Diversez Skrevet 3. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2014 Tja, det ligger vel noe i det. Er lett å bli forbløffet og ta raske og impulsive avgjørelser. Vanskelig vurdering. Noen ting taler for kjøp, mens andre ting taler for å leie til jeg ihvertfall får fast jobb. De oppsparte pengene løper jo ingen vei. På en annen side, så har jeg sikkert brukt 2-300,000 kr på leie de siste årene. Dette er penger jeg aldri får tilbake, og som noen andre har brukt for å dekke sine lån og utlegg. Frister ikke så veldig å bruke 200 000 kr til på leie, for å si det slik. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Det koster å bu uansett, om pengane går til ein utleiger eller til banken som fortjeste speler eigentleg ikkje så stor rolle. Så ein del av buutgiftene vil gå til nokon andre uansett. Lenke til kommentar
Diversez Skrevet 3. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2014 Selvfølgelig, men å investere i seg selv vil aldri være dumt. Det er noe med sikkerheten som følger med egen bolig også. Regner med god prisøkning i byen jeg skal flytte til, men takker for mange gode innspill i denne tråden, har gitt meg flere ting å fundere på! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 Berre rentene og avdraget på fellesgjelda i boligen synest eg såpass høge med tanke på at det kun er du som har inntekt, sjølv om denne er lav. Har dere nokon som kan stå som kausjonist for lånet (foreldre?) I så tilfelle vil det nok være lettare å få lån i banken. For banken sin del så burde ikkje risikoen være så veldig stor når dere har såpass mykje EK, men boligen vil ikkje være så lett for banken å omsette med så høg fellesgjeld, så eg trur nok at banken vil være skeptiske. Er ganske enig i det. I tilfelle renteoppgang eller sykdom stiller man ikke spesielt godt. Husk at nesten hele lønnen din (TS) går til betjening av lånene, og så skal to stykker leve (mat, klær, strøm, forsikring, husholdning, underholdning etc) på studielånet til damen. En vanlig norsk student har som regel problemer med å livnære seg på et vanlig studielån. I tillegg har dere to biler, som normalt (med mindre dere har elbiler) er ganske dyre i drift mtp. bompenger, drivstoff, årsavgift, forsikring, parkering etc. Merk at banken, for å innvilge lånet, sannsynligvis vil ha medlåntakere (heller enn kausjonister, på grunn av lav likviditet) som de uten tvil trekker terminbeløpet fra dersom innbetaling på lånet skulle mangle. Medlåntakerens økonomi må da være i stand til å betjene lånet sammen med dere. Det koster å bu uansett, om pengane går til ein utleiger eller til banken som fortjeste speler eigentleg ikkje så stor rolle. Så ein del av buutgiftene vil gå til nokon andre uansett. Kanskje ikke spesielt relatert til denne saken, altså ikke rettet mot TS, men det virker som en godt utbredt misforståelse at hvis man eier, så går hele terminbeløpet "til en selv", men hvis man leier så går hele leien i lommen til en grisk utleiebaron... Selvfølgelig, men å investere i seg selv vil aldri være dumt. Det er noe med sikkerheten som følger med egen bolig også. Regner med god prisøkning i byen jeg skal flytte til, men takker for mange gode innspill i denne tråden, har gitt meg flere ting å fundere på! Jeg vil heller si det er omvendt - å investere i egen bolig dersom man har lav inntekt (man har lite å tape, og dermed lite å sette av til sparing, som investering i bolig faktisk er), kan boliginvestering gi en ufordelaktig høy risiko (aka. usikkerhet). Det skal dog sies at investering i bolig gir noen skattemessige fordeler, som rentefradrag og formuesmessig vurdering av boligen, men dette har muligens ikke så mye å si for dere som har lav formue og inntekt. Å investere i seg selv kan gjøres på forskjellige måter, som sparing i bank, aksjer, fond etc. Din aller viktigste investering i deg selv er sannsynligvis utdannelsen din, som gir fremtidig grunnlag for høyere inntekt og jobbsikkerhet. Men lykke til da! Det virker ganske hard-pressed, men ingenting er umulig. Husk at det ikke er noen undergang å leie et par år før dere kommer ut i fast jobb. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. juli 2014 Del Skrevet 5. juli 2014 Med biler vil dere aldri få lånet da bankene regner bil som en stor utgiftspost som skal regnes inn. Selg bilene og med inntekten denne sommeren er dere vel nesten på 450 000 kr. hvis jeg har lest rett. Vis banken at dere har tenkt nøye igjennom dette slik at dere ikke trenger å svare "det har vi ikke tenkt på" hvis banken spør dere om noe i deres økonomiske situasjon. Får dere i tillegg kausjonist på hele beløpet så kan det hende en eller annen bank gjerne gir dere lån... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå