DrDoogie Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Topic sier vel det hele. Her i Stavanger er det vel ikke'no foreloepig. Noen under Bergen's breddegrad som ser noe, der ute i vinternatta? Lenke til kommentar
sebastgs Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 /me så nordlys i går Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Var ute nå nettopp her i Trondheim hvor det er helt skyfritt, og må si at det var til tider veldig skarp og hurtig skiftende. Noe av det kraftigste jeg har sett her i byen, kule farger fra lyst blått til rosa/ fiolett. Nordlyset dekket til tider store deler av himmelhvelvingen Det siste døgnet har det imidlertid vært en meget dramatisk utvikling på Solen. En flekk som knapt var synlig for to dager siden har vokst eksplosivt og er nå like bred som 7 jordkloder!. I går var det en kraftig eksplosjon i den voksende flekken. Store mengder superhet gass ble slynget ut i rommet, men neppe mot Jorden. Men i løpet av de kommende dagene gjør solrotasjonen at flekken kommer lenger inn på solskiven. Nye kraftige eksplosjoner som trolig vil komme - vil da i tilfelle sende gassene mot Jorden og forårsake geomagnetiske stormer med svært kraftig nordlys. Vi kommer tilbake med mer informasjon når slike eksplosjoner skjer. Gasskyene vil bruke 2-3 dager på å nå Jorden. http://www.astro.uio.no/ita/nyheter/nordly...rdlys_1003.html Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Her i bergen er det desverre blitt overskyet. !ARGGH! går alltif glipp av kule himmel ting pga den fordømte bergen skyen. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Lett snø i luften her... Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Btw eg så ut vinduet og eg trodde eg så sterke nordlys gjennom skyene men det var bare lys kastere fra bergen sentrum. :/ Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Hvor langt sør i landet må man før man ikke kan se nordlys? Trodde nordlys bare forekom i Nordnorge. Nordlys er forresten sinnsykt mye mer heftig hvis du er på et sted uten lysforurensing. Opplevde helt sinnsykt nordlys da jeg var i militæret, på Skjold. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2003 Hvor langt sør i landet må man før man ikke kan se nordlys? Trodde nordlys bare forekom i Nordnorge. Joa, men som www.spaceweather.com snakker om, det er magnetfeltet som teller. Masse solflekker som spyr ut gass og solvind mot jorda, medfører masse nordlys på lave breddegrader (mot ekvator). Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Ikke noe nordlys her i bergen enda. Skyfritt men no aurora yet Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 her har det vert noen dager nå.. men er ikke i kveld.. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Her oppe ser jeg nordlys så å si hver kveld når jeg er ute å kjører Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 I kveld er det muligheter for nordlys mellom de syv fjell. Delvis/lite skyet over Åsane veffal. Stikker nok en tur ut på trappen i kveld og titter opp mot himmelen 8) Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 I kveld er det muligheter for nordlys mellom de syv fjell. Delvis/lite skyet over Åsane veffal. Stikker nok en tur ut på trappen i kveld og titter opp mot himmelen 8)ja vi får håpe det. Igår var det helt 100% skyfritt men kun lyskastere å se. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Meget dramatiske ting skjer nå på Solen. Siden mandag har en ekstremt stor flekk vokst til. Onsdag skjedde, ikke overraskende, en kraftig eksplosjon i flekken. Gasskyen som ble slynget ut kan gi en sterk geomagnetisk storm og intenst nordlys 24.10. Les mer. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2003 Wohoo! SOLAR EXPLOSIONS: Solar activity is high. An intense X5-class solar flare erupted today (Oct. 23rd at 8:35 UT) from sunspot 486 near the sun's southeastern limb. The explosion hurled a coronal mass ejection (CME) into space. See the movie. Although the CME was not Earth-directed, it could deliver a glancing blow to our planet's magnetic field as early as Oct 24th (although the 25th is more likely). *ut og myse klokka tolv* EDIT: Uh... i morra. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Kl. 12.10 i dag skjedde den nest kraftigste eksplosjonen på Solen siden 1989. Den når frem til Jorden enten onsdag eller torsdag. Så er det meldt overskyet hele denne uka i Trondheim. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Ja her i berge¨n også. Typisk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå