treningsprogram.

Bruker forresten ikke Tabeller, men CSS.

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Takker

DanielP

P.S. Har allerede postet denne under PHP men fikk ikke svar, så håper på bedre resultat her ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Opera er ikke kjent for å være helt tipp topp med CSS, så hadde jeg vært deg ville jeg gått over til tables, som de fleste browsere takler 100%

du tar nok litt feil her, Opera er faktisk den browseren som støtter css BEST, men dette vil ikke si at du kan skrive hva som helst og det blir akkurat som du tenkte, det betyr at Opera er mye strengere på validering enn f.eks IE, Dette gjelder også Mozilla, men Opera er den som er strengest...

skriver ikke dette for å skryte av Opera selv bruker jeg for det meste Mozilla og er veldig fornøyd med den...

Lenke til kommentar

litt usikker på hva du mener med "Strekker seg etter php scriptet", men hvis du tenker på at høyre menyen hvor du har en slags chattefunksjon, ikke går like langt ut som logoen over prøv dette:

<div id="supmain">
<div id="top"></div>
<div id="left"></div>
<div id="content"></div>
<div id="right"></div>
</div>

css -->
#supmain {
   position: absolute; 
   width: 600px;
   left: 20%;
   right: auto;  
}
#top {
   width: 100%;
   top: 10px; 
   left: auto;
   right: auto; 
   float: left;
}
#left {
   position: relative; 
   width: 20%;
}
#right {
   width: 20%;
}
#content {
   width: 60%;
}

forskjellige tall jeg har skrevet her må du sikkert endre, men tror det der skal fungere...

Lenke til kommentar

Takker, har det problemet også, så takker :D

Men jeg tenker i lengden. Siden strekker seg ikke i lengden....

DanielP

EDIT: Jeg har satt dem som 100% men det hjalp bare i IE. Kodingen er validerbar bortsett fra Linkene som er

<a href="index.php?section=kommentar"> kommentar </a>

Den liker ikke spørsmålstegnet.

Lenke til kommentar
Takker, har det problemet også, så takker :D

Men jeg tenker i lengden. Siden strekker seg ikke i lengden....

DanielP

EDIT: Jeg har satt dem som 100% men det hjalp bare i IE. Kodingen er validerbar bortsett fra Linkene som er

<a href="index.php?section=kommentar"> kommentar </a>

Den liker ikke spørsmålstegnet.

ikke sett height på centercontent

sett

width: 100%;

på den øverste delen(logo)

sett

på left center og right

sett f.eks

width: 20%; <-- left og right

width: 60%; <-- center

prøv dette først og spør igjen hvis flere problemer, det med "?" veit jeg ikke hvordan er i html4.01, gikk selv over til xhtml1.1strict for noen år siden og der er ikke det noe problem...

har sett noen ganger at IE sliter med koder som det her ved at "top" ikke vises, hvis det skjer sett en <div class="space"></div> rett etter "top" som du definerer dette til:

width: 100%; og det skal være alt...

Lenke til kommentar

Nå ble jeg glad :D Ikke mange på forumet som har forsøkt css-basert layout ennå.

Jeg så litt på koden din, og tar meg den frekke friheten å kommentere den litt.

Jeg ser du har brukt <div> på samme måte som <p> og <hx>. Dette er ingen fordel, i og med at google setter innholdet i taggene <hx> og <p> (ikke i like høyt som <hx>) høyere enn resten.

Det du bør gjøre, er å fortsatt bruke <hx> til overskrifter, og <p> til avsnitt. <div> derimot, bruker du til å lage de "boksene", som setter opp layouten.

Glish.com har gode eksempler på css-basert layout, og dette eksemplet har i utgangspunktet likedan layout som det du prøver på.

Jeg anbefaler deg å gå igjennom den siden på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...